Osallistuvista oppijoista muutoksentekijöiksi

Dialogisessa muutospedagogiikassa oppimista katsotaan tapahtuvan neljällä tavalla: dialogisuuden, tiedonhankinnan, tiedon luomisen ja muutoksen kautta. Ytimessä on vuorovaikutuksen merkitys.
– Kaikilla Diakin edustamilla aloilla keskeisin ammatillinen osaaminen tulee esiin juuri vuorovaikutuksen ja kohtaamisen taidossa, digitaalisen pedagogiikan ja sulautuvan oppimisen yliopettaja Olli Vesterinen sanoo.
– Dialogisuuden sisäistäneet ihmiset osaavat pyrkiä tasaveroisesti ja toisiaan kunnioittaen eteenpäin, kohti yhteistä uutta oppimista ja toimintaa.
Dialogiseen muutospedagogiikkaan sisältyvät opetuksen menetelmät eivät sinänsä ole Diakissa uusia, mutta pari vuotta sitten alkaneen, henkilöstöä laajasti osallistavan prosessin myötä muotoiltiin pedagogiikan suuntaviivat ja sanoitus.
Opetuksen perimmäisenä tavoitteena on tarjota opiskelijoille hyvät valmiudet toimia työelämässä innovatiivisina, aktiivisina ja yhteiskehittämiseen kykenevinä työntekijöinä, sosiaalialan yliopettaja Jari Helminen toteaa.
– Uskon vakaasti, että kun opiskelijat jo opiskeluaikanaan saadaan rohkeasti osallistumaan ja luomaan yhdessä, samaa toimintatapaa on helpompi jatkaa myös työelämässä, Helminen sanoo.
Valmiuksia työelämän tarpeisiin
Dialogisuus tarkoittaakin opetuksessa paitsi oppimisen menetelmää myös opiskelijan vuorovaikutusta työelämän suuntaan sekä Diakin vuorovaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan.
– Joka kohdassa opintoja korostamme, että asiantuntijuus rakentuu jatkuvassa vuorovaikutuksessa, yhdessä muiden kanssa, kertoo suomen kielen ja viestinnän lehtori Hanna Hovila.
Hovilan mielestä ammattikorkeakoulun monialaisuus tukee yhdessä tekemistä. Yhdessä puolestaan voidaan ratkaista ongelmia ja saada aikaan muutosta.
– Meiltä valmistuu ammattilaisia aloille, joiden haasteet harvoin ovat ratkaistavissa vain yhdenlaisilla lähestymistavoilla, Hovila pohtii.
– Opintojen aikana kannustetaan muutoksentarpeen huomaamiseen. Meillä kasvatetaan asiantuntijoita, jotka uskaltavat puuttua epäkohtiin, sanoa että tämä ei toimi näin, ja nähdä muutoksen mahdollisuuden.
Opiskelijat mukana kehittämässä
Diakoniatyön sosionomiopiskelija Pauliina Jalola-Korhosaari on toiminut opiskelijaedustajana yliopettajien pedagogiikka ja kehittäminen -tiimissä. Hän on tyytyväinen suuntaan, mihin Diakin opetusta ollaan kehittämässä.
– Opiskelijana olen ennen kaikkea todella iloinen siitä, että Diakissa pedagogiikan kehittäminen otetaan tosissaan ja siihen satsataan, Pauliina Jalola-Korhosaari sanoo.
Jalola-Korhosaari kiittää siitä, että Diakissa opiskelijoiden ääni otetaan vakavasti.
– Opiskelijat ovat arvokkaita viestintuojia siinä, mikä opetuksessa toimii ja mikä ei. Tätä resurssia Diakissa on ansiokkaasti selvitetty ja hyödynnetty esimerkiksi erilaisin opiskelijakyselyin.
Dialogi 5/2021: Dialoginen muutospedagogiikka
Dialogin tuore teemanumero pureutuu dialogiseen muutospedagogiikkaan ja erityisesti dialogisuuden merkitykseen opetuksessa. Teemanumeron blogeissa ja artikkeleissa jaetaan esimerkkejä pedagogisista valinnoista opetuksessa ja hankkeissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Aura VuorenrinneviestintäpäällikköDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:040 509 2577aura.vuorenrinne@diak.fiHelka Repoviestinnän asiantuntijaDiakonia-ammattikorkeakoulu
Puh:050 597 5008helka.repo@diak.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) kouluttaa asiantuntijoita sosiaali-, terveys-, kirkon ja tulkkauksen aloille. Se osallistuu koulutusalojensa alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämiseen mm. hanketoimintansa kautta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)
Syksyn yhteishaku päättyi – Diakin Oulun-kampuksen sosionomikoulutus yksi suosituimmista12.9.2025 11:47:52 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa, joista 105 Oulussa järjestettäviin sote-alan ja kirkon alan koulutuksiin.
Diakin Porin-kampuksen koulutusten suosio kasvoi yhteishaussa12.9.2025 11:32:11 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa, joista 65 Porissa järjestettäviin sosionomi (AMK) ja sosionomi (AMK), diakoniatyö -koulutuksiin.
Syksyn yhteishaku on päättynyt – Diakiin hakeneiden määrä ampaisi nousuun12.9.2025 11:26:31 EEST | Tiedote
Korkeakoulujen syksyn yhteishaku päättyi 11.9.2025. Diakissa oli tarjolla 420 aloituspaikkaa sote- ja kirkon alan AMK-koulutuksiin Helsingissä, Oulussa, Porissa ja verkossa.
Arjen sankarit esiin – Parisuhdeillat ja kyläyhdistys palkittiin KOHDE-kilpailussa10.9.2025 15:00:27 EEST | Tiedote
Oulaisten Minä-Sinä-parisuhdeillat ja Piipsjärven kyläyhdistys palkittiin Pohjois-Pohjanmaan lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisestä KOHDE-hankkeen kilpailussa.
Vastuullisesti vaikuttavaa korkeakoulutusta – Diakin kestävyysraportti 2024 julkaistu2.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vastuullisuus ja vaikuttavuus ovat keskeinen osa Diakin toimintaa ja arvoja. Diak on arvolähtöisesti johdettu korkeakoulu ja tekemisemme tähtää entistä inhimillisempään ja kestävämpään maailmaan. Kestävyysraportti 2024 tuo esille Diakin toimia, panostuksia ja tavoitteita ympäristövastuun, sosiaalisten vaikutusten, hyvän hallintotavan ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme