OX2 ja Tuulikolmio yhteistyösopimukseen uusien tuulivoimahankkeiden kehittämisestä

Euroopan johtava maatuulivoiman toteuttaja, pohjoismainen OX2 ja suomalainen tuulivoimakehittäjä Tuulikolmio ovat solmineet yhteistyösopimuksen uusien tuulivoimahankkeiden kehittämisestä Suomessa. Sopimukseen kuuluu merkittävä määrä tuulivoimahankkeita. Tavoitteena on toteuttaa hankkeet tämän vuosikymmenen aikana.

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Jouttikallion tuulipuisto. Kuva: OX2 mediapankki

Nyt solmittuun yhteistyösopimukseen kuuluu Tuulikolmion käynnistämiä hankkeita muun muassa Keski-Suomessa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Ensimmäisten hankkeiden lupaprosessit käynnistetään tämän syksyn aikana. Tuulikolmio vastaa yhteistyöhankkeiden maa-alueiden vuokraamisesta sekä luvituksesta. OX2 vastaa yhteistyöhankkeiden teknisestä suunnittelusta sekä toteutuksesta, rakentamisesta ja niihin liittyvästä rahoituksesta.

”Yhteistyön kautta saamme lisää resursseja, hankkeita sekä maantieteellistä hajautusta olemassa olevaan portfolioomme. Tuulikolmio on kokenut ja ammattimainen toimija, joten odotamme yhteistyöltä hyviä tuloksia. Tuulivoimalla on keskeinen rooli energiamurroksessa ja yhteiskunnan sähköistämisessä, johon haluamme vastata kasvattamalla pidemmän tähtäimen hankesalkkuamme”, toteaa OX2:n Suomen hankekehityksestä vastaava johtaja Veli-Pekka Alkula.

"Tuulivoima-alalla on käynnissä suuri muutos. Hankkeita rakennetaan nyt markkinaehtoisesti ja uusia hankealueita kehitetään myös sisämaassa ja Pohjois-Suomessa”, Tuulikolmion operatiivinen johtaja Jussi Havia sanoo ja jatkaa:

”Yhteistyö OX2:n kanssa mahdollistaa meille resurssit hallita tuulipuistohankkeen koko kehityskaari aina rakentamiseen ja operointiin asti. OX2 on Euroopan suurimpia alan toimijoita ja heiltä löytyy alan parasta osaamista. Laajamittaisen yhteistyön aloittaminen OX2:n ja Tuulikolmion välillä on hieno tunnustus tähänastisesta työstämme."

Tuulikolmio on aloittanut toimintansa Suomessa vuonna 2011 ja yhtiö on kymmenen vuoden aikana kasvattanut hankeportfoliotaan 1,25 gigawattiin. Tuulikolmion omistajiin kuuluu suomalaisia sijoitusyhtiöitä ja vuodesta 1988 uusiutuvan energian hankkeita kehittänyt portugalilainen Infraventus Group -konserni. Tuulikolmio käyttää hankekehityksessään laajaa kotimaista verkostoa lupamenettelyihin liittyvissä prosesseissa.

OX2 on Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja. Ennen Tuulikolmion yhteistyösopimusta OX2:lla oli Suomessa hankekehitysvaiheessa noin 4 000 megawattia tuulivoimaa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq First North Premier Growth Market -markkinapaikalle Ruotsissa. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla alkoi 23.6.2021.

Hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula, OX2 Suomi, p. 050 3389 379, veli-pekka.alkula@ox2.com

Operatiivinen johtaja Jussi Havia, Tuulikolmio Oy, p. 050 410 6382, jussi.havia@tuulikolmio.fi

Tuulikolmion logo
OX2 Suomen hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula, Kuvaaja: Petteri Löppönen

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 16 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan noin 2,5 GW tuulivoimaa Euroopassa. Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Romaniassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2020 oli noin 510 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com

OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa24.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.