Otava-konsernin tulos säilyi hyvänä - kirjankustantaminen paransi tulostaan

Otava-konsernin vuoden 2017 tilinpäätöstiedote 15.2.2018

Otava-konsernin liikevaihto pysyi ennallaan ja oli 292,2 (292,0) miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos ilman kertaluonteisia eriä (41,2 miljoonaa euroa) oli kaikkien aikojen paras. Konsernin operatiivinen liikevoitto oli 30,7 (31,6) miljoonaa euroa. Operatiiviseen liikevoittoon on kirjattu henkilökunnalle maksettavia palkkioita 2,1 (2,1) miljoonaa euroa sosiaalikuluineen ja Pasilan kiinteistöjen arvonalennuskirjaus 10,5 miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 18,7 (21,0) miljoonaa euroa. Tulorahoitus parani 8 miljoonalla eurolla 39,6 miljoonaan euroon ja omavaraisuusaste parani 78,9 %:iin.

Kirjankustantamisen liikevaihto kasvoi ja tulos parani

Konsernin kirjankustannustoiminnan tulos parani oppimateriaalien menestyksen myötä ja uusien toimintatapojen avulla. Kustannusosakeyhtiö Otavan operatiivinen liikevoitto oli 13,2 (8,2) miljoonaa euroa. Otavan Kirjapaino valmisti 6,6 (6,8) miljoonaa kirjaa. Kirjapaino sai uusia asiakkaita ja teki positiivisen tuloksen.

Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan

Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto oli 107,4 (105,2) miljoonaa euroa eli kasvua oli 2 %. Kasvuun vaikutti myynnin rakenteen muuttuminen ja opetussuunnitelmauudistus. Yhtiön operatiivinen liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 4,3 (3,2) miljoonaa euroa. Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan laskevilla kirjamarkkinoilla.

Aikakauslehtien liikevaihto laski, mutta tulos säilyi hyvällä tasolla

Otavamedia Oy:n operatiivinen liikevoitto laski 8,1 (14,3) miljoonaan euroon kiinteistökirjauksen johdosta. Toiminnallinen tulos, 15,0 miljoonaa euroa, säilyi kilpailijoihin verrattuna hyvällä tasolla. Otavamediaan sisältyvän Suuren Suomalaisen Kirjakerhon myynti laski 6 % ja sen tulos jäi nollatasolle.

Uudet liiketoiminnot kasvoivat edelleen

Uusien liiketoimintojen liikevaihdon kasvu oli 13 %. Kannattavuus säilyi hyvällä tasolla huolimatta panostuksista uusiin palveluihin, joita ovat mm. Nettivuokraus.com ja Huutokaupat.fi.

Henrik Ehrnrooth                                              Alexander Lindholm

Hallituksen puheenjohtaja                                  Konsernin toimitusjohtaja

Alkuvuoden himotuimmat dekkariuutuudet ovat pian täällä15.1.2019 08:46Tiedote

Ruth Ware – Rouva Westaway on kuollut (juuri ilmestynyt) Jokaisella perheellä on salaisuutensa – joidenkin salaisuuksien vuoksi ollaan valmiita vaikka tappamaan. Kansainvälisten bestsellerlistojen huippunimi Ruth Ware valloittaa uudella psykologisella trillerillä. ”Loistava trilleri” – The Washington Post Lina Bengtsdotter – Francesca (juuri ilmestynyt) Taattua skandijännitystä Ruotsista! Francescan paras ystävä kuolee, eikä kukaan usko hänen väitteitään, ettei kuolinsyy olisikaan itsemurha. Sitten Francesca katoaa. 20 vuotta myöhemmin rikostutkija Charlie Lager päätyy selvittämättä jääneen tapauksen perässä takaisin lapsuutensa Gullspångiin. Stina Jackson – Hopeatie (vk 5) Uutta verta dekkaritähtien joukossa! Parhaan ruotsalaisen dekkarin palkinnon voittanut Hopeatie on esikoisdekkaristin napakymppi. Isä oli viimeinen, joka näki Linan elossa. Hän ajaa Pohjois-Ruotsia halkovaa Hopeatietä ja koluaa joka ikisen mökki- ja metsäautotien, tutkii hylättyjä maatiloja, umpeenkasvaneita pusikoi