Osuuskauppa Arina rakentaa toimialueelleen Pohjois-Suomeen sähköautojen latausverkoston

Osuuskauppa Arina viimeistelee suunnitelmaansa sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta n. sataan toimipaikkaan vuoden 2024 loppuun mennessä. ABC-latausverkosto rakennetaan Arinan ABC-liikennemyymälöiden, LähiStoppien, Prisma-, S-market- ja Sale-yksiköiden sekä Sokos Hotellien yhteyteen. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa energiaa.
Kuvan lähde: ABC

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa.

– Osuuskauppa Arina haluaa omalta osaltaan olla rakentamassa veto- ja elinvoimaista Pohjois-Suomea. Sähköautojen latausverkosto tulee palvelemaan niin arinalaisia omistajia kuin Pohjois-Suomeen matkailijoitakin. Arinan toimipaikkojen ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan vielä tämän vuoden aikana Pudasjärven ja Vaalan uusien ABC-liikennemyymälöiden yhteyteen. Olemme vastuullisena suomalaisena toimijana mukana toteuttamassa yhteisiä ilmastotavoitteita, Osuuskauppa Arinan toimialajohtaja Jari Karjalainen kertoo.

Kaikki uudet sähkölatauspisteet toimivat saman ABC-lataus-brändin alla riippumatta siitä, minkä toimipaikan yhteydessä ne ovat.

Markkinoiden helpoin ja luotettavin lataus

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. Tavoitteeseen päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla ja nopealla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle S-Etukorttia käytettäessä kertyy myös Bonusta.

Asiointi ja maksaminen tapahtuu ABC-mobiililla, jota käyttää jo sadattuhannet tyytyväiset asiakkaat. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehitetty sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, laitteet Suomesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Kempowerin laitteistot rakennetaan Lahdessa.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Osuuskauppa Arinan latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmätasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Kuvan lähde: ABC

044 788 5899https://arina.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuoden 2023 parhaat työryhmät Iistä, Oulusta, Rovaniemeltä, Vaalasta ja Ylitorniolta - S-market Ylitornion Jani Kokkisesta Vuoden päällikkö17.4.2024 10:58:41 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan päälliköt kerääntyivät jälleen Leville valmennuspäiville. Tällä kertaa päällikköpäivillä käytiin läpi toimitusjohtajan katsauksen lisäksi muun muassa turvallisemman tilan periaatteita, tutustuttiin Arinan yrityskulttuuriselvityksen tuloksiin, osallistuttiin workshoppeihin eri teemoista ja käynnistettiin kaikkia päälliköitä koskeva Johtamisen muutosmatka. Tiivis reissu huipentui Arina-gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2023 huippuonnistujia.