Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2022 on käynnissä

Osuuskauppa Arina palkkaa kesäksi 2022 yli 1000 kesätyöntekijää. Näistä paikoista noin 400 on tarkoitettu yli 18-vuotiaille ja noin 900 14–17-vuotiaille kesä-ässille. Yli 18-vuotiaiden osalta kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien haku huhtikuun lopussa. Kesätöitä on tarjolla koko Osuuskauppa Arinan toimialueella eri toimialoilla ja ketjuissa. Kesätyöntekijöiden onnistuneeseen kokemukseen panostetaan muun muassa laadukkaalla perehdytyksellä.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku on nyt avattu

Kesätöitä tarjolla ympäri Pohjois-Suomea

Kesätöitä on tarjolla eri toimialoilla ja ketjuissa marketkaupan, tavaratalo- ja erikoistavarakaupan, matkailu- ja ravintola-alan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan, pankkipalveluiden sekä muiden työtehtävien parissa.

– Työntekijät sijoittuvat asiakaspalvelutehtäviin ympäri Osuuskauppa Arinan pohjoista toimialuetta esimerkiksi Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin, Sokos Hotelleihin, ravintoloihin, Sokoksille, ABC:lle, LähiStopeille, Kodin Terraan, Emotioneihin, Tälläämöihin sekä S-Pankki ja Omistajapalvelu-pisteisiin. Yhdellä hakemuksella voi hakea useampaan eri tehtävään, kertoo henkilöstöresurssipäällikkö Marika Mattila.

– Toteutimme viime vuonna ensimmäistä kertaa kesätyöhaastattelut videohaastatteluiden muodossa, sillä emme koronan vuoksi voineet järjestää aiemmilta vuosilta tuttuja Ässädeittejä, joissa olisimme tavanneet kasvotusten hakijoita. Videohaastattelut sujuivat hyvin ja saimme järjestettyä kesätyöt suunnitellusti. Positiivisten kokemusten siivittämänä toteutamme tämän vuoden haastattelut samalla mallilla, Mattila jatkaa.

Perehdytykseen panostetaan

Pohjois-Suomen suurimpana yksityisenä työnantajana Osuuskauppa Arina kantaa isoa vastuuta nuorista yhteiskunnallisesti.

– Osuuskauppa on turvallinen ja vastuullinen paikka aloittaa työura. Panostamme työntekijöiden perehdytykseen ja olemmekin saaneet siitä paljon positiivista palautetta. Laadukkaan alkuperehdytyksen jälkeen työntekijä tekee verkkokoulutuksia, jonka jälkeen hänet perehdytetään toimipaikassa käytännön asioihin. Tutkimusten mukaan perehdytyksemme taso on reilusti yli Suomen normin, toteaa henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

– Haluamme, että nuoret saavat parhaan mahdollisen kokemuksen työelämästä ja pääsevät tekemään töitä monipuolisesti yhdessä ammattitaitoisten työkavereiden kanssa. Tänä päivänä työnantajaa valittaessa nuorille merkitsee palkan lisäksi myös mahdollisuus kasvaa ja kehittyä, työnantajan vastuullisuus ja eettisyys sekä työn merkityksellisyys. Osuustoiminta, sen arvopohja ja Arinan tapauksessa myös sen merkitys Pohjois-Suomen elinvoimaisuudelle puhuttelee nuoria ja luo merkityksellisyyttä työhön, Salonen summaa.

Kesätöistä työuralle

Usea arinalainen on aloittanut työuransa kesätöistä osuuskaupasta ja onnistuneet kokemukset kantavat pitkälle. Vuosittain noin kolmasosalle kesätyöntekijöistä tarjoutuu syksyllä mahdollisuus jatkaa pysyvästi Arinan työntekijänä.

– Arina oli ihan paras paikka aloittaa tutustuminen oikeaan työelämään! Kesätöistä jäi hyvä kokemus. Arina työnantajana on välittävä, joustava ja työkaverit ovat mainioita ja samanhenkisiä. Työntekijöitä kohdellaan hyvin ja oikeuksista pidetään huolta. Kesätöiden jälkeen halusin jatkaa hyvien henkilökuntaetujen, työkavereiden ja tutun työn vuoksi Arinalla töitä, viettäen välivuotta, kertoo nyt ABC Oulu Tuiran apulaisravintolapäällikkönä työskentelevä Jonna Pihkakoski.

Kesätyöhakemuksia otetaan vastaan osoitteessa arina.fi/kesätyöt ja samasta paikasta löytyy myös vastauksia kesätyöntekijöitä kiinnostaviin asioihin, kuten työtehtäviin sekä arinalaisten uratarinoita.

Arinan kesätyöhaku päättyy yli 18-vuotiaiden osalta 31.1.2022. Osa valinnoista tehdään jo hakuaikana ja kaikki valinnat pyritään tekemään maaliskuun loppuun mennessä. Osuuskauppa Arina työllistää myös alle 18-vuotiaita kesä-ässiä palkallisen 2-3 viikon työharjoittelun tai kesäsetelin avulla. Kesä-ässä haku on käynnissä 30.4.2022 asti.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku on nyt avattu

Osuuskauppa Arinan omistavat tasavertaisesti lähes 180 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Yli 3000 Arinalaista tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita yli 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arina ei toistaiseksi investoi Temmekselle22.12.2021 14:24:08 EET | Tiedote

Osuuskauppa Arina joutui lokakuussa sulkemaan Sale Temmeksen terveysturvallisuussyistä. Korvaavista palveluista käytiin avointa keskustelua Arinan omistajahallinnossa sekä kunnan ja sen kehitysyhtiön, Temmeksen kyläyhdistyksen ja temmesläisten keskuudessa. Arina esitteli avoimesti vaihtoehtoja korjauksesta uusinvestointiin tai mahdollisuuteen tutkia osallistumista laajempaan Temmeksen palvelujen kehittämishankkeeseen. Arinan hallitus päätti, ettei osuuskauppa toistaiseksi investoi Temmekselle, koska yksikään vaihtoehdoista ei tällä hetkellä mahdollista kannattavaa liiketoimintaa.

Hukkalämpö hyödyksi: S-marketista päästötöntä energiaa kaukolämpöverkkoon - Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian innovaatio tuottaa hiilineutraalia kaukolämpöä24.11.2021 13:23:34 EET | Tiedote

Kaupan lauhdelämmön hyödyntäminen on erinomainen esimerkki kaupungin energiajärjestelmän ja kiinteistöjärjestelmien yhdistämisestä. Caverionin, Osuuskauppa Arinan ja Oulun Energian yhteistyössä kehittämä innovaatio lisää kustannustehokasta hiilineutraalia kaukolämmöntuotantoa. Uudenlainen tapa hallita energiavirtoja tarjoaa konkreettisen keinon ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Kehitystyön verifioinnissa ovat olleet mukana myös VALOR Partners Oy ja VTT.

Valtakunnallinen ABC-lataus siirtyy mobiiliaikaan – Osuuskauppa Arinan ensimmäiset latausasemat avataan loppuvuoden 2021 aikana26.10.2021 14:16:29 EEST | Tiedote

S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen alkoi keväällä 2021, ja vuoden loppuun mennessä se on jo noin 50 latausaseman laajuinen. Osuuskauppa Arinan alueen ensimmäiset ABC-latausasemat avataan loka-marraskuussa ABC Pudasjärvelle ja ABC Vaalaan. Jatkossa ABC-latauksen koko asiointi hoituu ABC-mobiililla.