Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

”Aloitin tämän teoksen kirjoittamisen vuonna 2015, mutta sitten Suomen talous alkoi piristyä. Tuntui väärältä ja epäviisaalta vastata viriävään optimismiin muistuttamalla rakenteellisista ongelmista ja monista menetetyistä vuosista. Nyt kun lyhyt nousukausi on päättymäisillään ja taloutemme ongelmat näyttävät suunnilleen samoilta kuin kolme vuotta aiemmin, päätin kirjoittaa kirjan loppuun”, Wahlroos kertoo.

Kriittisestä sävystä huolimatta Wahlroos ei halua lietsoa kirjallaan toivottomuutta, päinvastoin. Suomella on hänen mukaansa kaikki edellytykset kehittyä ja vaurastua myös tulevaisuudessa. ”Oikeilla päätöksillä voisimme murtautua ulos nollakasvun noidankehästä”, hän tähdentää.

Otava on julkaissut aikaisemmin Björn Wahlroosin kirjat Markkinat ja demokratia – loppu enemmistön tyrannialle (2012) ja Talouden kymmenen tuhoisinta ajatusta (2015). Kirjat ovat olleet myynti- ja arvostelumenestyksiä.

Björn Wahlroos (s. 1952) on kauppatieteiden tohtori. Hän toimii Sampo Oyj:n ja UPM-Kymmene Oyj:n hallitusten puheenjohtajana.

Matematiikkako tylsää? Professori Samuli Siltasen uutuuskirja on huumorintäyteinen pläjäys arjen matemaattisista malleista20.6.2019 11:12:30 EESTTiedote

Helsingin yliopiston matematiikan professori Samuli Siltasen innostava ja yleistajuinen uutuuskirja Astu matematiikan maailmana johdattaa lukijan matematiikan saloihin. Miksi lapset kannattaa rokottaa? Korvaako tietokone taiteilijat? Kuinka tietokonepeleissä liikeradat saadaan realistisiksi? Nämä ja moni muu kysymys ratkeaa, kun astuu Samuli Siltasen mukana matemaattisten mallien mukaansatempaavaan maailmaan!

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.