Osuustoiminnalla kasvun vuosi Pohjois-Suomessa

”Osuuskauppa Arinalla oli vahva vuosi. Omistaja- eli jäsenmäärä ylitti 170 000 rajan. Pohjoissuomalaisista talouksista jo 70 % on omistajia. Myynti nousi ensimmäisen kerran yli miljardiin euroon. Omistajahyödyt lisääntyivät 10 %. Tuotimme Pohjois-Suomeen yhteistä hyvää lähes 245 milj. euroa”, kiteyttää toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina vuonna 2019

Lkm/M€

Kehitys

Omistajamäärä

+2 %

Toimipaikkalukumäärä

Palvelujen kehittäminen (investoinnit)

16,9 M€

-9,9 M€

Henkilöstömäärä keskimäärin

Liikevaihto

851,7 M€

+4%

Verollinen vähittäismyynti

1 032,6 M€

Bonusmyynti

679,1 M€

+ 2 %

Omistajahyödyt

+10 %

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

29,2 M€

+2,9 M€

Osuustoiminnallinen tulos

123,7 M€

+11,2 M€

Paikallinen arvonluonti

244,8 M€

+11,0 M€

Yli 300 000 kuluttajaa - suurin pohjoissuomalainen yhteisö

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat paikalliset asiakkaat. Omistajia oli vuoden 2019 lopussa 171 109 (+2 775), 70 % toimialueen kotitalouksista. Omistajatalouksissa on yli 300 000 kuluttajaa. Osuuskauppa tarjosi market- ja tavaratalokaupan, erikoisliikekaupan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa (+1). Arina kehitti palveluja 16,9 milj. eurolla, tarjoten kaupan alan energiatehokkaimpia ratkaisuja yhteistyössä mm. VTT:n ja rakennus- ja energia-alan ammattilaisten kanssa.

Yli 3 000 työntekijän yhteisö - suurin yksityinen työnantaja

Omistajia ja asiakkaita palvelivat keskimäärin 3 002 (+24) arinalaista, joista vakituisia oli 84 %, kokoaikaisiksi muutettuna keskimäärin 1 901. Arina työllisti kesätöihin ja työharjoitteluun noin 1 000 nuorta. Henkilöstön hyvinvointia tuettiin ammatillisilla valmennuksilla, liikuntaeduilla ja kattavilla työterveyshuollon palveluilla. Koko henkilöstön kannustepalkkiojärjestelmään varattiin 3,1milj. euroa. Arinalaisten työtyytyväisyys jatkui hyvällä tasolla. Osuuskauppa Arina sai Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen (Corporate Spirit).

Arinan vähittäismyynti ylitti ensimmäistä kertaa miljardi euroa

Arinan verollinen vähittäismyynti nousi 1032,6 milj. euroon (+39,8 milj. euroa). Bonusmyynti omistajille oli 679,1 milj. euroa (+15,8 milj. euroa), 67 % kokonaismyynnistä. Myyntiä kasvattivat omistaja- ja käyntimäärien kasvu, palvelujen ja tarjooman kehittäminen sekä edullinen hintataso. Omistajat ja asiakkaat asioivat Arinan toimipaikoissa keskimäärin yli 100 000 kertaa vuorokaudessa, yhteensä yli 40 miljoonaa kertaa vuoden aikana.

Omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden

Kuluttajaosuuskuntana Arinan tarkoitus on tarjota vastuullisia ja kilpailukykyisiä palveluja ja hyötyjä. Tehokas osuustoiminta mahdollisti edullisen ruokakorin sekä monipuolisia tuote- ja palveluetuja. Ostoista maksettiin Bonusta ja maksutapaetua, sisältäen Bonus tuplana jaksoja. Omistajahyötyjä kertyi keskimäärin 557 euroa taloutta kohden (+39 euroa).

Hyötyjä ja niiden kertymistä seuraa kätevällä S-mobiililla jo joka kolmas omistajatalouteen kuuluva. S-mobiilin Omat ostot palvelussa vastuullista kuluttamista voi seurata mm. kotimaisuus- ja hiilijalanjälkilaskureilla.

Yhteistä hyvää pohjoissuomalaisille lähes 245 miljoonaa euroa

Palvelujen ja hyötyjen kehittämisen mahdollistivat kannattava liiketoiminta ja vahva tase. Arinan liikevaihto nousi 851,7 milj. euroon (+32,6 milj. euroa) ja ylijäämä (tulos ennen veroja) oli 29,2 milj. euroa (+2,9 milj. euroa, 3,4 %/lv), keskimäärin 172 euroa omistajaa kohden. Arinan osuustoiminnallinen tulos nousi omistajahyötyjen ja ylijäämän kehittyessä 123,7 milj. euroon
(+11,2 milj. euroa) ja paikallinen arvonluonti 244,8 milj. euroon (+11,0 milj. euroa). Omistajien luottamus ja tyytyväisyys osuustoimintaa kohtaan jatkuivat hyvällä tasolla.

Liite 1: Osuuskauppa Arinan toimialojen vähittäismyyntijakauma 2019

28,6 M€

Omistajahyödyt yhteensä

94,5 M€

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

29,2 M€

123,7 M€

Lähde: S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri ja Arinan tilastot 2019

Liite 3: Osuuskauppa Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Palkat

73,2 M€

Investoinnit

16,9 M€

Paikalliset hankinnat

53,1 M€

Tulo- ja varallisuusverot

6,7 M€

Omistajahyödyt

Sponsorointi ja hyväntekeväisyys

0,4 M€

244,8 M€

Lähde: Arinan tilastot 2019

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa yli 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea yli 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden vuodessa.

Osuuskauppa Arinan ravintolat palvelevat hallituksen esitystä noudattaen28.3.2020 12:10:02 EETTiedote

Osuuskauppa Arina toimii Suomen hallituksen päätösten ja ohjeiden mukaisesti sopeuttaen ravintoloidensa, kahviloidensa ja myös hotelliensa toiminnan perjantaista 27.3.2020 alkaen. Hallitus esittää ravintoloiden, kahviloiden ja anniskelupaikkojen sisällä syömisen kieltämistä asiakkailta mahdollisimman pian koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Ruokahuoltoon liittyvä take away -toiminta on sallittua.

Osuuskauppa Arinassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi16.3.2020 16:31:49 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä Suomessa osaltamme erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan sekä liikkumiseen. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa, ravintoloissa ja liikenneasemilla vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Tästä johtuen Osuuskauppa Arinassa ja sen tytäryhtiössä Pukumies Oy:ssä käynnistetään tänään 16.3.2020 yhteistoimintaneuvottelut, joissa arvioidaan henkilöstön lomauttamistarvetta ja kartoitetaan väliaikaisia toimia, joilla tilanteen yli selviydytään. − Työn vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä myös työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti, tai jäisi kotiin esimerkiksi päiväkodin ollessa kiinni. Työntekijöiden valmiutta auttaa näissä tilanteissa yli osuuskaupan toimialarajojen kartoitetaan, ja mahdollisten lomautusten määrä ja vaikutukset pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.

Osuuskauppa Arina laajentaa palveluja Rovaniemellä – Sokos palaa kaupunkiin10.3.2020 10:00:00 EETTiedote

Osuuskauppa Arina kehittää Rovaniemellä liiketoimintoja paikallisten omistajien toiveiden mukaisesti avaamalla Sokos-tavaratalon Lapinmaa-keskukseen. Avauksen myötä Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. – Rovaniemeläiset omistajat ovat jo vuosia toivoneet laajennusta Pukumiehen palveluihin muun muassa kauneuden ja kodin sisustamisen osalta. Tähän toiveeseen vastataan tuomalla Sokos-tavaratalo takaisin Rovaniemelle, kertoo toimialajohtaja Mikko Polso. – Sokos-konseptin myötä tuomme Rovaniemen keskustaan tavaratalon, jonne tulee valikoimaltaan monipuoliset naisten ja miesten pukeutumisen osastot, kattava kauneuden osasto sekä sisustamiseen keskittyvä kodin osasto. Tulemme panostamaan erityisesti palveluun ja elämykselliseen asiakaskokemukseen, tavaratalojohtaja Anu Junnikkala-Alho summaa. Oulun Sokos laajenee Myös Oulussa Sokoksen tilat laajentuvat, kun nykyiset Mick’sin tilat otetaan tavaratalon käyttöön. – Muutosten myötä Sokoksen kauneusosasto laajenee t

Vaalaan uusi ABC10.3.2020 08:30:00 EETTiedote

Vaalassa 60-luvulta asti palvellut, ABC:nä tutuksi tullut taukopaikka uudistetaan tämän ja ensi vuoden aikana. ABC-polttonestejakelu siirtyy tontilla uuteen paikkaan kesän 2020 aikana. Samalla aloitetaan uuden ABC-liikenneaseman rakentaminen nykyisen taakse. Sen on tarkoitus valmistua kesään 2021 mennessä. Nykyinen ABC Vaala palvelee paikallisia omistajia ja ohikulkijoita keskeytyksettä koko uudistuksen ajan. ’Vaalan perinteikäs taukopaikka on nykyisellään tullut elinkaarensa päähän, sitä ei enää voinut peruskorjata. Uudistamme polttonestejakelun nykyaikaan, samoin liikenneaseman ABC-brändin mukaiseksi. Uudistuksella turvaamme tärkeät vaalalaisten omistajien ja teillä liikkujien palvelut Valtatie 22:n varrella’, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimiala- ja kehitysjohtaja Jari Karjalainen.