Osuuskauppa Arinan ABC-latausverkosto laajenee vuoden 2022 aikana – Uusia asemia 17 kappaletta eri puolille Pohjois-Suomea

Osuuskauppa Arinan investoinnit sähköautojen latausasemaverkostoon jatkuvat voimakkaasti tänä vuonna. Vuoden 2022 loppuun mennessä ABC-latausasemia on Osuuskauppa Arinan toimipaikkojen yhteydessä arviolta jo 19 kappaletta. Uusissa avauksissa satsataan erityisesti teho- ja suurteholatauspisteisiin.

Osuuskauppa Arinan ensimmäiset ABC-latausasemat avattiin syksyn 2021 aikana Pudasjärvelle ja Vaalaan.

Uusia ABC-latausasemia avataan Prisma-, S-market-, Sale- ja ABC-asemien yhteyteen. Suunnitelmissa on avata ABC-latausasemia Oulun alueelle, Kemiin, Tornioon, Rovaniemelle, Raaheen, Pattijoelle, Pyhäjoelle, Pyhännälle, Pulkkilaan, Muhokselle, Tyrnävälle, Liminkaan, Tupokselle ja Inariin.

– Peruslatauspisteiden lisäksi ABC-latausasemille avataan asiakkaiden toiveiden mukaisesti useita teho- ja suurteholatauspisteitä, joilla auton voi ladata nopeasti myös lyhyemmän asioinnin yhteydessä. S-ryhmällä on jo nyt Suomen suurin teholatauspisteiden verkosto, ja Osuuskauppa Arina on mukana kasvattamassa sitä entisestään, Arinan ABC-toimialan myynti- ja kehityspäällikkö Olli-Pekka Pohjanen kertoo.

Osuuskauppa Arinan ensimmäiset ABC-latausasemat avattiin syksyn 2021 aikana. Tällä hetkellä niitä on yhteensä 2 kappaletta. Asemilla on peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) yhteensä 8 ja teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 8 kappaletta.

Valtakunnallisesti ABC-latausverkosto on laajentunut jo useamman alueosuuskaupan alueelle. Kasvu jatkuu voimakkaana vuoden 2022 aikana, kun S-ryhmän toimipaikkojen yhteyteen avataan arviolta yli 100 uutta latausasemaa. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa noin tuhannen latausaseman verkosto vuoden 2025 alkuun mennessä.

Sähköä uusituvista lähteistä

Osuuskauppa Arinan ja koko S-ryhmän tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuodesta 2025 alkaen. Esimerkiksi jo nyt kaikki S-ryhmässä käytettävä sähkö on uusiutuvista lähteistä.

– Näin ollen myös ABC-latauksen sähkö on sataprosenttisesti uusiutuvista lähteistä, tuulivoimalla tuotettua. Laajentamalla latausverkostoa tarjoamme asiakkaillemme lisää mahdollisuuksia siirtyä kohti ilmastofiksumpaa liikennettä, Pohjanen toteaa.

ABC-latauksen lisäksi ABC-ketjun tavoitteena on etsiä muitakin kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa. Osana tätä kehitystyötä ABC-ketjussa tuotiin myyntiin muun muassa täysin uusiutuva Nero Diesel alkukesästä 2021.

Asiakkailta kiitosta hinnoittelumallista

ABC-latauksen asiakkaat ovat olleet erityisen tyytyväisiä ABC-latauksen hinnoittelumalliin. Hinnoittelu on käyttäjien toiveiden mukaisesti kilowattituntiperusteinen sekä perus- että teho- ja suurteholatauksessa eli asiakas maksaa ladatusta sähköstä.

ABC-latauksen koko asiointi tapahtuu ABC-mobiili-sovelluksen avulla.

ABC-latausasemia on tällä hetkellä valtakunnallisesti yhteensä 75 kappaletta, ja niissä on latauspisteitä yli 500 autolle. Peruslatauspisteitä (teho max. 22 kW) on yhteensä 298, teholatauspisteitä (teho max. 100 kW) 155 j8954a suurteholatauspisteitä (teho ma. 150 kW) 65 kappaletta. Ensimmäinen ABC-latausasema avattiin 27.4.2021 Prisma Itäkeskuksen yhteyteen Helsinkiin.

Lisätietoa ABC-latauksesta ja verkoston ajantasainen tilanne on kerrottu ABC-mobiilissa tai osoitteessa https://www.abcasemat.fi/fi/abc-lataus/sahkoauton-lataus

* Teholatauspisteestä käytetään yleisesti myös termiä pikalatauspiste.

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinalta lahjoitukset Lapin ja Oulun yliopistoille23.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Arinan hallitus on päättänyt osuuskaupan lahjoituksista Lapin yliopiston ja Oulun yliopiston varainhankintaan. Arina lahjoittaa yliopistoille yhteensä 175 000 €, euron asiakasomistajaa kohden. Lahjoituksista Lapin yliopisto saa 50 000 € ja Oulun yliopisto 125 000 €, perustuen Arinan jäsenmäärän maantieteellisen jakaumaan. Yliopistot saavat lahjoituksille valtiolta jopa 2,5-kertaisen vastinrahan, joten lahjoituksilla on merkittävä aluevaikutus.

Paikallisin voimin uuteen kukoistukseen – Original Sokos Hotel Arinan uudistus on valmis20.5.2022 07:58:00 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Arinan lokakuussa 2020 alkanut peruskorjaus ja uudistus on nyt 1,5 vuoden jälkeen valmis. Huoneiden uudistus toteutettiin kolmessa eri vaiheessa ja sujuva yhteistyö urakoitsijan sekä asiakkaiden kanssa mahdollisti hotellin ovien auki pysymisen vieraille koko uudistuksen ajan. Huoneuudistuksen yhteydessä uudistettiin myös hotellin kuntosali, leikkitila, asiakassaunat, hissiaulat ja vastaanotto.

Arinan vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt palkittiin Levillä – Miika Huhtaniska pokkasi Arinan vuoden päällikön Martti-patsaan13.5.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arina palkitsi vuoden 2021 parhaat työryhmät ja päälliköt Levillä. Kategorioina olivat vuoden tulokas, vuoden työryhmät ja päälliköt, vuoden kehittäjät ja vuoden ryhmäpäällikkö. Yhdeksästä palkitusta toimiala- ja näkökulmapäälliköstä Arinan vuoden päällikölle luovutettavan Martti-patsaan pokkasi ravintolapäällikkö Miika Huhtaniska Rovaniemeltä.

Kolmasosa Arinan asiakasomistajista äänesti edustajistovaaleissa26.4.2022 19:34:01 EEST | Tiedote

S-vaalilautakunta on julkistanut Arinan kevään 2022 edustajistovaalien tuloksen. Äänioikeutta käytti 56 958 (+31 %) osuuskaupan asiakasomistajaa, äänestysprosentin ollessa 32,2 % (+5,4 %-yksikköä). 65-jäseniseen edustajistoon valittiin 35 nais- ja 30 miesjäsentä, joista 34 (52 %) oli uusia. Edustajistoon valitut ja kaikkien ehdokkaiden äänimäärät on julkaistu arina.fi/vaalit vaalisivuilla. S-vaalilautakunta kiittää asiamiehiä, ehdokkaita ja äänestäjiä aktiivisuudesta. Uusi edustajisto kokoontuu Arinan hallintoneuvoston, hallituksen ja johtoryhmän kanssa 20.-22.5. Rovaniemelle valmennukseen ja sääntömääräiseen kevätkokoukseen.