Osuuskauppa Arina valmistautuu sopeuttamaan palveluja ja työtehtäviä

Osuuskauppa Arina toimii valtio- ja aluehallinnon sekä terveysviranomaisten päätösten ja ohjeiden mukaisesti ja valmistautuu sopeuttamaan ravintoloiden, kahviloiden sekä liikennemyymälöissä sijaitsevien ravintoloiden toimintaa 8.3.2021 alkaen.

Vaikutuksia Arinan palveluihin

Matkailu - ja ravitsemiskaupan osalta puolet Arinan ravintoloista ja kolmen Sokos Hotellin aamiaispalvelut tulevat palvelemaan takeaway-tuotteilla. Lisäksi auki olevista ravintoloista voi tilata ruokaa kuljetuspalvelun kautta.

Arinan ABC ja LähiStoppi -asemat palvelevat toistaiseksi takeaway-tuotteilla ja ruokamarketteina. ABC-autopesupaikat toimivat normaalisti ja polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Arinan ABC-automaateilla sekä ABC ja LähiStoppi -asemilla, jotka osaltaan pystyvät tässäkin tilanteessa turvaamaan Pohjois-Suomen energiahuoltoa.

Kampaamopalvelujen osalta ehkäisemme lähikontaktit kasvattamalla asiakaspaikkojen etäisyyksiä entisestään ja tarjoamalla kaikille asiakkaille kasvosuojaimet. Mahdollisia lähikontakteja aiheuttavat tilanteet, kuten meikkien testaus asiakkaille Sokoksilla ja Emotion-myymälöissä, on keskeytetty jo viime keväänä.

Muiden palveluiden osalta Arina seuraa tilannetta ja varautuu tarvittaessa sopeuttamaan aukioloaikoja ja asiakasmääriä.

Kauppakeskus Valkea vapauttaa 8.3. aukioloajat vuokralaisille, jotta he voivat supistaa aukioloja tai jopa sulkea toimipaikan väliaikaisesti.

Turvataan ruokahuoltoa ja terveyttä

Sopeuttamisen seurauksena työntekijöitä siirtyy väliaikaisesti marketkauppaan turvaamaan Pohjois-Suomen ruokahuoltoa.

– Sopeutustoimet ovat viime kevättä suppeammat, joten myös siirtyvien työntekijöiden määrä on selkeästi vähäisempi. Siirtyville arinalaisille marketkaupan tehtävät ovat tuttuja viime keväältä, joten siirtyminen omista tehtävistä toisen toimialan töihin on sujuvaa, toteaa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Prismat, S-marketit, Salet ja Sokos Herkku palvelevat omistajia laajoin aukioloajoin. Tämän lisäksi ruoan verkkokaupan nouto ja kotiinkuljetukset toimivat Rovaniemellä Prismassa sekä Oulussa Sokos Herkussa, Limingantullin Prismassa ja uusimpana Linnanmaan Prismassa.

– ­Tilanne on haastava niin omistajille, henkilökunnalle kuin vuokralaisille. Nyt on tärkeä huolehtia, että jokainen pohjoissuomalainen jaksaa noudattaa ohjeistuksia; käytetään kasvosuojaimia ja käsidesiä, huolehditaan turvaväleistä ja pysytään kotona pienimpienkin oireiden kanssa, Puutio muistuttaa.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti yli 174 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

S-Chef -palkinto arinalaiselle neljättä kertaa peräkkäin – S-ravintolat palkitsi huippuosaajiaan16.4.2021 13:58:55 EEST | Tiedote

Rovaniemeläinen keittiömestari Sini Vähäkari palkittiin S-ryhmän ravintoloiden vuoden S-Chefinä. Lisäksi Amarillo Rovaniemi palkittiin ”Vuoden Amarillona” ja Grill It! Oulu jo kolmannen kerran peräkkäin ”Vuoden Grill It! -ravintolana”. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa, jota juhlittiin tällä kertaa virtuaalisesti. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakastyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.

Kauppakeskus Valkea muuttaa aukiolojaan 8.3. alkaen – vuokralaiset voivat päättää omista aukioloistaan1.3.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Suomen hallituksen torstaina 25.2. tekemän linjauksen johdosta ja helpottaakseen vuokralaistensa tukalaa tilannetta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa, Kauppakeskus Valkea siirtyy käyttämään kaikkia liikkeitä ja ravintoloita velvoittavien yhteisten aukioloaikojen sijasta suositusaukioloaikoja 8.3. alkaen. Tämän muutoksen myötä Kauppakeskus Valkean toimijoilla on mahdollisuus määritellä aukioloaikansa vapaasti tai sulkea liikkeensä. Aukioloaikojen vapautus on voimassa toistaiseksi. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että jokaisen palvelun aukiolo kannattaa tarkistaa kauppakeskusvalkea.fi:n aukioloaikojen koontisivulta tai yrityskohtaisilta alasivuilta. Kauppakeskus Valkea on parhaan kykynsä mukaan läpi epidemia-ajan pyrkinyt helpottamaan vuokralaistensa tilannetta. Aukioloaikoja vapautettiin myös vuosi sitten maaliskuussa, jolloin vuokralaisilla oli mahdollisuus määritellä itse aukioloaikansa. 28.12. alkaen Valkea on toiminut supistetuin, mutta kaikkia velvoittavin yhteisin

Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy hoitamaan Osuuskauppa Arinan kiinteistöpalveluja26.2.2021 07:56:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina, Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy ovat allekirjoittaneet sopimukset Arinan kiinteistöpalvelujen hoitamisesta. Sopimusten myötä Arina ostaa kiinteistöpalveluja vuositasolla n. 7 Milj. eurolla, työllistäen välillisesti pohjoissuomalaisia kiinteistöalan ammattilaisia. Sopimusten työllistämisvaikutus on n. 100 henkilötyövuotta kokoaikaisiksi muutettuna.