Osuuskauppa Arinassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä Suomessa osaltamme erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan sekä liikkumiseen. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Arinassa ja sen tytäryhtiössä Pukumies Oy:ssä käynnistetään tänään 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, joissa arvioidaan henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoitetaan väliaikaisia toimia, joilla tilanteen yli selviydytään.

− Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Lomautuksia pyritään välttämään myös hyödyntämällä työehtosopimuksessa olevia mahdollisuuksia työaikajoustoihin, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Rovaniemen Kodin Terraan Laattapisteen Shop-in-Shop -myymälä20.1.2021 15:34:48 EETTiedote

Reilu 40-vuotias kotimainen perheyritys Laattapiste ja Osuuskauppa Arinan Kodin Terra Rovaniemi lyövät hynttyyt yhteen ja avaavat Laattapisteen shop-in-shop -konseptilla toimivan toimipisteen Rovaniemen Kodin Terra -myymälään. Rovaniemen Laattapisteen sulkeutuessa siirtyy Laattapisteen valikoima ja tuotteisiin erikoistunut henkilökunta palvelemaan asiakkaita Kodin Terran katon alle. Kodin Terrasta löytyy entisestään myös lappilainen perheyritys huonekaluliike Varrio.

Osuuskauppa Arinan kesätyöhaku 2021 on alkanut14.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina ennustaa työllistävänsä kesällä 2021 reilu 300 kesätyöntekijää sekä noin 700 14–17 -vuotiasta kesä-ässäläistä. Kesätyö osuuskaupassa toimii usein sekä siltana työelämään että vakituiseen työhön Osuuskauppa Arinassa. Yleensä noin kolmasosalle kesätyöntekijöistä tarjoutuu syksyllä mahdollisuus jatkaa pysyvästi Arinan työntekijänä. Arina on mukana Oikotie Työpaikkojen vetämässä Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa ja sijoittui viime kesänä Vastuullisin kesäduuni -kilpailun 4. sijalle yli 1000 työntekijän sarjassa. Yli 18-vuotiaiden kesätyöhaku päättyy tammikuun lopussa ja kesä-ässien osalta huhtikuun lopussa.

Arinan hallinto kokoontui hybridisti – syyskokousten päätöksiä14.12.2020 11:30:04 EETTiedote

Osuuskauppa Arina on pohjoissuomalaisten kotitalouksien perustama ja omistama 103-vuotias kuluttajaosuuskunta, omistajina tänään yli 170 000 (70 %) kaikista alueen kotitalouksista. Omistajat valitsevat keskuudestaan sääntömääräistä päätösvaltaa käyttävät hallintoelimet. Hallinto toimii päätösvallan lisäksi tärkeässä viestintäroolissa kotitalouksien ja osuuskaupan välillä.

Osuuskauppa Arinan Vanhan Paloaseman ravintoloiden liiketoiminta päättyy11.12.2020 13:23:45 EETTiedote

Vanhan Paloaseman ravintolakokonaisuus, Grill it! Oulu, Vanhan Paloaseman Baari ja Ullakko sulkevat ovensa. Vanha Paloasema on jo muuten suljettu johtuen koronarajoituksista, mutta Grill it! sulkee ovensa viimeisen kerran tiistaina 22.12 klo 15. Grill it! Oulu on saavuttanut ravintoloista tunnettuutta myös valtakunnallisesti, kun se on valittu S-ryhmän vuoden ketjuravintolaksi kahtena edellisenä vuonna. Grill it! -konseptille etsitäänkin Oulusta nyt uusia tiloja.