OX2 ja Tuulikolmio yhteistyösopimukseen uusien tuulivoimahankkeiden kehittämisestä

Euroopan johtava maatuulivoiman toteuttaja, pohjoismainen OX2 ja suomalainen tuulivoimakehittäjä Tuulikolmio ovat solmineet yhteistyösopimuksen uusien tuulivoimahankkeiden kehittämisestä Suomessa. Sopimukseen kuuluu merkittävä määrä tuulivoimahankkeita. Tavoitteena on toteuttaa hankkeet tämän vuosikymmenen aikana.

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Jouttikallion tuulipuisto. Kuva: OX2 mediapankki

Nyt solmittuun yhteistyösopimukseen kuuluu Tuulikolmion käynnistämiä hankkeita muun muassa Keski-Suomessa, Lapissa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Ensimmäisten hankkeiden lupaprosessit käynnistetään tämän syksyn aikana. Tuulikolmio vastaa yhteistyöhankkeiden maa-alueiden vuokraamisesta sekä luvituksesta. OX2 vastaa yhteistyöhankkeiden teknisestä suunnittelusta sekä toteutuksesta, rakentamisesta ja niihin liittyvästä rahoituksesta.

”Yhteistyön kautta saamme lisää resursseja, hankkeita sekä maantieteellistä hajautusta olemassa olevaan portfolioomme. Tuulikolmio on kokenut ja ammattimainen toimija, joten odotamme yhteistyöltä hyviä tuloksia. Tuulivoimalla on keskeinen rooli energiamurroksessa ja yhteiskunnan sähköistämisessä, johon haluamme vastata kasvattamalla pidemmän tähtäimen hankesalkkuamme”, toteaa OX2:n Suomen hankekehityksestä vastaava johtaja Veli-Pekka Alkula.

"Tuulivoima-alalla on käynnissä suuri muutos. Hankkeita rakennetaan nyt markkinaehtoisesti ja uusia hankealueita kehitetään myös sisämaassa ja Pohjois-Suomessa”, Tuulikolmion operatiivinen johtaja Jussi Havia sanoo ja jatkaa:

”Yhteistyö OX2:n kanssa mahdollistaa meille resurssit hallita tuulipuistohankkeen koko kehityskaari aina rakentamiseen ja operointiin asti. OX2 on Euroopan suurimpia alan toimijoita ja heiltä löytyy alan parasta osaamista. Laajamittaisen yhteistyön aloittaminen OX2:n ja Tuulikolmion välillä on hieno tunnustus tähänastisesta työstämme."

Tuulikolmio on aloittanut toimintansa Suomessa vuonna 2011 ja yhtiö on kymmenen vuoden aikana kasvattanut hankeportfoliotaan 1,25 gigawattiin. Tuulikolmion omistajiin kuuluu suomalaisia sijoitusyhtiöitä ja vuodesta 1988 uusiutuvan energian hankkeita kehittänyt portugalilainen Infraventus Group -konserni. Tuulikolmio käyttää hankekehityksessään laajaa kotimaista verkostoa lupamenettelyihin liittyvissä prosesseissa.

OX2 on Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja. Ennen Tuulikolmion yhteistyösopimusta OX2:lla oli Suomessa hankekehitysvaiheessa noin 4 000 megawattia tuulivoimaa. Yhtiön osakkeet on listattu Nasdaq First North Premier Growth Market -markkinapaikalle Ruotsissa. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla alkoi 23.6.2021.

Hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula, OX2 Suomi, p. 050 3389 379, veli-pekka.alkula@ox2.com

Operatiivinen johtaja Jussi Havia, Tuulikolmio Oy, p. 050 410 6382, jussi.havia@tuulikolmio.fi

Tuulikolmion logo
OX2 Suomen hankekehitysjohtaja Veli-Pekka Alkula, Kuvaaja: Petteri Löppönen

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 16 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan noin 2,5 GW tuulivoimaa Euroopassa. Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa ja Romaniassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2020 oli noin 510 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com

Correction, Teemu Loikkanen's telephone number has been corrected: OX2 laiendab oma tegevust Eestisse12.4.2022 14:37:07 EEST | Ilmoitus

Rootsi taastuvenergiafirma OX2 on sõlminud TMV Green OÜ-ga koostöölepingu ühtekokku umbes 500 megavati ulatuses maismaa tuuleenergiaprojektide arendamiseks ja elluviimiseks Eestis. TMV Green vastutab nende projektide puhul maakasutuse, vastavate lubade ja võrguühenduste projekteerimisega seotud toimingute eest. OX2 kanda jääb koostöös TMV Greeniga projektide finantseerimine, ehitamine ja teostus.