Osuuskauppa Arina: Arinan alkuvuosi 1-6/2019; Tulos kasvoi - Asiakasomistajahyödyt lisääntyivät - Luottamus osuuskauppaan lisääntynyt

Asiakasomistajuus kannattaa sekä palveluja käyttäville kuluttajille että palveluja tarjoavalle osuuskaupalle. Arinan toiminnan tärkein mittari osuustoiminnallinen tulos kehittyi vahvasti ja asiakasomistajat saivat keskimäärin 268 euron hyödyt taloutta kohden.

”Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä asiakasomistajille. Alkuvuonna avasimme uusia palveluja, palkkasimme lisää arinalaisia ja jaoimme osuustoiminnallista tulosta aiempaa enemmän. Näiden seurauksena myynti, hyödyt ja kehittämiseen tarvittava ylijäämä lisääntyivät. Luottamus osuuskauppaan on lisääntynyt. Jatkamme vastuullista kehittämistä”, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina 1-6/2019

M€/lkm

Kehitys M€/%

Asiakasomistajamäärä

+2 %

Palvelujen kehittäminen (investoinnit)

5,1 M€

-6,2 M€

Henkilöstömäärä (keskimäärin)

Kokonaismyynti

486,9 M€

+4 %

Bonusmyynti (Bonusta kerryttävät ostot)

324,4 M€

+1 %

Asiakasomistajahyödyt (ennen ylijäämää)

268 €/talous

+11%

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

14,1 M€

+3,7 M€

Osuustoiminnallinen tulos

59,2 M€

+8,9 M€

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat asiakkaat. Asiakasomistajia oli kesäkuun lopussa 168 560 (+2 506 edv, +2 %). Toimialueen kaikista kotitalouksista 70 % on Arinan asiakasomistajatalouksia, jotka hyötyvät osuuskaupasta käyttämällä aktiivisesti palveluja.

Arinan alkuvuoden kokonaismyynti oli 486,9 milj. euroa (+4 %), josta bonusta kerryttävien ostojen osuus oli 67 %, 324,4 milj. euroa (+1 %). Ostoista marketkaupan osuus oli 72 %, liikennemyymälä- ja polttoneste-kaupan 18 %, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan 7 % sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan 3 %. Marketkaupassa ilta-alet lisäsivät suosiota ja toukokuussa ilta-ale laajennettiin leipiin, minkä johdosta biojätteeseen toimitettavan leivän osuus on romahtanut. S-mobiili -sovellus ja sen Omat ostot -osio kertoo asiakasomistajille osto- ja bonushistorian sekä kannustaa vastuullisiin valintoihin.

Asiakasomistajat saivat edullisen ruokakorin, tuote- ja palveluetujen sekä Bonusten ja maksutapaetujen osalta hyötyjä yhteensä 45,1 milj. euroa, keskimäärin 268 euroa taloutta kohden. Alkuvuoden hyvä kehitys mahdollisti sekä touko-kesäkuun vaihteessa että uudelleen elokuussa enemmän ostohyvitystä Bonus tuplana -kampanjoilla. Alkuvuonna Arina tuplasi lasten ja nuorten toiminnan Kannustajat-tuen 100 000 euroon ja jatkaa elokuussa 23 Ässäkentän tapahtumakiertuetta.

Arina investoi palveluihin 5,1 milj. euroa (-6,2 milj. eur), avaten Salet Inariin, Simoon, Ruukkiin ja Pyhännälle sekä S-Marketin Oulun Kaukovainiolle ja uudistaen Limingantullin Ravintolamaailman ja Sokos Herkun Oulussa. Arina avaa loppuvuonna S-Market Saarenkylän Rovaniemelle ja Sale Puistolinnan Ouluun. Sale Karjasilta suljettiin Oulussa alkuvuonna. Toimipaikat rakennetaan ja remontoidaan energiatehokkaiksi ja uusiutuvia energiamuotoja hyödynnetään aiempaa enemmän.

Arinalla oli kesäkuun lopussa 3 075 työntekijää. Arinalaisia oli keskimäärin 2 852 (+43) ja heistä vakituisia 76 %. Kokoaikaisiksi muutettuna työntekijöitä oli 1882. Vakituisten arinalaisten apuna on tänä vuonna ollut yli 1300 kesätyöntekijää sekä Tutustu ja tienaa harjoittelijaa.

Luottamus osuuskauppaan on lisääntynyt, mikä näkyy asiointikertojen, myynnin ja asiakasomistajahyötyjen kasvuna. Arinan alkuvuoden ylijäämä ennen veroja oli 14,1 milj. euroa (+3,7 milj. euroa).

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa lähes 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja yli 170 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea lähes 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.

Oulun Energia ja Osuuskauppa Arina yhteisvoimin ilmastotalkoisiin3.6.2019 13:15:20 EESTTiedote

Oulun Energia Oy ja Osuuskauppa Arina syventävät energiayhteistyötä ilmastonmuutoksen hillinnän puolesta. Tavoitteena on kehittää ja rakentaa yhteistyössä Ouluun ja myöhemmin Pohjois-Suomeen ja muualle Suomeen energiatehokkaita teknisiä järjestelmiä kauppakiinteistöjen hukkalämmön entistä parempaan hyötykäyttöön. Yhteistyön kautta edistetään Oulun Energia Oy:n ja Osuuskauppa Arinan hiilineutraalisuustavoitteita.

Oululainen myymäläpäällikkö Mika Timonen on kaupan alan vuoden 2018 työpaikkaohjaaja28.5.2019 11:37:21 EESTTiedote

Sale Myllyojan myymäläpäällikkö Mika Timonen palkittiin kaupan alan vuoden 2018 työpaikkaohjaajana Oulussa 10.5.2019 Ammattiopisto Luovin tiloissa järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa. Timonen palkittiin Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y.:n tunnustuspalkinnolla, joka luovutettiin palkitsemistilaisuudessa. Lisäksi Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus myönsi Mika Timoselle Kaupan alan vuoden työpaikkaohjaaja 2018 -kunniakirjan.