Otava lahjoittaa Uudelle lastensairaalalle laajan kattauksen lasten- ja nuortenkirjoja

Kustannusosakeyhtiö Otava tekee vastavalmistuneelle Uudelle lastensairaalalle kirjalahjoituksen joka sisältää paljon luettavaa kaikille ikäryhmille, ihan pienten lasten pahvikirjoista lumoaviin satukirjoihin, kattavista tietokirjoista monipuolisiin romaaneihin.

”Otava haluaa omalta osaltaan olla tekemässä lastensairaalasta paikkaa, jossa lapset taaperoikäisistä nuoriin voivat sukeltaa kirjojen ja tarinoiden ihanaan maailmaan", Otavan lasten- ja nuortenkirjapäällikkö Kaisu-Maria Toiskallio kertoo.

Lahjoitus liittyy vuonna 2015 julkaistuun Suomen lasten iltasadut -kirjaan. Laila Hirvisaaren ja Anja Salokanteleen kokoama valikoima Suomen lasten iltasadut sisältää muun muassa H.C. Andersenin ja Grimmin veljesten satuja sekä eläinsatuja meiltä ja muualta. Kaikki valikoiman nelisenkymmentä satua Anja Salokannel on kirjoittanut nykykielelle perinteitä kunnioittaen. Satujen kuvat on tehnyt kuvittaja Emmi Jormalainen.

Uusi lastensairaala on lasten vaativaan erikoissairaanhoitoon keskittynyt sairaala, jossa hoidetaan potilaita kaikkialta Suomesta vastasyntyneistä 15-vuotiaisiin. Sairaala avasi ovet syyskuussa.

Lahjoitus tehdään viikolla 45.

Otava julkaisee Erkki Liikasen kirjan syksyllä 20196.3.2019 12:26:11 EETTiedote

Erkki Liikanen kuvaa omaelämäkerrallisessa teoksessaan Suomen polkua sodan jaloista Euroopan unioniin. Matka välirauhasopimuksesta Euroopan unionin jäseneksi vei 50 vuotta ja 100 päivää, ja se oli ihmeellinen kasvutarina. Sodan päätyttyä syntyivät suuret ikäluokat, jotka muuttivat Suomea suuresti. Liikanen kuului heistä viimeisiin. Teoksessaan Olin joukon nuorin Liikanen kuvaa myös omaa matkaansa Mikkelin Lähemäeltä Helsinkiin ja edelleen Brysseliin. Kirjassa uskonnollisessa perheessä varttuva nuori mies käy läpi koettelemuksia, löytää elämänsä rakkauden ja lähtee mukaan politiikkaan. 1970- ja 1980-luvuilla Liikanen toimii SDP:n ja valtakunnan sisäpiirissä ja nousee sen jälkeen valtiovarainministeriksi ja suurlähettilääksi Brysseliin. Muistelmat ulottuvat vuoteen 1995, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin ja Liikasesta tuli ensimmäinen suomalainen komissaari. Toinen osa seurannee, kun tehtävät Euroopassa ovat päättyneet. ”Kuuluin sodanjälkeisten sukupolvien nuorimpiin, ja siksi nämä