Oppivelvollisuuden laajentaminen ja maksuton toinen aste etenevät!

Demarinuoret kiittää hallitusta vastuullisesta budjettiesityksestä, joka osoittaa suuntaa kohti yhteiskunnan kestävää elpymistä niin sosiaalisesti, ekologisesti kuin taloudellisesti. Vaikka koronakriisi on haastanut Suomen taloustilannetta ja lisännyt paineita sekä menojen supistamiselle että tulopohjan vahvistamiselle, nyt ei ole aika suurille menoleikkauksille.

“On hienoa nähdä, että hallitus edistää päättäväisesti yhtä aikamme tärkeimmistä tulevaisuusinvestoinneista – oppivelvollisuuden laajentamista. Se yhdistettynä maksuttomaan toiseen asteeseen on paitsi sosiaalisesti oikeudenmukaista, myös muutenkin fiksua politiikkaa. Nimestään huolimatta oppivelvollisuus tarjoaa jokaiselle nuorelle ennen kaikkea yhdenvertaisen oikeuden suorittaa toisen asteen tutkinto”, Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto toteaa tyytyväisenä.

Suomalainen hyvinvointivaltio rakentuu korkean osaamistason varaan, mutta aikaamme varjostaa myös huoli ilmaston kestävyydestä. Demarinuoret katsovat, että budjettiriihessä otettiin hyviä askelia kohti hiilineutraalia hyvinvointivaltiota. Tulevaisuuden haasteet ovat kuitenkin niin suuria, ettei riihen päätöksistä voi ilakoida liikaa.

“Ilmastoedelläkävijäksikin tituleerattu hallitus on hyvällä tiellä, mutta kunnianhimon tason tulisi näkyä entistä vahvemmin myös konkreettisissa toimissa. Olemme vaatineet esimerkiksi turpeen verotuesta luopumista, mutta ikäväksemme tähän päätökseen hallituksella ei ollut vielä kanttia. Odotukset ovat erittäin korkealla myös tulevan EU:n elpymisvälineen valmistelun osalta”, päättää puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuorten XXVIII liittokokouksen julkilausuma: Hoitajille annettava kunnon korvaus30.8.2020 14:37:09 EESTTiedote

Demarinuoret toivoo hallituksen osoittavan kunnioitusta antamalla kunnon korvauksen koronakriisin eturintamassa toimineille hoitajille. Hoitajat ovat riskeeranneet itsensä ja altistuneet toistuvasti vaaralliselle taudille. Hoitajat eivät ole voineet jäädä etätöihin. Työnantajalla oli valmiuslain voimassaolon aikana (17.3.-16.6.2020) lupa kutsua heidät lomaltaan töihin, määrätä ylitöihin ilman työntekijän suostumusta sekä pidentää irtisanomisaikaa. Hoitajilla ei ole ollut valinnanvaraa.