Otava-konsernin tulos säilyi hyvänä - kirjankustantaminen paransi tulostaan

Otava-konsernin vuoden 2017 tilinpäätöstiedote 15.2.2018

Otava-konsernin liikevaihto pysyi ennallaan ja oli 292,2 (292,0) miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos ilman kertaluonteisia eriä (41,2 miljoonaa euroa) oli kaikkien aikojen paras. Konsernin operatiivinen liikevoitto oli 30,7 (31,6) miljoonaa euroa. Operatiiviseen liikevoittoon on kirjattu henkilökunnalle maksettavia palkkioita 2,1 (2,1) miljoonaa euroa sosiaalikuluineen ja Pasilan kiinteistöjen arvonalennuskirjaus 10,5 miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 18,7 (21,0) miljoonaa euroa. Tulorahoitus parani 8 miljoonalla eurolla 39,6 miljoonaan euroon ja omavaraisuusaste parani 78,9 %:iin.

Kirjankustantamisen liikevaihto kasvoi ja tulos parani

Konsernin kirjankustannustoiminnan tulos parani oppimateriaalien menestyksen myötä ja uusien toimintatapojen avulla. Kustannusosakeyhtiö Otavan operatiivinen liikevoitto oli 13,2 (8,2) miljoonaa euroa. Otavan Kirjapaino valmisti 6,6 (6,8) miljoonaa kirjaa. Kirjapaino sai uusia asiakkaita ja teki positiivisen tuloksen.

Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan

Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto oli 107,4 (105,2) miljoonaa euroa eli kasvua oli 2 %. Kasvuun vaikutti myynnin rakenteen muuttuminen ja opetussuunnitelmauudistus. Yhtiön operatiivinen liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 4,3 (3,2) miljoonaa euroa. Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan laskevilla kirjamarkkinoilla.

Aikakauslehtien liikevaihto laski, mutta tulos säilyi hyvällä tasolla

Otavamedia Oy:n operatiivinen liikevoitto laski 8,1 (14,3) miljoonaan euroon kiinteistökirjauksen johdosta. Toiminnallinen tulos, 15,0 miljoonaa euroa, säilyi kilpailijoihin verrattuna hyvällä tasolla. Otavamediaan sisältyvän Suuren Suomalaisen Kirjakerhon myynti laski 6 % ja sen tulos jäi nollatasolle.

Uudet liiketoiminnot kasvoivat edelleen

Uusien liiketoimintojen liikevaihdon kasvu oli 13 %. Kannattavuus säilyi hyvällä tasolla huolimatta panostuksista uusiin palveluihin, joita ovat mm. Nettivuokraus.com ja Huutokaupat.fi.

Henrik Ehrnrooth                                              Alexander Lindholm

Hallituksen puheenjohtaja                                  Konsernin toimitusjohtaja

Pajtim Statovci ensimmäisenä suomalaiskirjailijana maailman arvostetuimpia kirjailijoita edustavaan Wylie-kirjallisuusagentuuriin13.8.2018 13:00Tiedote

Kirjailija Pajtim Statovcin (s. 1990) tuotannon kansainvälisestä edustuksesta vastaa jatkossa useita kirjallisuuden nobelisteja, kuten Orhan Pamukia, Mo Yania, Bob Dylania ja José Saramagoa, edustava The Wylie Agency -kirjallisuusagentuuri. Wylie edustaa satoja 1900- ja 2000-lukujen merkittävimpiä kirjailijoita. New Yorkissa ja Lontoossa toimivan agentuurin kirjailijoihin kuuluvat lisäksi mm. Chimamanda Adichie, Milan Kundera, Salman Rushdie, Karl Ove Knausgård, Linn Ullman ja Ali Smith sekä hiljattain edesmennyt Philip Roth. ”Aloitan yhteistyön Wylie Agencyn kanssa suurella ilolla ja mielenkiinnolla. Olen otettu heidän kiinnostuksestaan kirjojani kohtaan. Yhä useampaa suomalaista kirjailijaa edustaa ulkomainen agentti siksi, että Suomessa agentuuritoimintaa on vielä varsin vähän”, Statovci kommentoi sopimusta. Pajtim Statovci on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoita. Statovcin esikoisromaani Kissani Jugoslavia nousi kansainväliseksi arvostelumenestykseksi, ja siitä