Osuuskauppa Arina valmistautuu sopeuttamaan palveluja ja työtehtäviä

Osuuskauppa Arina toimii valtio- ja aluehallinnon sekä terveysviranomaisten päätösten ja ohjeiden mukaisesti ja valmistautuu sopeuttamaan ravintoloiden, kahviloiden sekä liikennemyymälöissä sijaitsevien ravintoloiden toimintaa 8.3.2021 alkaen.

Vaikutuksia Arinan palveluihin

Matkailu - ja ravitsemiskaupan osalta puolet Arinan ravintoloista ja kolmen Sokos Hotellin aamiaispalvelut tulevat palvelemaan takeaway-tuotteilla. Lisäksi auki olevista ravintoloista voi tilata ruokaa kuljetuspalvelun kautta.

Arinan ABC ja LähiStoppi -asemat palvelevat toistaiseksi takeaway-tuotteilla ja ruokamarketteina. ABC-autopesupaikat toimivat normaalisti ja polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Arinan ABC-automaateilla sekä ABC ja LähiStoppi -asemilla, jotka osaltaan pystyvät tässäkin tilanteessa turvaamaan Pohjois-Suomen energiahuoltoa.

Kampaamopalvelujen osalta ehkäisemme lähikontaktit kasvattamalla asiakaspaikkojen etäisyyksiä entisestään ja tarjoamalla kaikille asiakkaille kasvosuojaimet. Mahdollisia lähikontakteja aiheuttavat tilanteet, kuten meikkien testaus asiakkaille Sokoksilla ja Emotion-myymälöissä, on keskeytetty jo viime keväänä.

Muiden palveluiden osalta Arina seuraa tilannetta ja varautuu tarvittaessa sopeuttamaan aukioloaikoja ja asiakasmääriä.

Kauppakeskus Valkea vapauttaa 8.3. aukioloajat vuokralaisille, jotta he voivat supistaa aukioloja tai jopa sulkea toimipaikan väliaikaisesti.

Turvataan ruokahuoltoa ja terveyttä

Sopeuttamisen seurauksena työntekijöitä siirtyy väliaikaisesti marketkauppaan turvaamaan Pohjois-Suomen ruokahuoltoa.

– Sopeutustoimet ovat viime kevättä suppeammat, joten myös siirtyvien työntekijöiden määrä on selkeästi vähäisempi. Siirtyville arinalaisille marketkaupan tehtävät ovat tuttuja viime keväältä, joten siirtyminen omista tehtävistä toisen toimialan töihin on sujuvaa, toteaa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Prismat, S-marketit, Salet ja Sokos Herkku palvelevat omistajia laajoin aukioloajoin. Tämän lisäksi ruoan verkkokaupan nouto ja kotiinkuljetukset toimivat Rovaniemellä Prismassa sekä Oulussa Sokos Herkussa, Limingantullin Prismassa ja uusimpana Linnanmaan Prismassa.

– ­Tilanne on haastava niin omistajille, henkilökunnalle kuin vuokralaisille. Nyt on tärkeä huolehtia, että jokainen pohjoissuomalainen jaksaa noudattaa ohjeistuksia; käytetään kasvosuojaimia ja käsidesiä, huolehditaan turvaväleistä ja pysytään kotona pienimpienkin oireiden kanssa, Puutio muistuttaa.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.

Arinan vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet palkittiin Levillä - Maija Kiljo pokkasi Arinan vuoden esimiehen Martti-patsaan25.10.2021 13:27:13 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2020 parhaat työryhmät ja esimiehet Levillä. Palkintokategorioita olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja esimiehet, vuoden kehittäjät, vuoden ryhmäpäällikkö ja Tahto-patsas elämäntyöpalkinto. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmaesimiehestä Arinan vuoden esimiehelle annettavan Martti-patsaan pokkasi marketpäällikkö Maija Kiljo.

Arina mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi21.9.2021 11:35:26 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena myös Pohjois-Suomessa. Osuuskauppa Arina liittyy 50 000 euron lahjoituksella Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteiseen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Arinan lisäksi pohjoisesta haasteessa ovat mukana mm. LähiTapiola Pohjoinen ja LähiTapiola Lappi.