Osaajien houkuttelu Suomeen edellyttää uutta työnhakuviisumia

Suomen kannattaa siirtyä työperäisen maahanmuuton tavoittelusta osaamisperusteiseen maahanmuuttoon. Osaamisperusteisessa maahanmuutossa arvioidaan maahan pyrkijän todennäköisyyksiä työllistyä tai työllistää, kirjoittavat ekonomisti Sanna Kurronen ja konsultti Jussi Pyykkönen EVA Analyysissa Jäähyväiset nuivuudelle. He ehdottavat uutta työnhakuviisumia, joka mahdollistaa työn hakemisen ja tekemisen sekä yritystoiminnan käynnistämisen, muttei oikeuta sosiaaliturvaan. Työnhakuviisumi on mahdollista saada, jos on riittävä koulutus, osaaminen tai työhistoria.
100 000 uutta osaajaa ja 100 000 uutta työllistä
Kuva: EVA
100 000 uutta osaajaa ja 100 000 uutta työllistä Kuva: EVA

”Suomalaisten hyvinvoinnin parantaminen edellyttää lisää työllisiä. Koska työikäinen väestö supistuu, välttämätön tapa lisätä työllisten määrää on osaamisperusteisen maahanmuuton lisääminen ”, sanoo Kurronen.

Kurronen ja Pyykkönen ehdottavat kymmenen kohdan ohjelmaa, jolla Suomeen saadaan 100 000 uutta työllistä. Työnhakuviisumin lisäksi he ehdottavat opiskelijoiden houkuttelemista Suomeen, osaajien houkuttelemista Suomen lähialueilta ja EU:sta, kielivaatimuksien höllentämistä, kotouttamista työelämässä kurssien sijaan, maahanmuuttajataustaisten lasten koulutukseen satsaamista, pakolaistaustaisten työkyvyn vahvistamista, naisten työllisyyden hyötyjen korostamista, kotihoidon tuen poistamista ja yhteiskunnallisen osallistumisen helpottamista.

”Osaajista kilpailevat maailmalla kaikki muutkin, joten Suomen on keskityttävä tekemään Suomeen muutto mahdollisimman helpoksi osaajille ja edistettävä perheiden viihtymistä”, sanoo Pyykkönen.

Sanna Kurronen, Jussi Pyykkönen: Jäähyväiset nuivuudelle -EVA Analyysi tiistaina 2.11. kello 6.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: ekonomisti Sanna Kurronen, sanna.kurronen@eva.fi tai +358 50 589 8886, konsultti Jussi Pyykkönen, PTCServices Oy, jussi.pyykkonen@ptcs.fi tai +358 44 023 91 49

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

EVA järjestää aiheesta webinaarin tiistaina 2.11. kello 13–14, jossa aiheesta keskustelevat EVAn johtaja Emilia Kullaksen johdolla EVAn ekonomisti Sanna Kurronen, konsultti Jussi Pyykkönen, kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen ja sisäministeri Maria Ohisalo. Median edustajat voivat ilmoittautua viestintäpäällikkö Heini Larrokselle maanantaihin 1.11. kello 22 mennessä.

100 000 uutta osaajaa ja 100 000 uutta työllistä
Kuva: EVA
100 000 uutta osaajaa ja 100 000 uutta työllistä Kuva: EVA
Lähde: Tilastokeskus