Outi Heiskanen – Taiteilija kuin shamaani

Outi Heiskanen – taiteilija kuin shamaani on kirja rakastetusta ja aina yllättävästä taiteilijasta ja ihmisestä, joka mursi, muutti ja loi uudeksi taiteen, mutta myös naisen elämän yleisesti hyväksyttyjä normeja. – Kirjan on kirjoittanut Tuula Karjalainen.

Graafikko Timo Numminen

Outi Heiskanen (s. 1937) tunnetaan häkellyttävistä performansseistaan ja suurista installaatioistaan, mutta parhaiten ehkä kuitenkin herkistä alkukuvien kaltaisista grafiikanvedoksistaan, joiden miltei maaginen maailma ei jätä ketään välinpitämättömäksi.

Tuula Karjalainen on paitsi arvostettu taidehistorioitsija ja muun muassa Helsingin kaupungin taidemuseon ja Kiasman entinen johtaja, myös Outi Heiskasen pitkäaikainen ystävä:

"En halua elämäkerrassa pitäytyä yksin hänen taiteessaan, vaan haluan valottaa hänen elämäänsä, kaikkine ristiriitoineen ja monimutkaisuuksineen. En halua pienentää enkä suurentaa häntä, vaan tuoda esiin paitsi hänen kiehtovan luovuutensa, mutta myös itsekeskeisyytensä. Outi oli nainen, äiti, taiteilija 1900-luvun vielä varsin mieskeskeisessä taidemaailmassa, mutta kieltäytyi ottamasta uhrin roolia."

Heiskanen ei myöskään suostunut olemaan kenenkään varjossa. Päinvastoin. Hän halusi olla ja oli esillä, piti valtavasti näyttelyitä ja antoi satoja haastatteluja. Julkisuus rakasti häntä ja hän rakasti julkisuutta.

"Hän erottui ja loisti taidemaailmassa kirkkaana tähtenä."

Kirjan graafikko on ollut Timo Numminen.

Outi Heiskasen taiteen näyttely Ateneumin taidemuseossa 8.10.2021–9.1.2022. Tuula Karjalainen on kuratoinut näyttelyn yhdessä museon intendentin Sointu Fritzen kanssa.

Graafikko Timo Numminen