Osuuskauppa Arina Oulun suurin yhteisöveronmaksaja

Pohjoissuomalaisten kotitalouksien yhdessä omistama Osuuskauppa Arina on Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja sekä yksi suurimmista veronmaksajista ja arvonluojista. Arinan vuoden 2019 verojalanjälki oli 127,7 milj. € ja paikallinen arvonluonti 233,6 milj. €.

Yksi esimerkki paikallisista investoinneista on Sale Inari, jonka avajaisia juhlittiin 14.3.2019

– Teemme joka päivä töitä luodaksemme palveluja ja hyvinvointia Pohjois-Suomeen. On tärkeää, että alueellamme tehdyt ostokset palaavat tänne sekä konkreettisesti parempien palvelujen kautta mutta myös verotuloina. Maksamme veromme ylpeinä rakkaudesta Pohjois-Suomeen, sanoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Arina Pohjois-Suomen suurimpien veronmaksajien joukossa

Osuuskauppa Arina maksoi vuoden 2019 osalta yli miljardin euron vähittäismyynnistä ennakonpidätyksiä ja työnantajamaksuja, tulo- ja varallisuusveroja sekä välillisiä veroja reilun 127 milj. €. Arina haluaa olla esimerkillinen yrityskansalainen ja maksaa veronsa pohjoissuomalaisten yhteiseksi hyväksi. Oulussa Arina-konserni (Osuuskauppa Arina, Arinan Kiinteistöt Oy ja Pukumies Oy) oli suurin yhteisöveronmaksaja reilulla 5,3 miljoonalla eurolla.

Arinan verojalanjälki 2019

23,8

Verot yhteensä

Paikallinen arvonluonti

Osuuskaupan yhteiskunnallista roolia kuvaa paikallinen arvonluonti. Arina käytti vuonna 2019 palkkoihin, investointeihin, paikallisiin hankintoihin, veroihin, asiakasomistajahyötyihin sekä sponsorointiin ja hyväntekeväisyyteen yli 244 milj. €. Arina työllisti noin 3000 työntekijää, ollen Pohjois-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Arina tarjosi kesätyö- tai harjoittelupaikan 1332 nuorelle.

Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Milj. eur

Palkat

73,2

Investoinnit

16,9

Paikalliset hankinnat

53,1

Tulo- ja varallisuusverot

6,7

Omistajahyödyt

94,5

Sponsorointi ja hyväntekeväisyys

0,4

Yhteensä

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Linnanmaan Prisman uudistus käynnistyy9.11.2020 13:21:33 EETTiedote

Osuuskauppa Arina aloittaa Linnanmaan Prismassa mittavan uudistuksen. Kyseessä on Prisman 15-vuotisen historian laajin uudistustyö. Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan kiinteistön energiankulutuksen mullistava kylmä- ja lämmitystekniikan päivitys, jonka myötä myymälä tuottaa energiaa omien maalämpökaivojen avulla ja kiinteistön energiankulutus saadaan merkittävästi laskemaan. Samassa yhteydessä valmistellaan myös ruoan verkkokaupan avausta alkuvuodelle 2021. Toisessa vaiheessa 2021 vuoden alkupuolella toteutetaan Prisman myymäläuudistus, joka tuo omistajille entistä laajemmat valikoimat ja uusia palveluita.