Oululainen myymäläpäällikkö Mika Timonen on kaupan alan vuoden 2018 työpaikkaohjaaja

Sale Myllyojan myymäläpäällikkö Mika Timonen palkittiin kaupan alan vuoden 2018 työpaikkaohjaajana Oulussa 10.5.2019 Ammattiopisto Luovin tiloissa järjestetyssä palkitsemistilaisuudessa. Timonen palkittiin Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y.:n tunnustuspalkinnolla, joka luovutettiin palkitsemistilaisuudessa. Lisäksi Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus myönsi Mika Timoselle Kaupan alan vuoden työpaikkaohjaaja 2018 -kunniakirjan.

Myymäläpäällikkö Mika Timonen palkittiin kaupan alan vuoden 2018 työpaikkaohjaajana

– Käydessämme läpi ehdokkaita palkinnon saajaksi, yhdistyivät Mikan toiminnassa mielestämme loistavalla tavalla tieto, taito ja tunne, iloitsi verkostopäällikkö Tarja Mykrä Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskuksesta palkintoa luovuttaessaan.

Palkinnon saajan valitsevat Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus, Kaupan liitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM sekä Helsingin Kauppiaitten yhdistys ry. Neljättä kertaa järjestetyn kilpailun valintakriteereissä painotettiin työpaikkaohjaajan kokemusta eri tutkintojen ohjaamisesta, taitoa ohjata kannustavasti erilaisia opiskelijoita sekä taitoa osallistaa koko työpaikka opiskelijan ohjaamiseen.

Työssäoppijasta työsuhteeseen

– Yksi Luovin viidestä arvosta vastaa hyvin yhteen Arinan hyveistä. Meillä Luovissa yksi arvoistamme on osaaminen ja teillä Osuuskauppa Arinalla hyveissä ammattiosaaminen. Isona toimijana Arina näyttää erinomaista esimerkkiä muille alueen yrityksille yhteiskuntavastuun kantamisesta mahdollistaessanne työssäoppimispaikkoja opiskelijoillemme, totesi koulutuspäällikkö Katja Koskinen Ammattiopisto Luovilta.

Työpaikkaohjauksen merkitys kasvaa ammatillisen koulutuksen reformin myötä, ja hyvää työpaikkaohjausta tarvitaan entistä enemmän. Palkinnon perusteissa ja palkitsemistilaisuuden puheissa nostettiin esiin Timosen monet vahvuudet työpaikkaohjaajana:

• Hyvä teoreettinen ja käytännöllinen tuntemus liiketoiminnan tutkinnoista
  • Opiskelijat on otettu mukaan työyhteisöön täysivaltaisina jäseninä
  • Opiskelijoille on mahdollistettu se, että he pääsevät tekemään suorittamansa tutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisia työtehtäviä
  • Työyhteisö on sitoutettu mukaan ohjaamiseen ja näyttöjen toteuttamiseen
  • Positiivinen ja kannustava ote sekä usko opiskelijan oppimiseen
  • Taito ohjata ja opettaa työelämäkäytäntöjä myös erilaisille oppijoille
  • Erinomaiset sosiaaliset taidot ja kyky käsitellä hankalia tilanteita.

– Yhteistyö Luovin kanssa on ollut todella helppoa ja antoisaa. Olemme saaneet tiimiimme monta hyvää harjoittelijaa, joista osa on jäänyt meille töihin harjoittelun jälkeenkin. Sanon jokaiselle työssäoppijalle heidän aloittaessaan, että jos hoidat tämän hyvin, niin harjoittelun jälkeen voidaan puhua kesätyöpaikoista ja pidemmistä työsuhteista, Timonen kertoi.

– Palkintoraadin kertomat perustelut Mikan palkitsemiselle, ovat niitä samoja asioita, joita me Arinalla arvostamme esimiehissä ja joista huippuesimiehen tunnistaa, totesi Osuuskauppa Arinan henkilöstöpäällikkö Minna Savikko.

Arina Live: Mika Timonen vuoden 2018 työpaikkaohjaaja!

verkostopäällikkö Tarja Mykrä, Kaupan Koulutuksen Kehittämiskeskus, tarja.mykra@mercuria.fi, 044 999 3479

koulutuspäällikkö Katja Koskinen, Ammattiopisto Luovi, katja.koskinen@luovi.fi, 040 3193 272

henkilöstöjohtaja Minna Salonen, Osuuskauppa Arina, minna.l.salonen@sok.fi, 040 569 0980

Mika Timosen haastattelupyynnöt: viestinnän asiantuntija Hanna Pikkarainen, hanna.pikkarainen@sok.fi, 044 788 5885

Osuuskauppa Arina on kuluttajaosuuskunta, jonka omistaa lähes 170 000 pohjoissuomalaista kotitaloutta. Osuuskaupan tarkoitus on tuottaa palveluja ja hyötyjä omistajilleen. Arinalaiset tarjoavat market- ja ABC-kaupan, tavaratalo- ja erikoisliikekaupan sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluja yli 170 toimipaikassa eri puolilla Pohjois-Suomea lähes 3000 työntekijän voimin. Omistajat saavat palveluja käyttämällä omistajahyötyjä keskimäärin yli 500 euroa taloutta kohden vuodessa.

Oulun Energia ja Osuuskauppa Arina yhteisvoimin ilmastotalkoisiin3.6.2019 13:15:20 EESTTiedote

Oulun Energia Oy ja Osuuskauppa Arina syventävät energiayhteistyötä ilmastonmuutoksen hillinnän puolesta. Tavoitteena on kehittää ja rakentaa yhteistyössä Ouluun ja myöhemmin Pohjois-Suomeen ja muualle Suomeen energiatehokkaita teknisiä järjestelmiä kauppakiinteistöjen hukkalämmön entistä parempaan hyötykäyttöön. Yhteistyön kautta edistetään Oulun Energia Oy:n ja Osuuskauppa Arinan hiilineutraalisuustavoitteita.

Sokos Herkkua kehitetään lisäämällä valikoimaa ja parantamalla asiointikokemusta24.5.2019 17:04:42 EESTTiedote

Osuuskaupan omistavilta asiakkailta saadun palautteen ja kolmen toimintavuoden aikana hankitun kokemuksen perusteella Sokos Herkkua halutaan kehittää entistä paremmin omistajien toiveita palvelevaksi ruoka- ja herkkukaupaksi. Sokos Herkulta on koko sen toiminta-ajan toivottu laajempaa valikoimaa, selkeämpää myymälämiljöötä ja asioimisväljyyttä. Toiveiden toteuttamiseksi ruokakauppa tarvitsee lisää pinta-alaa. Sokos Herkussa aloitetaan mahdollisimman pian kesän aikana toteutettava remontti, jonka myötä ruokakaupan toimintoja järjestetään uudelleen. Remontin myötä Sokos Herkun kahvilaravintola suljetaan ja ravintolalta vapautuvat tilat käytetään ruokakaupan laajentamiseen. Kahvilaravintolassa ja keittiössä muutos merkitsee kahdeksan henkilön työtehtävien loppumisen, mutta heille kaikille tarjotaan töitä Osuuskauppa Arinassa. Sokos Herkun ravintola ja sen henkilökunta haluavat lämpimästi kiittää omistajia ja asiakkaita kuluneesta kolmesta vuodesta. Heitä palvelevat jatkossakin keskustassa