Ordnandet av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning när coronaläget förändras

Debatten om hur coronaläget påverkar ordnandet av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning har igen tagit fart. Hälsosäkerheten har väckt oro, liksom också diskussionen om en senare återgång till skolarbetet efter jullovet

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.kuntaliitto.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Den offentliga debatten visar att det finns skäl att under rådande omständigheter klarlägga vem som kan besluta hur tjänsterna tillhandahålls. Befogenheterna inom ordnandet av småbarnspedagogik, förskoleundervisning och grundläggande utbildning bestäms i kommunens förvaltningsstadga. Beslut om småbarnspedagogikens verksamhetsår, förskoleundervisningen och grundskolornas läsår har fattats redan före hösten.

Småbarnspedagogik

Alla barn har rätt till småbarnspedagogik enligt lagen om småbarnspedagogik. Under hela coronapandemin har småbarnspedagogik ordnats för alla barn som behöver det. När servicen tillhandahålls ska de gällande principerna enligt lagen om smittsamma sjukdomar samt myndigheternas anvisningar och rekommendationer iakttas. Småbarnspedagogik kan inte ordnas på distans.

Förskoleundervisning

Förskoleundervisning ordnas enligt principerna i lagen om grundläggande utbildning. Förskoleundervisning ordnas endast som närundervisning och kan inte ordnas till exempel på distans genom exceptionella undervisningsarrangemang.

Elever inom förskoleundervisningen ska ha möjlighet att använda småbarnspedagogiska tjänster också under loven.

Grundläggande utbildning

Grundläggande utbildning ordnas som närundervisning.

Grundläggande utbildning som distansundervisning

För närvarande ska smittskyddsmyndigheten först fatta beslut om stängning av skolans lokaler. Efter det kan kommunen i egenskap av utbildningsanordnare fatta beslut om övergång till distansundervisning.

Exceptionella undervisningsarrangemang

Om myndigheten för smittsamma sjukdomar har fattat beslut om stängning av skolans lokaler eller en del av dem, kan kommunen i egenskap av utbildningsanordnare besluta övergå till exceptionella undervisningsarrangemang, dvs. distansundervisning, i enlighet med 20 a § i lagen om grundläggande utbildning.

Distansundervisning är inte en möjlighet för förskoleelever, elever i årskurserna 1–3, elever som omfattas av förlängd läroplikt, elever som fått ett beslut om särskilt stöd och elever som får förberedande undervisning före den grundläggande utbildningen. Myndigheten för smittsamma sjukdomar ska beakta de gränser för ordnande av distansundervisning som är bindande för utbildningsanordnaren.

Beslut om lovtider

I egenskap av utbildningsanordnare ska kommunen varje läsår fatta beslut om en på läroplanen baserad plan där det bestäms om det allmänna ordnandet av undervisningen, undervisningstimmarna och annan verksamhet i samband med undervisningen samt arbetstiderna, undervisning utanför skolan och andra behövliga frågor som anknyter till ordnandet av undervisningen.

Skolornas arbetstider och lov utgör en del av planen. I kommunens förvaltningsstadga fastställs befogenheterna, dvs. vem som beslutar om den s.k. läsårsplanen samt skolans arbetstider och lov.

Bestämmelser om läsåret inom den grundläggande utbildningen finns i 23 § i lagen om grundläggande utbildning.

Terhi Päivärinta
Enheten för välfärd och bildning
Tfn 050 590 4796

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen.

Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Selvitys: Joukkoliikennettä kuritettaisiin arvonlisäverokannan korottamisella turhaan - ALV:n nosto vähentää valtion tuloja20.3.2024 09:52:58 EET | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökuljetusten arvonlisäverokantaa nostetaan 4 prosenttiyksikköä nykyisestä 10 %:sta 14 %:iin. Linja-autoliitto, Paikallisliikenneliitto ja Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että joukkoliikenteen arvonlisäverokanta pidettäisiin ennallaan. Jos muutos tehdään, uhkana on, että asiakkaat saavat aiempaa niukempaa palvelua, kun verotus vaikuttaa kaupunkien ja kuntien joukkoliikennekustannuksiin. Linja-autoliiton teettämän selvityksen mukaan veronkorotus ei lisää valtion verokertymää. Arvonlisäverokannan korottaminen siirtyy hintoihin, eli matkustamisesta tulee nykyistä kalliimpaa. Muutos pienentäisi esimerkiksi linja-autoalan tuloja, mikä voi pahimmillaan johtaa palvelutarjonnan karsimiseen. Kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen kohdistuu lisäksi ilmastoperusteisen valtionavustuksen poisto. ALV-korotus tämän ja yleisen kustannustason nousun kanssa lisäisi entisestään toimialan kustannuksia.

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.