Osuuskauppa Keskimaa sulkee toistaiseksi hotelli Alexandran ja useita ravintoloita sekä sopeuttaa ravintoloiden aukioloaikoja

COVID-19-koronaviruspandemia on vaikuttanut voimakkaasti matkailu- ja ravitsemiskauppaan ja asiakasmäärät ovat laskeneet merkittävästi. Tiistaina 24.3.2020 suljetaan Original Sokos Hotel Alexandra ja sen yhteydessä toimivat ravintolat Franseska, Frans & Sandra sekä Jalo Kitchen & Lounge. Lisäksi suljetaan Amarillo, VENN, Kirkkopuiston ja Jyväskeskuksen Rossot, Matkakeskuksen Hesburger sekä ravintola Green Egg. Yökerhot BRA ja Freetime sekä Paviljonkiravintolat ovat olleet toistaiseksi suljettuina jo 18.3. alkaen.

Osuuskauppa Keskimaan toimipisteissä on aloitettu sopeuttamaan ravintoloiden toimintaa ja aukioloaikoja koronavirustilanteen vaikutusten ja linjausten mukaisesti. Yökerhot BRA ja Freetime Jyväskylän keskustassa sekä kongressikeskus Paviljongissa toimiva Paviljonkiravintolat ovat sulkeneet ovensa keskiviikkona 18.3.2020.

Keskimaa sulkee 24.3.2020 toisen hotelleistaan, Original Sokos Hotel Alexandran. Samalla hotelli Alexandran yhteydessä toimivat ravintolat Frans & Sandra sekä Jalo Kitchen & Lounge sulkevat ovensa toistaiseksi. Hotellipalvelut keskittyvät toistaiseksi Solo Sokos Hotel Paviljonkiin. Näiden lisäksi keskustan ravintoloista suljetaan tiistaina 24.3. Amarillo, VENN, Kirkkopuiston ja Jyväskeskuksen Rossot, ravintola Green Egg sekä Matkakeskuksen Hesburger.

− Teemme parhaamme, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme myös tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Paine ruokakaupoissa on tällä hetkellä kova. Sulkeutuvien ravintoloiden ja hotellin henkilökuntaa työllistetään ruokakauppoihin kunkin toimipaikan tarpeen mukaisesti. Jo tällä hetkellä ruokakauppoihin on siirtynyt työskentelemään useita kymmeniä ravintola-alan ammattilaista. Hyvällä yhteistyöllä saamme varmistettua peruspalveluiden eli ruokakauppojemme toiminnan, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan ravintoloista asiakkaita palvelevat näiden muutosten jälkeen yhä Seppälän Prisman ravintolamaailma, ravintola Revolution sekä Sokkarin Hesburger. Hotelli Paviljongin ravintolapalveluista vastaa ravintola Trattoria Aukio. Ravintoloiden aukioloaikoja on lyhennetty erityisesti illoista ja aukiolopäätöksiä tehdään myös jatkossa.

− Ravintoloiden myynnit ja asiakasmäärät ovat laskeneet rajusti viimeisen viikon aikana kautta linjan. Keskitymme jatkossa avoinna olevissa ravintoloissamme ruokatuotteiden ja erityisesti takeaway-tuotteiden myyntiin. Haluamme edelleen tarjota asiakkaille ruokaravintoloiden palveluita, joista erityisesti suosittelemme mukaan haettavia takeaway-annoksia, Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravintola-alan toimialajohtaja Pasi Kunelius toteaa.

Osuuskauppa Keskimaa, toimitusjohtaja Antti Määttä, 050 522 1011, antti.maatta@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa, matkailu- ja ravintola-alan toimialajohtaja Pasi Kunelius, 010 767 3060, pasi.kunelius@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Prisma Seppälä palvelee huhtikuun alusta 24/7 eli kellon ympäri jokaisena päivänä31.3.2020 13:55:00 EESTTiedote

Prisma Seppälä palvelee 1.4.2020 alkaen ympärivuorokautisella aukioloajalla. Aukioloaikojen laajentamisella halutaan tarjota asiakkaille mahdollisimman turvalliset puitteet asiointiin, kun asiakasmäärät tasoittuvat entisestään. Tavaravirrat ovat kasvaneet ruokakaupoissa koronaviruksen vuoksi, joten ympärivuorokautinen aukioloaika tasoittaa myös kuormien purkamista ja vauhdittaa muun muassa Kauppakassi-palvelun keräilyä.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee kaikkien ravintoloiden asiakastilat – kolme ravintolaa jatkaa take away -annosten myyntiä27.3.2020 12:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien vielä auki olevien Keskimaan ravintoloiden toimintaa. Valtaosa Keskimaan ravintoloista suljettiin jo aikaisemmin viikolla. Lauantaista 28.3.2020 suljetaan lisäksi ravintola Trattoria Aukio sekä Prisma Seppälän Buffa ja Presso. Ravintola Revolution sekä pikaruokaravintolat Hesburger Sokkari Hesburger Seppälä laajennettuna Pizza Buffan noutopitsa palvelulla jatkavat toimintaa take away -ravintoloina.

Osuuskauppa Keskimaa sulkee ABC-liikennemyymälöiden ravintolat, polttonestejakelu säilyy entisellään. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski jatkavat ruokakauppoina.26.3.2020 12:05:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa sopeuttaa Suomen hallituksen vahvan vetoomuksen mukaisesti kaikkien Keskimaan ABC-liikennemyymälöiden ravintolat koronaviruksen leviämisen rauhoittamiseksi. ABC Hirvaskangas, ABC Keljonkangas ja ABC Vaajakoski palvelevat jatkossa ABC-marketeina. ABC Joutsa, ABC Keuruu, ABC Palokka ja ABC Viitasaari suljetaan toistaiseksi perjantai-iltana 27.3.2020. Polttonestejakelu jatkuu normaalisti kaikissa Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä ja ABC-automaateilla. Myös ABC-autonpesutoiminta jatkuu normaalisti.

Osuuskauppa Keskimaassa lomautetaan henkilöstöä koronaviruspandemian rajujen vaikutusten vuoksi – toimintasuunnitelma lomautettavien työllistämiseen luotu25.3.2020 08:00:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa ennen näkemättömän vahvasti kaikkiin Osuuskauppa Keskimaan toimialoihin. Ravintoloissa, hotelleissa, ABC-liikennemyymälöiden sisäkaupassa sekä tavaratalokaupassa myynnit ovat romahtaneet rajusti nopealla aikavälillä. Keskimaa on aloittanut lomauttamisiin liittyvät toimenpiteet koskien 387 työntekijää. Lomautuksen kesto on 90 päivää.

Keskimaa ja Keskimaan henkilökunta tekevät parhaansa ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi18.3.2020 12:05:00 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia ja sen tuoma ostamisen muutos vaikuttaa tällä hetkellä Keski-Suomessa yrityksiin ja Osuuskauppa Keskimaan kaikki toimialoihin erittäin vahvasti. Keskimaa on tehnyt viimeisten päivien aikana useita toimia ruokakaupan palveluiden saatavuuden takaamiseksi ja turvallisen asioinnin varmistamiseksi. Keskimaan kaupoissa jokaisen päivän aamun ensimmäinen aukiolotunti on rauhoitettu riskiryhmille. Kaikissa toimipaikoissa kiinnitetään erityistä huomiota hygieniaan, siivouspalveluja ja kosketuspintojen desinfiointia on tehostettu. Kaikissa ruokakaupoissa ruoan riittävyyttä varmistetaan lisätilauksilla ja marketkauppojen toiminnan varmistamiseksi on saatu lisäresursseja muilta toimialoilta.