Orlando Figes ja vallankumouksen Venäjä

Lontoon yliopiston historian professori ja palkittu historiantutkija Orlando Figes sanoo kirjassaan VALLANKUMOUKSEN VENÄJÄ 1891–1991, että vallankumous oli sata vuotta kestänyt kehityskulku, ei vain vuoden 1917 ympärille kytkeytyvä tapahtumasarja.

Graafinen suunnittelu Mika Tuominen

Ajanjakso sai Figesin mukaan alkunsa vuoden 1891 nälänhädästä ja päättyi Neuvostoliiton hajoamiseen vuonna 1991.

Ajan kuluessa vallankumous sai uusia sävyjä, mutta ideologiset perusajatukset pysyivät kuitenkin samana.

Figesin teos seuraa kolmea sukupolvea: Leniniä ja bolsevikkeja, jotka valoivat perustukset sosialistiselle tuhoa ja uudista -toimintamallille; stalinistista sukupolvea, joka loi kestävän sosialistisen hallinnon ja edelleen lujitti koneistoaan voittamalla toisen maailmansodan, sekä vuoden 1956 sukupolvea, joka halusi "saada vallankumouksen toimimaan" tilanteessa, jossa kansa oli tyytymätöntä ja valtio taloudellisessa ahdingossa.

Aivan Neuvostoliiton hajoamiseen saakka sen johtajat luulivat toteuttavansa Leninin käynnistämää vallankumousta.

Kirjan on suomentanut Kalevi Suomela.

Orlando Figes (s. 1959) on kirjoittanut yhdeksän kirjaa Venäjän ja Euroopan historiasta. Teoksia on käännetty yli 30 kielelle. Suomeksi häneltä on aiemmin ilmestynyt teos Kuiskaajat – ihmiskohtaloita Stalinin Neuvostoliitossa (2011).

Graafinen suunnittelu Mika Tuominen

Taina Kuuskorpi porautuu kirjassaan ihmisen pahuuden ytimeen23.3.2021 09:35:24 EET | Tiedote

Jo pitkään on tiedetty, että pahimpien väkivaltarikollisten persoonallisuus on vakavasti häiriintynyt. Psykologian tohtorin ja tietokirjailijan Taina Kuuskorven teos PAHAT MIELESSÄ – TIETEEN NÄKÖKULMIA PAHUUTEEN käy läpi persoonallisuuden vakavimmat häiriöt ja tunne-elämän vauriot. Narsistien kostorikokset, psykopaattien sarjamurhat, antisosiaalisten raivokohtaukset ja machiavellistien petokset on mahdollista selittää nykytietämyksen mukaan yhä tarkemmin.

Ismo ja Angelika Leikolan kirja SUO, KUOKKA JA HOLLYWOOD ilmestyy 4.3.23.2.2021 10:06:35 EET | Tiedote

Kun Ismo Leikola ja hänen vaimonsa ja kirjoituspartnerinsa Angelika lähtivät vuonna 2015 luomaan uraa Amerikkaan Ismon voitettua Maailman hauskimman ihmisen tittelin he käänsivät suomalaisen komedian historiassa uuden lehden. Astuessaan lentokoneesta ulos Kalifornian aurinkoon heillä ei ollut mukanaan muuta kuin hatarat käsitykset siitä miten kyseistä uraa luodaan, pelonsekainen into ja pieni, purentavikainen koira.