Osakekaupan osuus sijoittamisesta laski matalimmalle tasolleen - valmistautuvatko suomalaiset osakesäästötiliin

Osakkeita ostettiin syyskuussa suhteellisesti vähemmän kuin kertaakaan tänä vuonna. Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppaisen mukaan sijoitusten lykkääminen osakesäästötilin markkinoille tuloon saattaa olla riski.

Osakekaupan osuus Danske Bankin asiakkaiden tekemistä sijoituksista laski syykuussa alimmalle tasolleen tänä vuonna. Osakkeet olivat edelleen valtaosa pankin asiakkaiden tekemistä sijoituksista.

Piensijoittajat valmistautuvat nyt vuoden alussa voimaan tulevaan osakesäästötiliin, mutta Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppaisen mukaan yhden kuukauden perusteella ei voida päätellä, jättävätkö sijoittajat nyt tekemättä ostoja uuden sijoitustuotteen takia.

”Lasku sijoitusosuudessa on vielä varsin pieni, eikä osakekauppa muuten eronnut merkittävästi syyskuussa muiden kuukausien kaupasta. On kuitenkin selvää, että osa sijoittajista odottaa nyt, jotta pääsee rakentamaan osakesäästötiliin salkkua”, Kemppainen sanoo.

Danske Bank tarjoaa asiakkailleen osakesäästötiliä, kun se tulee lain mukaan mahdolliseksi tammikuun alussa 2020. Osakesäästötilille ei tule ylimääräisiä kustannuksia. Osakesäästötilille voi siirtää enimmillään 50 000 euroa.

Kemppaisen mukaan markkinat elävät nyt niin paljon, että sijoituspäätöksen tekeminen pelkän osakesäästötilin perusteella on riski, jos osakkeet lähtevät nousuun loppuvuonna.

”Maailmantalous kärsii nyt useasta epävarmuustekijästä, joiden ratkeamista on vaikea ennustaa. Erityisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasota mutta myös brexit aiheuttavat paineita kurssilaskulle”, Kemppainen sanoo.

Pohjois-Amerikan osuus 10 prosenttia

Danske Bankin asiakkaiden tekemä osakekauppa kohdistui syyskuussa valtaosin Suomeen, mutta Yhdysvaltojen osuus kohosi toiseksi suurimmaksi markkinaksi. Yhdessä Kanadan markkinoiden kanssa Yhdysvallat keräsi lähes 10 prosenttia kaupoista.

Danske Bank tarjoaa asiakkailleen nyt ja myös osakesäästötilin sisällä kaikki tarjoamansa markkinat samalla välityspalkkiolla.

”Maantieteellisen hajauttamisen merkitys on suuri, joten lisääntyvät ostot Euroopan ulkopuolelle on järkevää. Osakesäästötilin sisällä osinko-osakkailla tulee olemaan suuri merkitys, joten myös osakesäästötili kannattaa hajauttaa Suomen ulkopuolelle.”

Yhdysvaltojen vaihdetuimpia osakkeita olivat rahansiirtopalvelu MoneyGram, sähköautoyhtiö Tesla ja Tinder-treffipalvelusta tunnettu Match Group.

Sijoitukset maittain, kunkin vuoden syyskuu

OSAKEKAUPAT MAITTAIN ELOKUUSSA

Maa

Ruotsi

Saksa

Norja

LÄHDE: Danske Bank

YHDYSVALLAT

Tesla Inc (US)

Tesla Inc (US)

Match Group Inc

Match Group Inc

Bank of America Corp.

Beyond Meat Inc.

Beyond Meat Inc.

Johnson & Johnson

Chegg Inc

United States Steel Corp.

AT&T Inc.

Eaton Corporation Plc (USD)

SAKSA

Deutsche Börse AG

Deutsche Börse AG

Deutsche Telekom AG (Regd)

SAP SE (Ord)

adidas AG Reg.

Deutsche Telekom AG (Regd)

adidas AG Reg.

Deutsche Lufthansa AG (Regd)(Vink)

SUOMI

Sampo Oyj A

Sampo Oyj A

Kesko Oyj B

UPM-Kymmene Oyj

UPM-Kymmene Oyj

Elisa Oyj A

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin elokuussa.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi