Osuuskauppa Arina rakentaa toimialueelleen Pohjois-Suomeen sähköautojen latausverkoston

Osuuskauppa Arina viimeistelee suunnitelmaansa sähköautojen latauspisteiden rakentamisesta n. sataan toimipaikkaan vuoden 2024 loppuun mennessä. ABC-latausverkosto rakennetaan Arinan ABC-liikennemyymälöiden, LähiStoppien, Prisma-, S-market- ja Sale-yksiköiden sekä Sokos Hotellien yhteyteen. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa energiaa.

Kuvan lähde: ABC

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa.

– Osuuskauppa Arina haluaa omalta osaltaan olla rakentamassa veto- ja elinvoimaista Pohjois-Suomea. Sähköautojen latausverkosto tulee palvelemaan niin arinalaisia omistajia kuin Pohjois-Suomeen matkailijoitakin. Arinan toimipaikkojen ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan vielä tämän vuoden aikana Pudasjärven ja Vaalan uusien ABC-liikennemyymälöiden yhteyteen. Olemme vastuullisena suomalaisena toimijana mukana toteuttamassa yhteisiä ilmastotavoitteita, Osuuskauppa Arinan toimialajohtaja Jari Karjalainen kertoo.

Kaikki uudet sähkölatauspisteet toimivat saman ABC-lataus-brändin alla riippumatta siitä, minkä toimipaikan yhteydessä ne ovat.

Markkinoiden helpoin ja luotettavin lataus

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. Tavoitteeseen päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla ja nopealla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle S-Etukorttia käytettäessä kertyy myös Bonusta.

Asiointi ja maksaminen tapahtuu ABC-mobiililla, jota käyttää jo sadattuhannet tyytyväiset asiakkaat. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehitetty sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, laitteet Suomesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Kempowerin laitteistot rakennetaan Lahdessa.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Osuuskauppa Arinan latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmätasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Kuvan lähde: ABC

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

S-Chef -palkinto arinalaiselle neljättä kertaa peräkkäin – S-ravintolat palkitsi huippuosaajiaan16.4.2021 13:58:55 EEST | Tiedote

Rovaniemeläinen keittiömestari Sini Vähäkari palkittiin S-ryhmän ravintoloiden vuoden S-Chefinä. Lisäksi Amarillo Rovaniemi palkittiin ”Vuoden Amarillona” ja Grill It! Oulu jo kolmannen kerran peräkkäin ”Vuoden Grill It! -ravintolana”. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa, jota juhlittiin tällä kertaa virtuaalisesti. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakastyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.

Kauppakeskus Valkea muuttaa aukiolojaan 8.3. alkaen – vuokralaiset voivat päättää omista aukioloistaan1.3.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Suomen hallituksen torstaina 25.2. tekemän linjauksen johdosta ja helpottaakseen vuokralaistensa tukalaa tilannetta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa, Kauppakeskus Valkea siirtyy käyttämään kaikkia liikkeitä ja ravintoloita velvoittavien yhteisten aukioloaikojen sijasta suositusaukioloaikoja 8.3. alkaen. Tämän muutoksen myötä Kauppakeskus Valkean toimijoilla on mahdollisuus määritellä aukioloaikansa vapaasti tai sulkea liikkeensä. Aukioloaikojen vapautus on voimassa toistaiseksi. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että jokaisen palvelun aukiolo kannattaa tarkistaa kauppakeskusvalkea.fi:n aukioloaikojen koontisivulta tai yrityskohtaisilta alasivuilta. Kauppakeskus Valkea on parhaan kykynsä mukaan läpi epidemia-ajan pyrkinyt helpottamaan vuokralaistensa tilannetta. Aukioloaikoja vapautettiin myös vuosi sitten maaliskuussa, jolloin vuokralaisilla oli mahdollisuus määritellä itse aukioloaikansa. 28.12. alkaen Valkea on toiminut supistetuin, mutta kaikkia velvoittavin yhteisin

Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy hoitamaan Osuuskauppa Arinan kiinteistöpalveluja26.2.2021 07:56:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina, Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy ovat allekirjoittaneet sopimukset Arinan kiinteistöpalvelujen hoitamisesta. Sopimusten myötä Arina ostaa kiinteistöpalveluja vuositasolla n. 7 Milj. eurolla, työllistäen välillisesti pohjoissuomalaisia kiinteistöalan ammattilaisia. Sopimusten työllistämisvaikutus on n. 100 henkilötyövuotta kokoaikaisiksi muutettuna.