Osuustoiminnalla kasvun vuosi Pohjois-Suomessa

”Osuuskauppa Arinalla oli vahva vuosi. Omistaja- eli jäsenmäärä ylitti 170 000 rajan. Pohjoissuomalaisista talouksista jo 70 % on omistajia. Myynti nousi ensimmäisen kerran yli miljardiin euroon. Omistajahyödyt lisääntyivät 10 %. Tuotimme Pohjois-Suomeen yhteistä hyvää lähes 245 milj. euroa”, kiteyttää toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Osuuskauppa Arina vuonna 2019

Lkm/M€

Kehitys

Omistajamäärä

+2 %

Toimipaikkalukumäärä

Palvelujen kehittäminen (investoinnit)

16,9 M€

-9,9 M€

Henkilöstömäärä keskimäärin

Liikevaihto

851,7 M€

+4%

Verollinen vähittäismyynti

1 032,6 M€

Bonusmyynti

679,1 M€

+ 2 %

Omistajahyödyt

+10 %

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

29,2 M€

+2,9 M€

Osuustoiminnallinen tulos

123,7 M€

+11,2 M€

Paikallinen arvonluonti

244,8 M€

+11,0 M€

Yli 300 000 kuluttajaa - suurin pohjoissuomalainen yhteisö

Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat paikalliset asiakkaat. Omistajia oli vuoden 2019 lopussa 171 109 (+2 775), 70 % toimialueen kotitalouksista. Omistajatalouksissa on yli 300 000 kuluttajaa. Osuuskauppa tarjosi market- ja tavaratalokaupan, erikoisliikekaupan, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja 182 toimipaikassa (+1). Arina kehitti palveluja 16,9 milj. eurolla, tarjoten kaupan alan energiatehokkaimpia ratkaisuja yhteistyössä mm. VTT:n ja rakennus- ja energia-alan ammattilaisten kanssa.

Yli 3 000 työntekijän yhteisö - suurin yksityinen työnantaja

Omistajia ja asiakkaita palvelivat keskimäärin 3 002 (+24) arinalaista, joista vakituisia oli 84 %, kokoaikaisiksi muutettuna keskimäärin 1 901. Arina työllisti kesätöihin ja työharjoitteluun noin 1 000 nuorta. Henkilöstön hyvinvointia tuettiin ammatillisilla valmennuksilla, liikuntaeduilla ja kattavilla työterveyshuollon palveluilla. Koko henkilöstön kannustepalkkiojärjestelmään varattiin 3,1milj. euroa. Arinalaisten työtyytyväisyys jatkui hyvällä tasolla. Osuuskauppa Arina sai Innostavimmat työpaikat -tunnustuksen (Corporate Spirit).

Arinan vähittäismyynti ylitti ensimmäistä kertaa miljardi euroa

Arinan verollinen vähittäismyynti nousi 1032,6 milj. euroon (+39,8 milj. euroa). Bonusmyynti omistajille oli 679,1 milj. euroa (+15,8 milj. euroa), 67 % kokonaismyynnistä. Myyntiä kasvattivat omistaja- ja käyntimäärien kasvu, palvelujen ja tarjooman kehittäminen sekä edullinen hintataso. Omistajat ja asiakkaat asioivat Arinan toimipaikoissa keskimäärin yli 100 000 kertaa vuorokaudessa, yhteensä yli 40 miljoonaa kertaa vuoden aikana.

Omistajahyötyjä keskimäärin yli 550 euroa taloutta kohden

Kuluttajaosuuskuntana Arinan tarkoitus on tarjota vastuullisia ja kilpailukykyisiä palveluja ja hyötyjä. Tehokas osuustoiminta mahdollisti edullisen ruokakorin sekä monipuolisia tuote- ja palveluetuja. Ostoista maksettiin Bonusta ja maksutapaetua, sisältäen Bonus tuplana jaksoja. Omistajahyötyjä kertyi keskimäärin 557 euroa taloutta kohden (+39 euroa).

Hyötyjä ja niiden kertymistä seuraa kätevällä S-mobiililla jo joka kolmas omistajatalouteen kuuluva. S-mobiilin Omat ostot palvelussa vastuullista kuluttamista voi seurata mm. kotimaisuus- ja hiilijalanjälkilaskureilla.

Yhteistä hyvää pohjoissuomalaisille lähes 245 miljoonaa euroa

Palvelujen ja hyötyjen kehittämisen mahdollistivat kannattava liiketoiminta ja vahva tase. Arinan liikevaihto nousi 851,7 milj. euroon (+32,6 milj. euroa) ja ylijäämä (tulos ennen veroja) oli 29,2 milj. euroa (+2,9 milj. euroa, 3,4 %/lv), keskimäärin 172 euroa omistajaa kohden. Arinan osuustoiminnallinen tulos nousi omistajahyötyjen ja ylijäämän kehittyessä 123,7 milj. euroon
(+11,2 milj. euroa) ja paikallinen arvonluonti 244,8 milj. euroon (+11,0 milj. euroa). Omistajien luottamus ja tyytyväisyys osuustoimintaa kohtaan jatkuivat hyvällä tasolla.

Liite 1: Osuuskauppa Arinan toimialojen vähittäismyyntijakauma 2019

28,6 M€

Omistajahyödyt yhteensä

94,5 M€

Ylijäämä (tulos ennen veroja)

29,2 M€

123,7 M€

Lähde: S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteri ja Arinan tilastot 2019

Liite 3: Osuuskauppa Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Arinan paikallinen arvonluonti 2019

Palkat

73,2 M€

Investoinnit

16,9 M€

Paikalliset hankinnat

53,1 M€

Tulo- ja varallisuusverot

6,7 M€

Omistajahyödyt

Sponsorointi ja hyväntekeväisyys

0,4 M€

244,8 M€

Lähde: Arinan tilastot 2019

044 788 5899https://arina.fi

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat tasavertaisesti lähes 190 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. 3000 Arinalaista tarjoavat marketkaupan, liikennekaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluita noin 180 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea. Arinan asiakasomistajat saavat palveluja käyttämällä hyötyjä keskimäärin noin 575 euroa taloutta kohden vuodessa. Arinan tuotot palautetaan aina pohjoiseen, pohjoisen ihmisten ja alueen hyväksi.

Arinan vuoden 2023 parhaat työryhmät Iistä, Oulusta, Rovaniemeltä, Vaalasta ja Ylitorniolta - S-market Ylitornion Jani Kokkisesta Vuoden päällikkö17.4.2024 10:58:41 EEST | Tiedote

Osuuskauppa Arinan päälliköt kerääntyivät jälleen Leville valmennuspäiville. Tällä kertaa päällikköpäivillä käytiin läpi toimitusjohtajan katsauksen lisäksi muun muassa turvallisemman tilan periaatteita, tutustuttiin Arinan yrityskulttuuriselvityksen tuloksiin, osallistuttiin workshoppeihin eri teemoista ja käynnistettiin kaikkia päälliköitä koskeva Johtamisen muutosmatka. Tiivis reissu huipentui Arina-gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2023 huippuonnistujia.