Osaan HSL:n kausilipuista maltillinen hinnankorotus vuoden 2022 alussa

HSL:n lippujen hintoihin tulee maltillinen korotus vuoden 2022 alussa: AB-, BC-, CD- ja D-kausilippujen hinnat nousevat 2,60–3,30 euroa kuukaudessa. Pidempien matkojen kausilippujen eli ABC-, BCD- ja ABCD-lippujen sekä kaikkien kerta- ja vuorokausilippujen hinnat säilyvät ennallaan.

Korotukset kohdistetaan lyhyimpiin kausilippuihin, koska pandemia on vähentänyt eniten pisimpiä joukkoliikennematkoja, joiden kysyntää ei haluta heikentää enää hinnankorotuksilla. Myös kerta- ja vuorokausilippujen hinnat pidetään ennallaan, koska etätyön yleistyminen ja muuttuneet matkustustarpeet ovat lisänneet satunnaisten joukkoliikennematkojen kysyntää. Myöskään haltijakohtaisten ja yleiskausilippujen hintoihin ei tule muutoksia. Lippujen keskimääräinen hinnankorotus on 1,6 prosenttia.

“Haluamme pitää joukkoliikenteen mahdollisimman houkuttelevana vaihtoehtona asiakkaillemme nyt, kun yhteiskunta on pikkuhiljaa avautumassa koronasulkujen jälkeen. Työmatkojen lisäksi joukkoliikenne on hyvä vaihtoehto myös vapaa-ajanmatkoille", osastonjohtaja Mari Flink kannustaa.

HSL:n vuoden 2022 talousarvio on laadittu ennakoiden, että joukkoliikenteen käyttöaste on ensi vuonna 23 prosenttia pienempi kuin vuonna 2019. Joukkoliikenteen järjestämisen kustannukset ovat hienoisessa nousussa, joten maltillinen hinnankorotus on välttämätöntä, jotta kustannukset saadaan katettua.

Näin aikuisten kausilippujen hinnat muuttuvat vuoden 2022 alussa

Kausiliput 30 vrk Hinta 2021 Hinta 2022
AB, BC ja D 62,70 65,30
ABC, BCD 99,70 99,70
CD 80,60 83,90
ABCD 142,70 142,70

osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
johtava tariffisuunnittelija Jarmo Riikonen, puh. 050 364 8799

Helsingin seutu tähtää Euroopan kestävimmin kasvavaksi metropoliksi30.11.2021 12:01:31 EET | Tiedote

Helsingin seutu kasvaa, ja kasvu halutaan toteuttaa asukkaiden hyvinvointi, ympäristön kantokyky sekä seudun kilpailukyky huomioiden. Maankäytön, asumisen ja liikenteen strategisen MAL 2023 -suunnitelman tavoitteena on rakentaa hiilineutraali, menestyvä ja hyvinvoiva metropolialue. HSL:n hallitus hyväksyi tiistaina omalta osaltaan vision ja tavoitteet Helsingin seudun MAL 2023 -suunnittelulle.

Autojen ylinopeudet vähenivät ja kävelijämäärät lisääntyivät – nopeat kokeilut tekivät kävelystä ja pyöräilystä entistä houkuttelevampaa   17.11.2021 14:12:43 EET | Tiedote

Kiinnostava, vihreä ja turvallinen ympäristö kutsuu liikkumaan omin jaloin. Kun ihmiset liikkuvat kestävästi kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä, vahvistuu sekä heidän terveytensä että ympäristön hyvinvointi. Osana Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-yhteistyötä toteutetut nopeat kokeilut kertovat siitä, miten pyöräily- ja kävely-ympäristöä voidaan parantaa viihtyisyyteen panostamalla.