Osuuskauppa Arinan henkilökunnalle ennätykselliset tulospalkkiot koronavuodesta

Korona-aika on vaatinut koko Osuuskauppa Arinan henkilöstöltä poikkeusolojen keskellä joustoa, sopeutumista sekä työskentelyä yli toimialarajojen uusissa tehtävissä. Haasteellisesta vuodesta huolimatta Arinan tulos on hyvällä tasolla ja tästä syystä Arina palkitsee henkilökuntaansa ennätyksellisillä tulospalkkioilla ja siten kiittää arinalaisia poikkeusvuoden ponnisteluista. Tulospalkkio maksetaan suhteutettuna tehtyjen työtuntien määrään. Kokoaikaisen työntekijän palkkio on yhteensä vuodelta 2020 jopa 2000 €. Yhteensä Arina maksaa tulospalkkioita 4,5 miljoonaa euroa. Tämä on 1,9 milj. € enemmän kuin vuonna 2019.

Kuva: Tuua Savuoja

Rohkeita hyppyjä uusiin tehtäviin

Korona-pandemia on vaikuttanut Osuuskauppa Arinan toimialoihin eri tavoin, ja monitoimialaisuudella on ollut suuri merkitys henkilökunnan työllistämisen näkökulmasta. Matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialan, liikennemyymälöiden ja erikoistavarakaupan toimipaikkojen hiljennyttyä alkukeväästä siirtyivät arinalaiset rohkeasti uusiin tehtäviin Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin ja Sokos Herkkuun. Marketkaupan henkilöstö perehdytti kevään 2020 aikana jopa 400 arinalaista turvaamaan huoltovarmuutta Pohjois-Suomessa.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio kiittelee henkilökunnan ja esimiesten pyyteetöntä työskentelyä etulinjassa sekä sopeutumista jatkuvasti muuttaviin tilanteisiin.

– Haluan kiittää jokaista arinalaista siitä sitoutuneisuudesta, jolla he ovat tarttuneet toimeen näinä poikkeuksellisina aikoina. Se rohkeus ja yhteishenki, jota arinalaiset ovat osoittaneet joka päivä on huomattu sekä Arinan sisällä, että ulkopuolella. Henkilökuntamme joukosta keväällä noussut voimalause ”Yksi yhteinen Arina” on todella ollut korona-vuotena totisinta totta. Jokainen arinalainen on osaltaan varmistanut turvallisen asioinnin onnistumisen, ja samalla turvannut huoltovarmuuden toteutumista alueellamme, Puutio kiittää.

– On ollut hienoa nähdä, että myös omistajamme ovat osoittaneet arvostusta henkilökuntamme tekemää työtä kohtaan. Osuustoiminnallisena yrityksenä ja työnantajana meille on tärkeää, että kannamme vastuumme henkilökunnan työllistämisestä myös haastavina aikoina ja huolehdimme heidän hyvinvoinnistaan. Tärkeintä meille on ollut varmistaa henkilökunnan turvallinen työskentely ja asiakkaiden turvallinen asiointi, kertoo henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

Arina otti käyttöönsä uuden tulospalkkiomallin henkilökunnalle vuoden 2020 alussa. Nykyinen tulospalkkiomalli on mahdollistanut henkilökunnan palkitsemisen kuukausittain jopa 1 € tulospalkkiolla työtuntia kohden ja lisäksi vuositavoitteen onnistumisesta voidaan palkita jopa 500 eurolla. Vuoden 2020 osalta kokoaikaisen työntekijän palkkio on yhteensä jopa 2000 €, josta osa siis maksettu jo viime vuoden aikana kuukausittain palkan yhteydessä. Uusi palkkiojärjestelmä palkitsee ja motivoi henkilöstöä onnistumisten myötä entistä useammin ja enemmän.

Osuuskauppa Arina on Pohjois-Suomen suurin työllistäjä noin kolmella tuhannella työntekijällään. Vakituisen henkilöstön ohella Arina arvioi työllistävänsä tulevana noin tuhat nuorta.

Kuva: Tuua Savuoja

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Kauppakeskus Valkea muuttaa aukiolojaan 8.3. alkaen – vuokralaiset voivat päättää omista aukioloistaan1.3.2021 16:30:00 EETTiedote

Suomen hallituksen torstaina 25.2. tekemän linjauksen johdosta ja helpottaakseen vuokralaistensa tukalaa tilannetta koronavirusepidemian aiheuttamissa poikkeusoloissa, Kauppakeskus Valkea siirtyy käyttämään kaikkia liikkeitä ja ravintoloita velvoittavien yhteisten aukioloaikojen sijasta suositusaukioloaikoja 8.3. alkaen. Tämän muutoksen myötä Kauppakeskus Valkean toimijoilla on mahdollisuus määritellä aukioloaikansa vapaasti tai sulkea liikkeensä. Aukioloaikojen vapautus on voimassa toistaiseksi. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa, että jokaisen palvelun aukiolo kannattaa tarkistaa kauppakeskusvalkea.fi:n aukioloaikojen koontisivulta tai yrityskohtaisilta alasivuilta. Kauppakeskus Valkea on parhaan kykynsä mukaan läpi epidemia-ajan pyrkinyt helpottamaan vuokralaistensa tilannetta. Aukioloaikoja vapautettiin myös vuosi sitten maaliskuussa, jolloin vuokralaisilla oli mahdollisuus määritellä itse aukioloaikansa. 28.12. alkaen Valkea on toiminut supistetuin, mutta kaikkia velvoittavin yhteisin

Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy hoitamaan Osuuskauppa Arinan kiinteistöpalveluja26.2.2021 07:56:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina, Caverion Suomi Oy, Coor Service Management Oy, Lassila & Tikanoja Oyj ja N-Clean Oy ovat allekirjoittaneet sopimukset Arinan kiinteistöpalvelujen hoitamisesta. Sopimusten myötä Arina ostaa kiinteistöpalveluja vuositasolla n. 7 Milj. eurolla, työllistäen välillisesti pohjoissuomalaisia kiinteistöalan ammattilaisia. Sopimusten työllistämisvaikutus on n. 100 henkilötyövuotta kokoaikaisiksi muutettuna.

Arina turvasi pohjoista ruokahuoltoa - Myynti kasvoi market- ja rautakaupassa15.2.2021 11:16:31 EETTiedote

”Poikkeusvuosi oli kokonaisuutena onnistunut. Omistajamäärä ja myynti lisääntyivät market- ja rautakaupan kasvaessa, muiden toimialan kärsiessä. Osuustoiminnallinen tulos laski, mutta paikallinen arvonluonti ja verojalanjälki nousivat. Arinalaisten #yksiyhteinenarina-yhteishenki nosti työtyytyväisyyden ja tulospalkkiot ennätystasolle. Iso kiitos vastuullisesta toiminnasta sekä arinalaisille että omistajille”, kiteyttää toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Kutsu mediatilaisuuteen: Arinan vuosi 2020 ja Tekoja pohjoisen puolesta – Arinan vuodet 2021-11.2.2021 07:56:00 EETKutsu

Aika: Maanantai 15.2.2021 klo 10 – 10:45 Paikka: Teams Osuuskauppa Arina kertoo Teamsin välityksellä yhteenvedon vuodesta 2020 ja tulevien vuosien suunnitelmista. Toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio esittelee vuoden 2020 onnistumiset ja haasteitakin. Paikalla on muitakin johtoryhmän jäseniä. Lopuksi on aikaa kysymyksille. Kysymyksiä voi myös lähettää jo etukäteen osoitteeseen hanna.pikkarainen@sok.fi Ilmoittaudu tilaisuuteen 15.2. klo 9:00 mennessä: https://www.lyyti.in/Mediatilaisuus_Arinan_vuosi_2020_ja_Tekoja_pohjoisen_puolesta__Arinan_vuodet_2021_0451 Mediatilaisuuteen ilmoittautuminen Lähetämme Teams-kutsun kaikille ilmoittautuneille.