Ortodoksinen kirkko saa uuden piispan

Arkkimandriitta Elia vihitään piispaksi ja asetetaan metropoliitan tehtävään Oulussa 11. tammikuuta.
Arkkimandriitta Elia Kuva: Vlada Wahlstén

Arkkimandriitta Elian piispaksi vihkiminen toimitetaan Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leon johdolla Pyhän Kolminaisuuden katedraalissa Oulussa sunnuntaina 11. tammikuuta klo 9.

Vihkimiseen osallistuvat arkkipiispan ohella Suomen ortodoksisen kirkon piispat, Helsingin metropoliitta Ambrosius, metropoliitta Panteleimon ja Joensuun piispa Arseni.

Piispaksi vihkiminen, metropoliitan tehtävään asettaminen ja liturgia streamataan internetin välityksellä, jolloin sitä voi katsoa kirkon ort.fi-sivun kautta.

Suomen ortodoksisen kirkon kirkolliskokous valitsi Vaasan seurakunnan kirkkoherran Matti Wallgrénin Oulun hiippakunnan piispan tehtävään viime marraskuussa. Pastori Wallgrén vihittiin munkiksi ja arkkimandriitaksi viime joulukuussa Valamon luostarissa. Vihkimyksessä hän sai uuden nimen Elia, pyhän profeetta Elia Tisbeläisen mukaan.

Suomen ortodoksinen kirkko jakautuu kolmeen hiippakuntaan, joista nuorin on vuonna 1980 perustettu Oulun hiippakunta. Sen viisi seurakuntaa kattavat koko Pohjois-Suomen alueen. Hiippakunnan alueella on 30 pyhäkköä ja sen seurakuntiin kuuluu yhteensä noin 6 000 ortodoksia.

Lisätietoja:

Ortodoksisen kirkon viestintä lähettää tilaisuutta koskevan tiedotteen sekä valokuvia median käyttöön iltapäivällä 11. tammikuuta.

Yhteydenotot:

Arkkipiispan teologinen erityisavustaja Outi Vasko, puh. 0206 100 232, outi.vasko@ort.fi

Arkkimandriitta Elia Kuva: Vlada Wahlstén

Suomen ortodoksiseen kirkkoon yli 60 000 jäsentä. Se on autonomisena arkkipiispakuntana osa Konstantinopolin ekumeenista patriarkaattia. Kirkon korkeimpana piispana toimii Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Bartolomeos ja Suomessa Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Suomessa on kolme hiippakuntaa, Karjalan, Oulun ja Helsingin hiippakunnat, joista jokaista hiippakuntaa johtaa piispa, jota kutsutaan metrpoliitaksi. Hiippakunnat jakautuvat seurakuntiin. Suomen ortodoksisen kirkon internetsivu: http://ort.fi/