Osuuskauppa Arinassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä Suomessa osaltamme erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan sekä liikkumiseen. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Arinassa ja sen tytäryhtiössä Pukumies Oy:ssä käynnistetään tänään 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, joissa arvioidaan henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoitetaan väliaikaisia toimia, joilla tilanteen yli selviydytään.

− Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Lomautuksia pyritään välttämään myös hyödyntämällä työehtosopimuksessa olevia mahdollisuuksia työaikajoustoihin, kertoo Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.