Oululle iso lasku yt-rikkeestä – korvauksia saa 275 OAJ:läistä

Oulun kaupunki joutuu maksamaan 275:lle OAJ:n jäsenelle yhteistoimintalain mukaista hyvitystä viivästyskorkoineen lähes 500 000 euroa, koska kaupunki laiminlöi yhteistoimintaan liittyviä velvoitteitaan. OAJ:n johtava lakimies Erkki Mustonen on tyytyväinen käräjäoikeuden päätökseen.

Oulun käräjäoikeus tuomitsi Oulun kaupungin maksamaan korvauksia viranhaltijoilleen ja työntekijöilleen yt-velvoitteiden rikkomisesta liittyen vuoden 2014 lomautuksiin. Lomautetuista viranhaltijoista ja työntekijöistä 460 nosti asiasta kanteen käräjäoikeudessa. Heistä yli puolet, kaikkiaan 275, on Opetusalan Ammattijärjestön eli OAJ:n jäseniä.

Kaupunki tuomittiin maksamaan kullekin kanteen nostaneelle OAJ:n jäsenelle verovapaata hyvitystä 1 500 euroa viivästyskorkoineen 20.2.2017 lukien. Viivästyskoron määrä on tähän mennessä noin 300 euroa kantajaa kohti. Lisäksi kaupunki velvoitettiin maksamaan OAJ:lle oikeudenkäyntikuluja 8 600 euroa.

Tuomio oli odotettu

Käräjäoikeudessa opettajia avustanut OAJ:n johtava lakimies Erkki Mustonen on tyytyväinen käräjäoikeuden päätökseen. Tuomio oli odotettu, koska korkein oikeus antoi vastaavasta asiasta ennakkopäätöksen tänä syksynä.

Korkeimman oikeuden ennakkopäätöksen jälkeen kaupunki esitti kuitenkin väitteen, että nyt tuomitut saatavat olisivat vanhentuneet. Käräjäoikeus oli kuitenkin OAJ:n kanssa samaa mieltä ja katsoi, että kanne oli laitettu vireille määräajan puitteissa.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen eli on mahdollista, että kaupunki valittaa tuomiosta hovioikeuteen.

– Olisi yllättävää ja käsittämätöntä verorahojen haaskaamista, jos kaupunki ei tyytyisi tähän tuomioon. Kaupungin esittämä väite saatavien vanhentumisesta on lakiin perustumaton, Mustonen toteaa.

Erkki Mustonen
Johtava lakimies
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ

Heikki Pölönen
Verkkoviestintäpäällikkö, OAJ

Korkeakoulutuksen laajentaminen ei onnistu nykyisellä opetushenkilöstömäärällä10.12.2019 15:03:21 EETTiedote

Korkeakoulutuksen laajentaminen ei OAJ:n mielestä onnistu nykyisellä opetushenkilöstömäärällä ja nykyrahoituksella. Opetushenkilöstö ei voi sitoutua toteuttamaan laajennusta ilman lisärahoitusta. Ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen tutkintomäärien nosto edellyttää, että henkilöstömäärää lisätään. Myös opetushenkilöstön jaksamisesta ja hyvinvoinnista pitää huolehtia.

Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS28.11.2019 16:42:13 EETTiedote

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ. – Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen. NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena. NLS samarbetar också med världs

Christer Holmlund Suomesta NLS:n pääsihteeriksi28.11.2019 16:41:39 EETTiedote

Pohjolan opettajajärjestöjen yhteiselimen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n pääsihteeriksi on valittu suomalainen Christer Holmlund. Hän siirtyy tehtävään OAJ:hin kuuluvan maamme ruotsinkielisen opettajajärjestön Finlands Svenska Lärarförbundetin puheenjohtajan paikalta. – Olemme OAJ:ssa hyvin iloisia siitä, että pääsihteerin tehtävään oli monta tasokasta hakijaa ja että tehtävään tuli valituksi suomalainen osaaja. Christer Holmlundilla on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään, koska hänellä on laaja kokemus opetusalan eri tehtävistä. Lisäksi hän on aktiivisesti osallistunut kansainväliseen opettajajärjestötoimintaan. Odotamme Holmlundin jatkavan innostuneesti ansioituneen edeltäjänsä Anders Ruskin työtä ja ponnistelevan opettajien ja opetus- ja kasvatusalan hyväksi. Uskon, että suomalaisen hakijan valintaa tuki osaltaan Anders Ruskin pitkäaikainen erinomainen työ NLS:n pääsihteerinä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa. NLS koordinoi pohjoismaisten opettajajär