Oppivelvollisuuden laajentaminen ja maksuton toinen aste etenevät!

Demarinuoret kiittää hallitusta vastuullisesta budjettiesityksestä, joka osoittaa suuntaa kohti yhteiskunnan kestävää elpymistä niin sosiaalisesti, ekologisesti kuin taloudellisesti. Vaikka koronakriisi on haastanut Suomen taloustilannetta ja lisännyt paineita sekä menojen supistamiselle että tulopohjan vahvistamiselle, nyt ei ole aika suurille menoleikkauksille.

“On hienoa nähdä, että hallitus edistää päättäväisesti yhtä aikamme tärkeimmistä tulevaisuusinvestoinneista – oppivelvollisuuden laajentamista. Se yhdistettynä maksuttomaan toiseen asteeseen on paitsi sosiaalisesti oikeudenmukaista, myös muutenkin fiksua politiikkaa. Nimestään huolimatta oppivelvollisuus tarjoaa jokaiselle nuorelle ennen kaikkea yhdenvertaisen oikeuden suorittaa toisen asteen tutkinto”, Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto toteaa tyytyväisenä.

Suomalainen hyvinvointivaltio rakentuu korkean osaamistason varaan, mutta aikaamme varjostaa myös huoli ilmaston kestävyydestä. Demarinuoret katsovat, että budjettiriihessä otettiin hyviä askelia kohti hiilineutraalia hyvinvointivaltiota. Tulevaisuuden haasteet ovat kuitenkin niin suuria, ettei riihen päätöksistä voi ilakoida liikaa.

“Ilmastoedelläkävijäksikin tituleerattu hallitus on hyvällä tiellä, mutta kunnianhimon tason tulisi näkyä entistä vahvemmin myös konkreettisissa toimissa. Olemme vaatineet esimerkiksi turpeen verotuesta luopumista, mutta ikäväksemme tähän päätökseen hallituksella ei ollut vielä kanttia. Odotukset ovat erittäin korkealla myös tulevan EU:n elpymisvälineen valmistelun osalta”, päättää puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Pohjoismainen hyvinvointivaltio tarvitsee korkeaa työllisyyttä30.11.2020 20:27:10 EETTiedote

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä siirtää keskustelun ikääntyneiden lisätyöllistämisestä työmarkkinajärjestöjen pöytään. Esityksiä yli 55-vuotiaiden työllisyyden kohentamiseksi odotettiin marraskuun loppuun mennessä, mutta neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina. Demarinuoret peräänkuuluttaa hallitukselta kykyä tehdä vaikeitakin päätöksiä työllisyyden edistämiseksi.

Pikavippitoiminnan rajoituksista tehtävä pysyviä15.10.2020 16:12:50 EESTTiedote

Koronaepidemian isku on ollut erityisen kova niille kotitalouksille, joita velkaantuminen on koskettanut jo aiemmin. Hallituksen aiempi päätös rajoittaa pikavippien korkokattoa ja kieltää niiden suoramarkkinointi oli ensiaskel kohti parempaa. Määräaikaisena toimena asetus jää silti laastariksi, joka ei korjaa syvää yhteiskunnallista ongelmaa. Pikavippibisnekseen liittyvää kiskontaa ja ihmisten hädän hyväksikäyttöä ei tule sallia normaalioloissakaan. Ihmisten kannalta on välttämätöntä, että määräaikainen asetus säädetään pysyväksi.

Verot eivät yksin riitä yhteiskuntavastuun kantamiseksi!28.9.2020 10:09:33 EESTTiedote

On puhuttu jälleen yhteiskuntavastuusta. Julkisuudessa on väläytelty, että yritys kantaa yhteiskuntavastuunsa olemalla mahdollisimman kilpailukykyinen ja maksamalla verotuloja yhteiskunnalle. Demarinuoret haluavat nostaa keskusteluun sen, voisiko yrityksillä olla lainsäädännössä muitakin tehtäviä kuin voiton tavoittelu. Erityisesti valtionyhtiöiden ja suuryritysten on kiinnitettävä huomiota ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen.