Ortodoksinen kirkko kantaa kolehdin kansainvälisen diakonian hyväksi 13.9.

Ortodoksisen kirkon avustustyötä koordinoi kirkon kansainvälisestä diakoniasta ja lähetystyöstä vastaava järjestö Filantropia.
Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo

Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo kehotti 4.9. Joensuussa pitämässään puheessa ortodoksisia seurakuntia tehostamaan toimiaan Suomeen saapuvien turvapaikanhakijoiden auttamiseksi.

"Kaikki pakolaiset ovat lähimmäisiämme", totesi arkkipiispa Leo ja peräänkuulutti konkreettisia toimia kodittomien pakolaisten majoittamiseksi, ruokkimiseksi ja heidän inhimilliseen hätäänsä vastaamiseksi.

Suomessa ortodoksisen kirkon apua koordinoi kirkon kansainvälisestä diakoniasta ja lähetystyöstä vastaava järjestö Filantropia. Filantropia on seurakunnille tuttu yhteistyökumppani ja sillä on organisoitunutta osaamista ja kokemusta kansainvälisen avun antamisesta ja hyvät valmiudet ja verkostot sen perille saattamiseksi.

Arkkipiispa pyysi kirkon jäseniä tekemään välittömästi lahjoituksia Filantropian kautta. Lisäksi 13.9. kaikissa ortodoksisissa pyhäköissä kannetaan kolehti kansainvälisen diakonian hyväksi.

Seurakuntia ja seurakunnallisia toimintapiirejä arkkipiispa kehotti yhteistyöhön myös muiden avustustyötä tekevien toimijoiden kanssa - erityisesti paikkakunnilla, joissa toimii tai jonne on perusteilla vastaanottokeskus.

"Auttakaa kaikessa, missä apuanne pyydetään. Näin toimien elämme todeksi kristillisen uskomme tässä eteemme avautuneessa tilanteessa. Nyt edessämme on todellisen filantropian esiintuomisen paikka", totesi arkkipiispa Leo puheensa päätteeksi.

Tiedottaja

Riina Nguyen
Filantropia
riina.nguyen@ort.fi