Osallistuvista oppijoista muutoksentekijöiksi
Dialogisessa muutospedagogiikassa oppimista katsotaan tapahtuvan neljällä tavalla: dialogisuuden, tiedonhankinnan, tiedon luomisen ja muutoksen kautta. Ytimessä on vuorovaikutuksen merkitys.
– Kaikilla Diakin edustamilla aloilla keskeisin ammatillinen osaaminen tulee esiin juuri vuorovaikutuksen ja kohtaamisen taidossa, digitaalisen pedagogiikan ja sulautuvan oppimisen yliopettaja Olli Vesterinen sanoo.
– Dialogisuuden sisäistäneet ihmiset osaavat pyrkiä tasaveroisesti ja toisiaan kunnioittaen eteenpäin, kohti yhteistä uutta oppimista ja toimintaa.
Dialogiseen muutospedagogiikkaan sisältyvät opetuksen menetelmät eivät sinänsä ole Diakissa uusia, mutta pari vuotta sitten alkaneen, henkilöstöä laajasti osallistavan prosessin myötä muotoiltiin pedagogiikan suuntaviivat ja sanoitus.
Opetuksen perimmäisenä tavoitteena on tarjota opiskelijoille hyvät valmiudet toimia työelämässä innovatiivisina, aktiivisina ja yhteiskehittämiseen kykenevinä työntekijöinä, sosiaalialan yliopettaja Jari Helminen toteaa.
– Uskon vakaasti, että kun opiskelijat jo opiskeluaikanaan saadaan rohkeasti osallistumaan ja luomaan yhdessä, samaa toimintatapaa on helpompi jatkaa myös työelämässä, Helminen sanoo.
Valmiuksia työelämän tarpeisiin
Dialogisuus tarkoittaakin opetuksessa paitsi oppimisen menetelmää myös opiskelijan vuorovaikutusta työelämän suuntaan sekä Diakin vuorovaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan.
– Joka kohdassa opintoja korostamme, että asiantuntijuus rakentuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa, yhdessä muiden kanssa, kertoo suomen kielen ja viestinnän lehtori Hanna Hovila.
Hovilan mielestä ammattikorkeakoulun monialaisuus tukee yhdessä tekemistä. Yhdessä puolestaan voidaan ratkaista ongelmia ja saada aikaan muutosta.
– Meiltä valmistuu ammattilaisia aloille, joiden haasteet harvoin ovat ratkaistavissa vain yhdenlaisilla lähestymistavoilla, Hovila pohtii.
– Opintojen aikana kannustetaan muutoksentarpeen huomaamiseen. Meillä kasvatetaan asiantuntijoita, jotka uskaltavat puuttua epäkohtiin, sanoa että tämä ei toimi näin, ja nähdä muutoksen mahdollisuuden.
Opiskelijat mukana kehittämässä
Diakoniatyön sosionomiopiskelija Pauliina Jalola-Korhosaari on toiminut opiskelijaedustajana yliopettajien pedagogiikka ja kehittäminen -tiimissä. Hän on tyytyväinen suuntaan, mihin Diakin opetusta ollaan kehittämässä.
– Opiskelijana olen ennen kaikkea todella iloinen siitä, että Diakissa pedagogiikan kehittäminen otetaan tosissaan ja siihen satsataan, Pauliina Jalola-Korhosaari sanoo.
Jalola-Korhosaari kiittää siitä, että Diakissa opiskelijoiden ääni otetaan vakavasti.
– Opiskelijat ovat arvokkaita viestintuojia siinä, mikä opetuksessa toimii ja mikä ei. Tätä resurssia Diakissa on ansiokkaasti selvitetty ja hyödynnetty esimerkiksi erilaisin opiskelijakyselyin.
Dialogi 5/2021: Dialoginen muutospedagogiikka
Dialogin tuore teemanumero pureutuu dialogiseen muutospedagogiikkaan ja erityisesti dialogisuuden merkitykseen opetuksessa. Teemanumeron blogeissa ja artikkeleissa jaetaan esimerkkejä pedagogisista valinnoista opetuksessa ja hankkeissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aura VuorenrinneviestintäpäällikköDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 509 2577aura.vuorenrinne@diak.fiHelka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Tukea, ruokaa ja turvaverkkoja – Iissä rakennetaan asukkaille parempaa arkea18.4.2024 13:14:53 EEST | Tiedote
Iin kunnassa tehdystä tutkimuksesta selviää kuntalaisten huoli hyvinvoinnista ja taloudellisesta pärjäämisestä. Prikka kiertoon- ja HOP-hankkeiden yhteistyön tavoitteena on tukea kunnan asukkaiden hyvinvointia.
Työhyvinvoinnin parantaminen voi vahvistaa kotihoidon työntekijöiden sitoutumista12.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotihoidon henkilöstön työhyvinvointiin panostamalla voidaan lisätä myös alan pitovoimaa, uskoo sosionomi Anu Mennander. Hän tutki YAMK-opinnäytetyössään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kotihoidon henkilöstön työhyvinvointia ja havaitsi, että negatiivisesta julkisuuskuvasta huolimatta kotihoitotyössä myös viihdytään.
Tulevaisuuden hyvinvointia rakennetaan yhteiskunnallisten yritysten avulla11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnan päätavoitteena on tehdä taloudellisten voittojen sijaan yhteiskunnallista hyvää. Monimutkaisten ongelmien maailmassa niille on yhä enemmän kysyntää, siksi niille tuleekin kanavoida nykyistä enemmän tukea.
Diak aloittaa muutosneuvottelut10.4.2024 11:15:00 EEST | Tiedote
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) aloittaa yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut. Neuvottelut käynnistetään taloudellisilla, tuotannollisilla ja toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvilla perusteilla. Muutosneuvottelujen kohteena on koko henkilöstö eli noin 270 henkilöä.
Varkauden varhaiskasvatuksen sosionomin koulutus yksi Diakin suosituimmista hakukohteista kevään yhteishaussa28.3.2024 12:32:12 EET | Tiedote
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku päättyi keskiviikkona 27.3.2024. Diakissa oli tarjolla 489 aloituspaikkaa, joista 20 Varkaudessa järjestettävään sosionomi (AMK), varhaiskasvatus -koulutukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme