Otava-konsernin tulos säilyi hyvänä - kirjankustantaminen paransi tulostaan

Otava-konsernin vuoden 2017 tilinpäätöstiedote 15.2.2018

Otava-konsernin liikevaihto pysyi ennallaan ja oli 292,2 (292,0) miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos ilman kertaluonteisia eriä (41,2 miljoonaa euroa) oli kaikkien aikojen paras. Konsernin operatiivinen liikevoitto oli 30,7 (31,6) miljoonaa euroa. Operatiiviseen liikevoittoon on kirjattu henkilökunnalle maksettavia palkkioita 2,1 (2,1) miljoonaa euroa sosiaalikuluineen ja Pasilan kiinteistöjen arvonalennuskirjaus 10,5 miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 18,7 (21,0) miljoonaa euroa. Tulorahoitus parani 8 miljoonalla eurolla 39,6 miljoonaan euroon ja omavaraisuusaste parani 78,9 %:iin.

Kirjankustantamisen liikevaihto kasvoi ja tulos parani

Konsernin kirjankustannustoiminnan tulos parani oppimateriaalien menestyksen myötä ja uusien toimintatapojen avulla. Kustannusosakeyhtiö Otavan operatiivinen liikevoitto oli 13,2 (8,2) miljoonaa euroa. Otavan Kirjapaino valmisti 6,6 (6,8) miljoonaa kirjaa. Kirjapaino sai uusia asiakkaita ja teki positiivisen tuloksen.

Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan

Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto oli 107,4 (105,2) miljoonaa euroa eli kasvua oli 2 %. Kasvuun vaikutti myynnin rakenteen muuttuminen ja opetussuunnitelmauudistus. Yhtiön operatiivinen liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 4,3 (3,2) miljoonaa euroa. Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan laskevilla kirjamarkkinoilla.

Aikakauslehtien liikevaihto laski, mutta tulos säilyi hyvällä tasolla

Otavamedia Oy:n operatiivinen liikevoitto laski 8,1 (14,3) miljoonaan euroon kiinteistökirjauksen johdosta. Toiminnallinen tulos, 15,0 miljoonaa euroa, säilyi kilpailijoihin verrattuna hyvällä tasolla. Otavamediaan sisältyvän Suuren Suomalaisen Kirjakerhon myynti laski 6 % ja sen tulos jäi nollatasolle.

Uudet liiketoiminnot kasvoivat edelleen

Uusien liiketoimintojen liikevaihdon kasvu oli 13 %. Kannattavuus säilyi hyvällä tasolla huolimatta panostuksista uusiin palveluihin, joita ovat mm. Nettivuokraus.com ja Huutokaupat.fi.

Henrik Ehrnrooth                                              Alexander Lindholm

Hallituksen puheenjohtaja                                  Konsernin toimitusjohtaja

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.