OX2 selvittää Liperin tuulivoimahankkeen laajentamista

Uusiutuvan energian yhtiö OX2 selvittää mahdollisuutta rakentaa enintään yhdeksän tuulivoimalaa Liperin Korpivaaraan. Alueella voimassa olevaa neljän voimalan suunnitelmaa on tarkoitus laajentaa, jotta hankkeen taloudelliset edellytykset saavutetaan.

Ykspihlajan tuulivoimapuisto, Kuva: OX2 mediapankki

Liperin Korpivaaran tuulivoimahankkeen tavoitteena on selvittää mahdollisuutta rakentaa alueelle enintään 9 tuulivoimalaa, joiden kokonaiskorkeus on enintään 300 metriä. Tuulivoimaloiden yksikkötehoksi arvioidaan 6–10 megawattia ja koko tuulivoimapuiston kokonaistehoksi noin 60 megawattia.

Liperin Korpivaarassa on jo voimassa olevat rakennusluvat neljälle voimalalle, mutta investoinnin näkökulmasta taloudelliset edellytykset voitaisiin paremmin varmistaa nyt selvitteillä olevalla laajemmalla hankesuunnitelmalla.

”Itä-Suomessa tuulivoimaa on tällä hetkellä hyvin vähän verrattuna Länsi-Suomeen. Alueellisesta näkökulmasta tämä on edelläkävijähanke. Myös aluetalouden näkökulmasta on hienoa, kun uusiutuvan energian hankkeita saadaan tasaisemmin ympäri maata”, toteaa OX2:n Korpivaaran hankkeen projektipäällikkö Hanna Herkkola.

Suunnittelualue sijaitsee Liperin Kaatamon seudulla Korpivaaran alueella, noin 17 kilometriä Liperin keskustan länsipuolella ja alue on pääasiassa yksityisten maanomistuksessa. Aluerajaukset tarkentuvat suunnittelun edetessä. Suunnittelualueen alustava pinta-ala on reilut 1 400 hehtaaria.

OX2 omistama projektiyhtiö Korpivaara Wind Oy neuvottelee maanomistajien kanssa maanvuokrasopimuksista alustavalla suunnittelualueella ja täydentää jo olemassa olevia tuulivoimalle vuokrattuja alueita. Hanke on liitettävissä aluetta sivuavaan kantaverkkoyhtiö Fingridin 110 kilovoltin voimajohtoon.

Kaavoituksessa OX2 haluaa varautua tulevaan tekniseen kehitykseen ja arvioida vaikutukset suurimmalla teoreettisella voimalakoolla, jotta tekniikan kehitys voidaan huomioida ja siten välttää tarpeet poiketa kaavasta rakennuslupavaiheessa. Tällä hetkellä korkeimmat Suomessa rakennettavat voimalat ovat kokonaiskorkeudeltaan 250-metrisiä, mutta Suomessa käytetään viime vuosien aikana käynnistyneissä kaavoitusmenettelyissä yleisesti 300-metrisiä voimaloita suunnittelun ja vaikutusarvioinnin lähtökohtana.

Hankkeen aiemmissa vaiheissa alueella on tehty mm. luontotyyppi- ja pesimälintukartoitus, muuttolintukartoitus ja lepakkopotentiaalin selvitys vuodelta 2015 ja melumallinnus vuodelta 2016. Jatkokehityksen yhteydessä alueesta tehdään kattavat selvitykset ja vaikutusarvioinnit.

projektipäällikkö Hanna Herkkola, OX2, hanna.herkkola@ox2.com, p. 050 351 4552

tekninen johtaja Jouni Pekonen, Liperin kunta, jouni.pekonen@liperi.fi, p. 050 467 3533

Ykspihlajan tuulivoimapuisto, Kuva: OX2 mediapankki
Liperin Korpivaaran hankkeen projektipäällikkö Hanna Herkkola, OX2

OX2 kehittää, rakentaa ja hallinnoi uusiutuvaa energiantuotantoa. Laajamittaisen, maalla tuotettavan tuulivoiman rakentajana OX2 on 15 viime vuoden aikana noussut johtavaan asemaan toteutettuaan yli 2,4 GW tuulivoimaa Pohjoismaihin. OX2 hallinnoi tällä hetkellä 44 tuulipuistoa (2,28 GW). Lisäämällä uusiutuvan energian tuotantoa OX2 edistää muutosta kohti kestävämpää tulevaisuutta. OX2:lla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Ranskassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tukholmassa. Liikevaihto vuonna 2020 oli noin 510 miljoonaa euroa. Lisätietoja osoitteesta www.ox2.com

OX2 ja Renewable Power Capital sinetöivät 171 megawatin sopimuksen – Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentaminen alkaa24.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoismainen, Euroopan johtava maatuulivoimatoimija OX2 ja kanadalaista eläkevarallisuutta sijoittava Renewable Power Capital (RPC) ovat sinetöineet tammikuussa tehdyn 171 megawatin sopimuksen. Nyt tehty investointipäätös mahdollistaa Merkkikallion tuulivoimapuiston rakentamisen. Jo vuonna 2013 käynnistetty hanke sijaitsee Pohjanmaalla Mustasaaren ja Vaasan alueilla.

OX2 ostaa 600 megawatin tuulivoimahankkeet Tornatorilta16.12.2020 09:00:00 EET | Tiedote

Euroopan suurin maatuulivoiman rakentaja, uusituvan energian yhtiö OX2 ja kestävään metsätalouteen erikoistunut yhtiö Tornator ovat sopineet merkittävän tuulivoimaportfolion kaupasta. Nyt vahvistuneessa kaupassa OX2 ostaa Tornatorilta hankeoikeudet rakentaa yhteensä 600 megawattia tuulivoimaa Suomeen. Valmiiden tuulipuistojen yhteenlaskettu vuosittainen energiantuotanto tulee olemaan noin kaksi terawattituntia.