Otava julkaisee elämäkerran Kalevi Sorsasta

Otava julkaisee elämäkerran nelinkertaisesta pääministeristä ja SDP:n pitkäaikaisesta puheenjohtajasta Kalevi Sorsasta (1930–2004). Elämäkerran kirjoittaa Helsingin yliopiston historian professori Henrik Meinander ja kirja ilmestyy syksyllä 2021.

Meinanderin tavoitteena on kirjoittaa alkuperäislähteisiin perustava, suurelle yleisölle tarkoitettu tieteellinen elämäkerta Kalevi Sorsasta. Tällaista ei ole vielä tehty, vaikka Sorsan mittavaa poliittista elämäntyötä on kuvattu monista eri näkökulmista historiantutkimuksissa ja muistelmissa.

Elämäkerrassa Meinander kuvaa Sorsan toimintaa sosialidemokraattisen liikkeen kärkihahmona rakennemuutoksien Suomessa ja kansainvälisenä vaikuttajana kylmän sodan Euroopassa. Toinen kirjan keskeinen teema on Sorsan avainasema Suomen presidenttikeskeisessä valtapolitiikassa. Meinander uskoo voivansa näin tarjota uutta tietoa myös Urho Kekkosen ja Mauno Koiviston toimintatavoista YYA-ajan Suomessa. Meinander käsittelee lisäksi klassista kysymystä siitä, miten paljon yksilön tahto, persoonallisuus ja elämäkaari voivat muokata yhteisön kehitystä ja historiaa.

Lisätietoja: Kustannusosakeyhtiö Otava, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kirsi Tähjänjoki, kirsi.tahjanjoki@otava.fi +348 40 7255374