Otava-konsernin tulos säilyi hyvänä - kirjankustantaminen paransi tulostaan

Otava-konsernin vuoden 2017 tilinpäätöstiedote 15.2.2018

Otava-konsernin liikevaihto pysyi ennallaan ja oli 292,2 (292,0) miljoonaa euroa. Konsernin operatiivinen tulos ilman kertaluonteisia eriä (41,2 miljoonaa euroa) oli kaikkien aikojen paras. Konsernin operatiivinen liikevoitto oli 30,7 (31,6) miljoonaa euroa. Operatiiviseen liikevoittoon on kirjattu henkilökunnalle maksettavia palkkioita 2,1 (2,1) miljoonaa euroa sosiaalikuluineen ja Pasilan kiinteistöjen arvonalennuskirjaus 10,5 miljoonaa euroa. Tilikauden voitto oli 18,7 (21,0) miljoonaa euroa. Tulorahoitus parani 8 miljoonalla eurolla 39,6 miljoonaan euroon ja omavaraisuusaste parani 78,9 %:iin.

Kirjankustantamisen liikevaihto kasvoi ja tulos parani

Konsernin kirjankustannustoiminnan tulos parani oppimateriaalien menestyksen myötä ja uusien toimintatapojen avulla. Kustannusosakeyhtiö Otavan operatiivinen liikevoitto oli 13,2 (8,2) miljoonaa euroa. Otavan Kirjapaino valmisti 6,6 (6,8) miljoonaa kirjaa. Kirjapaino sai uusia asiakkaita ja teki positiivisen tuloksen.

Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan

Suomalaisen Kirjakaupan liikevaihto oli 107,4 (105,2) miljoonaa euroa eli kasvua oli 2 %. Kasvuun vaikutti myynnin rakenteen muuttuminen ja opetussuunnitelmauudistus. Yhtiön operatiivinen liikevoitto parani edellisvuodesta ja oli 4,3 (3,2) miljoonaa euroa. Suomalainen Kirjakauppa kasvatti markkinaosuuttaan laskevilla kirjamarkkinoilla.

Aikakauslehtien liikevaihto laski, mutta tulos säilyi hyvällä tasolla

Otavamedia Oy:n operatiivinen liikevoitto laski 8,1 (14,3) miljoonaan euroon kiinteistökirjauksen johdosta. Toiminnallinen tulos, 15,0 miljoonaa euroa, säilyi kilpailijoihin verrattuna hyvällä tasolla. Otavamediaan sisältyvän Suuren Suomalaisen Kirjakerhon myynti laski 6 % ja sen tulos jäi nollatasolle.

Uudet liiketoiminnot kasvoivat edelleen

Uusien liiketoimintojen liikevaihdon kasvu oli 13 %. Kannattavuus säilyi hyvällä tasolla huolimatta panostuksista uusiin palveluihin, joita ovat mm. Nettivuokraus.com ja Huutokaupat.fi.

Henrik Ehrnrooth                                              Alexander Lindholm

Hallituksen puheenjohtaja                                  Konsernin toimitusjohtaja

Kolmannessa Kello viiden kirjallisessa salongissa Suuri rakkaus- ja häpeäilta24.1.2018 11:43Tiedote

Vuoden ensimmäinen Kello viiden salonki järjestetään torstaina 1. helmikuuta klo 17-19 tuttuun tapaan Otavan kirjakaupalla. Ikuisiin ja ehtymättömiin aiheisiin, rakkauteen ja häpeään tarttuvat tällä kertaa kirjailijat Leena Parkkinen, Eeva Rohas, Juha Itkonen, Riikka Pulkkinen ja Marjo Niemi, Venla Hiidensalo sekä runoilija Anja Erämaja. Kello viiden salonki Torstaina 1.2. 2018 klo 17.00 Otavan kirjakaupalla (Uudenmaankatu 10, Helsinki) Ohjelma: Klo 17 Leena Parkkinen ja Eeva Rohas keskustelevat Juha Itkosen johdolla nykyproosasta avioliiton peilinä Klo 17.45 runoilija Anja Erämaja lausuu runojaan Klo 18.15 Riikka Pulkkinen ja Marjo Niemi purkavat häpeän mekanismeja Venla Hiidensalon vetämässä keskustelussa Salongin järjestää Helsingin kirjailijat ja ohjelman ovat kuratoineet kirjailijat Katja Kallio ja Venla Hiidensalo. Tarjolla viiniä ja pientä purtavaa. Otavan kirjat puoleen hintaan salongin aikana. Vapaa pääsy, tervetuloa! Lisätiedot: Milla Palovaara Tuottaja Like Kustannus/Kustann