Orpo: SDP:n veronkorotukset rankaisevat työtä ja yrittämistä

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kritisoi SDP:n puheenjohtajan Sanna Marinin esittämiä veronkorotuksia. SDP on pitänyt esillä Tanskan verotusta esimerkkinä Suomelle ja esittänyt ohjelmissaan mittavia veronkorotuksia yrittäjille. Kokoomuksen mukaan Suomi ei nouse veronkiristyksillä, vaan työllä ja yrittämisellä.
Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi

”Marinin ja SDP:n ihannoima Tanskan veromalli tarkoittaisi käytännössä ruoan arvonlisäveron lähes tuplaamista sekä pieni- ja keskituloisten palkkojen kireämpää verotusta. Tämä on täysin väärää politiikkaa, kun suomalaiset painivat muutenkin nousevien kustannusten kanssa. SDP irtaantunut tavallisen ihmisen arjesta”, Orpo sanoo.

SDP on esittänyt talouspoliittisessa ohjelmassaan roimia veronkiristyksiä, joista suurin osa osuu yrittäjien maksettavaksi.

”Veroja ei voi kiristää 10 miljardilla eurolla niin, ettei se näkyisi jokaisen suomalaisen kukkarossa. Viime kädessä veronkiristykset osuvat aina työhön ja yrittämiseen. Yrittämisen verotuksen kiristäminen erityisesti heikentäisi yrittäjien asemaa ja johtaisi siten irtisanomisiin. Talouskasvu tapahtuu vain työllä ja yrittämisellä, eikä veronkorotuksilla auteta kumpaakaan. SDP on totisesti entinen työväenpuolue”, Orpo sanoo.

Valtio velkaantuu hallituksen suunnitelmien mukaan tulevina vuosina 10 miljardin euron vuotuista tahtia, mikäli suuntaa ei käännetä. Jos hallituksen linjalla jatketaan, syövät korkomenot muutaman vuoden päästä jo maanpuolustuksen verran rahaa. Kokoomuksen tavoite on pelastaa suomalainen hyvinvointivaltio ja tärkeät palvelut.

”Heikommista huolehtiminen ja suomalaisten palveluiden turvaaminen eivät onnistu veroja kiristämällä tai velalla rakentamalla. Palvelut rakennetaan kestävästi vain työllä.”, Orpo muistuttaa.

Kokoomus on vaaliohjelmassaan kertonut hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen pelastamisen olevan sen tulevan vaalikauden päätavoite.

”Kokoomus käyttäisi korkorahat mieluummin palveluihin kuten vanhustenhoitoon ja koulutukseen, kuin syytäisi niitä kansainvälisille pankkiireille. Velkaantuminen rapauttaa jo nyt hyvinvointivaltion rahoituspohjaa ja siten heikentää palveluita, kun korkomenot nielevät yhä suuremman osan valtion budjetista. Ensi kauden tärkein tehtävä on hyvinvointiyhteiskunnan pelastaminen, mikä tapahtuu vain pysäyttämällä nykyinen velkaralli”, Orpo sanoo.

Petteri Orpo Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi