Osakesäästötilin odotus ei vielä näy osakemarkkinoilla - Suomalaissijoittajat tekivät ennätysmäärän kauppoja Yhdysvalloissa

Danske Bankin asiakkaiden tekemä osakekauppa on kiihtynyt loppuvuotta kohti. Marraskuussa Yhdysvalloissa tehtiin ennätysmäärä osakekaupasta, mutta kaupoissa painottuivat myynnit. Suomessa ostettiin osakkeita aktiivisesti.

Suomen osuus Danske Bankin asiakkaiden tekemissä osakekaupoissa laski marraskuussa 76 prosenttiin. Samalla Yhdysvaltojen osuus nousi yli 12 prosenttiin, joka on tämän vuoden korkein osuus tähän mennessä. Luvut kuvaavat kehitystä, joka on jatkunut jo useamman vuoden ajan Danske Bankin asiakkaiden kaupoissa.

”Asiakkaamme ovat lisänneet maantieteellistä hajautusta, joka on erittäin terve kehitys sijoittajille. Helsingin pörssi ei tarjoa riittävän paljon hajautusta markkinamyllerrykseltä suojautumiseen”, senioristrategi Tuukka Kemppainen sanoo.

Danske Bankin asiakkaiden osakekaupoista tehty vertailu on kuvaava, sillä pankin kaupankäyntipalkkiot ovat samat kaikille markkinoille. Näin erikokoiset välityspalkkiot eivät ohjaa sijoituksia Suomeen.

Yhdysvalloissa tehdyistä kaupoista enemmistö oli kuitenkin osakkeiden myyntejä, kun esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa tehdyistä kaupoista niukka enemmistö oli ostoja.

”Tänä vuonna ostot ja myynnit ovat olleet tasapainoissa tähän asti. Nyt myyntejä oli yli 60 prosenttia kaupoista. Yhdysvaltojen markkinoita heiluttaa nyt usea tekijä kauppasodasta sisäpolitiikkaan, mutta näköpiirissä ei ole sellaista tilannetta, että markkinoilta kannattaisi poistua kokonaan.”

Yhdysvaltojen markkinoiden ostetuin osake oli Googlen emoyhtiö Alphabet, jota ostettiin marraskuussa lähes yhtä paljon kuin kuluvan vuoden aikaisempina kuukausina yhteensä.

Osakesäästötili ei näy kaupoissa

Suoraan osakesijoittamiseen ohjaava osakesäästötili tulee voimaan tammikuun alussa 2019. Sijoittajat eivät näytä marraskuun perusteella siirtävät sijoituksia vuoden alkuun. Danske Bank suunnittelee tuovansa osakesäästötilin asiakkaidensa saataville vuoden alussa.

”Helsingin pörssin kuukausi oli kauppamäärällä mitattuna Danske Bankin asiakkaiden keskuudessa vuoden toiseksi aktiivisin, mutta ostoja tehtiin myyntejä enemmän. Ei siis voi päätellä, että sijoittajat pitäisivät rahoja odottamassa vuoden vaihdetta tai myisivät vanhoja omistuksia siirtääkseen ne sitten osakesäästötilille.”

Helsingin pörssissä eniten vaihtoa keräsi marraskuussa Nokia, jonka osuus tehdyistä kaupoista oli 14,2 prosenttia. Yhtiö oli myös myydyin ja ostetuin osake, mutta euromääräisesti mitattuna myyntejä oli lähes 60 prosenttia.

Kolmanneksi aktiivisin markkina oli Suomen ja Yhdysvaltojen jälkeen Ruotsi, joka keräsi 2,9 prosenttia marraskuun kaupoista.

Sijoitukset maittain, kunkin vuoden marraskuu

OSAKEKAUPAT MAITTAIN MARRASKUUSSA

Maa

Ruotsi

Saksa

Norja

LÄHDE: Danske Bank

YHDYSVALLAT

Alphabet Inc A

Broadcom Inc

Broadcom Inc

Advanced Micro Devices Inc.

Alphabet Inc A

Microsoft Corp.

Spotify Technology SA (USD)

Advanced Micro Devices Inc.

Vedanta Ltd. (ADR)

Apple Inc.

Apple Inc.

Walt Disney (USD)

Visa Inc Class A

RUOTSI

Skanska AB B

Millicom International Cellular S.A. SDB (SEK)

Millicom International Cellular S.A. SDB (SEK)

Hennes & Mauritz AB B

Boliden AB

Boliden AB

SUOMI

Wärtsilä Oyj

Kesko Oyj B

Kesko Oyj B

Fortum Oyj

Fortum Oyj

Sampo Oyj A

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin marraskuussa.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

Yli 40 000 nuorta siirtyy aikuisuuteen ilman riittävää taloudellista osaamista - uusi opetusmateriaali antaa opettajille työkaluja talousopetukseen5.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Danske Bank ja Nuori Yrittäjyys ry ovat rakentaneet toisen asteen kouluihin maksuttoman oppimateriaalin, jonka tarkoitus on varmistaa, että suomalaisnuorilla on aikuistuessaan riittävät taloustaidot. Danske Bankin kyselytutkimuksen mukaan 27 prosenttia yli 18-vuotiasta nuorista arvioi, että heillä oli riittävät taloustaidot aikuistuessaan.

40 prosenttia suomalaisvanhemmista kertoo säästävänsä lapselleen – sijoittaminen yleisempää nuorilla vanhemmilla22.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Suomalaisvanhemmista noin 40 prosenttia kertoo säästävänsä lapsilleen. Rahoja lapsilleen sijoittaa vajaa viidennes vanhemmista. Lokakuussa 18 vuotta täyttänyt nuori saa lähes 19 000 euron potin, jos hänelle on säästetty 50 euroa kuukaudessa syntymästä lähtien Danske Bankin Kompassi-osakerahastoon. Tuottoa tästä summasta on yli 70 prosenttia.

Danske Bank tarjoaa osakesäästötilin kumppaniensa jäsenille ilman kiinteää kuukausimaksua – koskee noin 600 000 suomalaista20.11.2019 14:48:44 EETTiedote

Danske Bankin kanssa yhteistyösopimuksen tehneiden Akavan jäsenliittojen ja Osakesäästäjien jäsenet saavat Danske Bankilta osakesäästötilin käyttöönsä ilman hallinnointikuluja ja maksavat siten vain käymästään kaupasta. Danske Bank on solminut tänä syksynä sopimuksen Osakesäästäjien kanssa laajasta yhteistyöstä.