Ota mallia työyhteisömme perheystävällisyyssuunnitelmasta

Sateenkaariperheet ry on julkaissut työyhteisönsä perheystävällisyyssuunnitelman. Työyhteisöön kuuluvat Sateenkaariperheiden oman toiminnan lisäksi Sateenkaari-ihmisten perhesuhdekeskus ja Monimuotoiset perheet -verkosto.

Jokainen saa määritellä itselleen tärkeät läheissuhteet. Kaikki saavat kertoa kuulumisiaan kuukausipalaverissa. Läheisen joutuessa saattohoitoon henkilöstö on oikeutettu viikon pituiseen palkalliseen saattohoitovapaaseen. Sairaan alle 13-vuotiaan lapsen hoito on palkallista enintään neljän päivän ajan.

Tässä on joitakin tärkeitä Sateenkaariperheet ry:n käytäntöjä, jotka tukevat henkilöstöä arjen ja työn yhteensovittamisessa. Perheystävällisyyssuunnitelma ei koske vain lapsiperheellisiä, vaan on suunnitelma kaikkien henkilöstön jäsenten työn ja erilaisten läheissuhteiden yhteensovittamisen tukemiseksi.

- Perheystävällisyyden ei tarvitse tarkoittaa suuria kustannuksia. Se on usein käytännössä myötätuntoista asennetta ja joustavuutta. Käytännöistämme osa löytyy työehtosopimuksesta ja lainsäädännöstä, mutta osa on Sateenkaariperheiden paikallisesti neuvoteltuja työehtoja tai johtamisen käytäntöjä, toiminnanjohtaja Juha Jämsä kertoo.

Suunnitelman luonnoksen on tehnyt Monimuotoiset perheet -verkoston työelämän erityisasiantuntija Tiina-Emilia Kaunisto, joka toimii Sateenkaariperheet ry:ssä työsuojeluvaltuutettuna. Luonnoksen tekemisessä on hyödynnetty Monimuotoiset perheet -verkoston työehtosopimustavoitteita ja perheystävällisyysopasta, joka sisältää vinkkejä erilaisissa perhetilanteissa olevien tukemiseen työelämässä.

- Verkosto suosittelee kaikille työyhteisöille perheystävällisyyssuunnitelman tekemistä. Kun tuki on suunnitelmallista, se ei jää yksittäisen esihenkilön varaan. Suunnitelman on tärkeää huomioida erilaisia vanhemmuuksia ja perhetilanteita, kuten läheisen kuolema, lapsettomuuskriisi ja ero puolisosta, Kaunisto toteaa.

Perheystävällisyys tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimenpiteeksi

Perheystävällisyyssuunnitelma on yksi työyhteisön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaprosessin toimenpiteistä. Henkilöstö osallistui suunnitelman tekemiseen keskustelemalla luonnoksesta ja tekemällä siihen täydennyksiä.

- Perheystävällisyyssuunnitelmassa on myös mukana tavoitteemme työyhteisöstä, jossa kukaan ei joudu syrjityksi oman perhetilanteensa vuoksi. Seuraamme myös syrjintää osana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaprosessia, Jämsä jatkaa.

Sateenkaariperheiden hallitus vahvisti suunnitelman kokouksessaan 24. syyskuuta 2022.

Lue Sateenkaariperheet ry:n perheystävällisyyssuunnitelma täältä

Työyhteisön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma löytyy täältä

Sateenkaariperheet ry tekee työtä sateenkaariperheiden ja perhettä suunnittelevien hyvinvoinnin, mahdollisuuksien ja oikeuksien edistämiseksi.

Lupauksemme: Turvallisuuden, ilon ja ylpeyden asialla

Tutustu strategiaamme 2030

Lapselle voitava vahvistaa kahta useampia oikeudellisia vanhempia - Sateenkaariperheet ry julkaisi eduskuntavaalitavoitteensa -28.3.2022 06:24:00 EEST | Tiedote

Sateenkaariperheiden asemassa on vielä paljon parannettavaa. Monissa sateenkaariperhetilanteissa lapsen oikeudet perhesuhteiden suojaan ei toteudu. Perhevapaat ovat jopa huonontuneet joissain sateenkaariperheissä. Hedelmöityshoitojen yhdenvertaisessa saatavuudessa on useita ongelmia. Sijaissynnytyksen säätelemättömyys asettaa kaikki osapuolet turvattomaan asemaan. Sateenkaarilasten ja -nuorten hedelmällisyysneuvonta on olematonta.

Vanhemmuuslaki lisättiin hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n aloitteesta, mutta hallituksen tänään antamalla esityksellä ei ole mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Yhdistys vaatii yhdessä keskeisten lapsen oikeuksien toimijoiden kanssa, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Lapsitoimijat: useamman oikeudellisen vanhemman mahdollisuus selvitettävä31.5.2021 07:07:00 EEST | Tiedote

Hallituksen vanhemmuuslakiluonnoksesta annetun lausuntopalautteen mukaan useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemmuuden selvittämistä esittävät esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu, Suomen Unicef, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Lapsi- ja perhetoimijat yhtyvät Sateenkaariperheet ry:n näkemykseen siitä, että vanhemmuuden määrittymisen keskeisenä periaatteena täytyy olla lapsen edun ensisijaisuus.

Hallituksen esitys vanhemmuuslaiksi ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten asemaa millään tavalla23.4.2021 11:03:43 EEST | Tiedote

Oikeusministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen vanhemmuuslaista. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Sateenkaariperheet ry:n ministeriölle antaman lausunnon mukaan esitetyllä sääntelyllä ei olisi mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Yhdistys vaatii, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.