Ostajat palaamassa kiinteistömarkkinalle - “Tunnusteluja tehdään paljon”

Loppuvuonna syväjäähän vetäytynyt suomalainen kiinteistömarkkina alkaa hivenen sulaa, JLL:n johtaja Pauliina Rantsi sanoo.
JLL:n johtaja Pauliina Rantsi

Nopean koronnousun luoma kiinteistömarkkinan syväjää alkaa sulaa. Kiinteistösijoittajat ovat viime viikkojen aikana osoittaneet selvästi aiempaa enemmän kiinnostusta erityyppisiin kiinteistöihin.

“Pohjakosketus kaupankäyntivolyymissa on jäänyt taakse. Tällä hetkellä kotimaiset ja ulkomaiset toimijat tekevät paljon tunnusteluja”, JLL:n kaupankäyntitiimissä toimiva johtaja Pauliina Rantsi sanoo.

Viriäminen on vielä niin varhaista, että tilastoista sitä ei voi nähdä. Nyt hierottavat kaupat julkistuvat vasta myöhemmin keväällä.

Kiinnostusta on nähtävissä asunto- ja logistiikkakiinteistöissä, hieman varovaisemmin myös toimitila- ja vähittäiskaupan kiinteistöissä.

JLL:n mukaan viriämisen taustalla on sijoittajien kokema luottamus kiinteistöihin myös uudessa, korkeammassa korkoympäristössä. Kiinteistöt tuottavat tasaista kassavirtaa ja suojaavat osittain salkkua inflaatiolta.

“Vaikka joukkovelkakirjoista saa nyt tuottoa ja osakkeet ovat halventuneet, sijoittajat eivät juurikaan ole muuttaneet myönteistä näkemystään kiinteistöistä. Ajallisen hajautuksen etujen takia sijoittajat eivät myöskään näe järkeväksi olla pitkään pois markkinoilta”, JLL:n toimitusjohtaja Tero Lehtonen sanoo.

"Kansainväliset sijoittajat kokevat Suomen varsin liberaaliksi ja edistykselliseksi markkinaksi. Euromaana Suomi on jo aiemmin ollut poliittisesti ja lainsäädännöllisesti vakaa ympäristö. Nyt vakausmielikuvaa vahvistaa Suomen Nato-jäsenyyshakemus", Rantsi kertoo.

“Jos Suomi ei olisi hakenut jäsenyyttä muuttuneessa maailmantilanteessa, kansainvälisten sijoittajien suhtautuminen olisi varovaisempaa. Jo hakemus pienentää maariskiä”, hän sanoo.

Yksityishenkilöiden asuntokaupalle kiinnostuksen herääminen on lupaava tieto, sillä yksityismarkkinat seuraavat usein ammattilaismarkkinoiden liikehdintää.

Kaupankäyntiä on hidastanut ostajien ja myyjien välinen näkemysero hinnasta. Laskumarkkinassa myyjät eivät useinkaan halua hyväksyä ostajien alentunutta hintanäkemystä. Markkinahinta saadaan vasta tehdyistä kaupoista, joita talven aikana ei juurikaan ole tehty.

“Alkuvuoden muutamat kaupat ja käynnissä olevat kauppaneuvottelut lisäävät vertailutietoa hinnoista ja osoittavat markkinan likviditeetin”, Rantsi sanoo.

Epävarmuutta tulevaan lisäävät erityisesti inflaatio ja sitä vastaan taistelevan EKP:n mahdolliset tulevat koronnostot.

Rantsi piti esityksen transaktiomarkkinan näkymistä JLL:n puolivuosittaisessa Nordic Outlook-seminaarissa 7.3.

Pauliina Rantsi, Senior Director, Deputy Head of Capital Markets, JLL Finland, +358 40 823 0910. pauliina.rantsi@jll.com

JLL:n johtaja Pauliina Rantsi

JLL on johtava kiinteistöalan neuvonantaja 19,4 miljardin dollarin liikevaihdolla. Yritys on mukana Fortune 500 -listalla. Yli 102 000 työntekijäämme 80 maassa palvelevat asiakkaitamme laajasti toimitilojen asiantuntijapalveluiden parissa.

JLL on Suomen johtava kiinteistöasiantuntija, joka palvelee noin 80 työntekijän voimin Suomen tunnetuimpia yrityksiä ja kiinteistösijoittajia sekä kansainvälisiä asiakkaita. JLL on rekisteröity tavaramerkki, jota käytetään Jones Lang LaSalle inc. brändinä.

Lisätietoja jll.com.