Osuuskauppa Arina Oulun suurin yhteisöveronmaksaja

Pohjoissuomalaisten kotitalouksien yhdessä omistama Osuuskauppa Arina on Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä yksi suurimmista veronmaksajista ja arvonluojista. Arinan vuoden 2019 verojalanjälki oli 127,7 milj. € ja paikallinen arvonluonti 233,6 milj. €.

Yksi esimerkki paikallisista investoinneista on Sale Inari, jonka avajaisia juhlittiin 14.3.2019

– Teemme joka päivä töitä luodaksemme palveluja ja hyvinvointia Pohjois-Suomeen. On tärkeää, että alueellamme tehdyt ostokset palaavat tänne sekä konkreettisesti parempien palvelujen kautta mutta myös verotuloina. Maksamme veromme ylpeinä rakkaudesta Pohjois-Suomeen, sanoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Arina Pohjois-Suomen suurimpien veronmaksajien joukossa

Osuuskauppa Arina maksoi vuoden 2019 osalta yli miljardin euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja reilun 127 milj. €. Arina haluaa olla esimerkillinen yrityskansalainen ja maksaa veronsa pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyväksi. Oulussa Arina-konserni (Osuuskauppa Arina, Arinan Kiinteistöt Oy ja Pukumies Oy) oli suurin yhteisöveronmaksaja reilulla 5,3 miljoonalla eurolla.

Arinan verojalanjälki 2019

23,8

Verot yhteensä

Paikallinen arvonluonti

Osuuskaupan yhteiskunnallista roolia kuvaa paikallinen arvonluonti. Arina käytti vuonna 2019 palkkoihin, investointeihin, paikallisiin hankintoihin, veroihin, asiakasomistajahyötyihin sekä sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen yli 244 milj. €. Arina työllisti noin 3000 työntekijää, ollen Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Arina tarjosi kesätyö- tai harjoittelupaikan 1332 nuorelle.

Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Milj. eur

Palkat

73,2

Investoinnit

16,9

Paikalliset hankinnat

53,1

Tulo- ja varallisuusverot

6,7

Omistajahyödyt

94,5

Sponsorointi ja hyväntekeväisyys

0,4

Yhteensä

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Break Sokos Hotel Leville myönnettiin Sustainable Travel Finland -merkki4.6.2021 15:15:27 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan Break Sokos Hotel Leville myönnettiin Sustainable Travel Finland -merkki toukokuun lopussa osoituksena kestävän matkailun eteen tehdystä arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä. Visit Finlandin kehittämä ”Sustainable Travel Finland” -ohjelma auttaa suomalaisia matkailualan yrityksiä omaksumaan kestäviä ja vastuullisia käytäntöjä. STF-ohjelman läpäisseet ja kriteerit täyttäneet yritykset saavat Sustainable Travel Finland -tunnuksen ja heidän toimintaansa seurataan ja tarkastellaan säännöllisesti. STF-merkki auttaa kuluttajia vastuullisten matkailualan yritysten löytämisessä.

Tälläämö Linnanmaan avajaisia vietetään 20.5.19.5.2021 07:56:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan viides Tälläämö parturi-kampaamo avaa ovensa Linnanmaan Prisman yhteyteen torstaina 20.5.2021. Nyt avattava toimipiste täydentää jo toiminnassa olevia Tälläämö parturi-kampaamoja Oulun Limingantullissa, Kempeleen Zeppelinissä, Kemissä Kauppakeskus Coronassa ja Rovaniemen Prismakeskuksessa. Linnanmaan uudessa Tälläämössä laadukkaita ja monipuolisia parturi- ja kampaamopalveluita tarjoaa 15 uutta ja nykyistä arinalaista.

Prisma Linnanmaan uudistus loppusuoralla – laajentunut ruokatori avattiin perjantaina 14.5.14.5.2021 10:25:33 EEST | Tiedote

Viime vuoden marraskuussa käynnistyneen myymäläuudistuksen punaisena lankana on ollut rakentaa yhdessä entistä ehompi Prisma yhdessä omistajien kanssa. Omistajilta kerättyjen toiveiden tulokset ovat konkretisoitumassa ja uudistus on viimeistä silausta vaille valmis. Viimeisimpänä tänään perjantaina 14.5. avattu täysin uudistunut ruokatori. Koko uudistuksen valmistumista juhlitaan parin viikon kuluttua.