Oy Sinebrychoff Ab:ltä 50 000€:n lahjoitus Kansallisgallerialle

Sinebrychoff on Pohjoismaiden vanhin panimo, ja ensi vuonna tulee kuluneeksi 200 vuotta yhtiön perustamisesta. Juhlavuoden kunniaksi Sinebrychoff on tehnyt merkittävän 50 000€ lahjoituksen Kansallisgallerian säätiöpääomaan. Valtion vastinrahan myötä säätiöpääoma kasvaa 175 000 eurolla.
Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen kiittää Oy Sinebrychoff Ab:n viestintä- ja yhteiskuntasuhteiden johtajaa Marja-Liisa Weckströmiä lahjoituksesta taiteen hyväksi.

”Sinebrychoffin suvun tarina on yritystoiminnan lisäksi kaupunkikulttuurin kehittämisen, hyväntekeväisyyden sekä taiteen tarina. Kiitos perustajamme Nikolai Sinebrychoffin, on Helsingissä Sinebrychoffin puisto ja hänen veljenpoikansa Paul nuoremman ja tämän vaimon Fanny ansiosta Sinebrychoffin taidemuseo. Hyväntekeväisyys oli puolestaan lähellä yhtiömme ensimmäisen hallituksen puheenjohtajan Anna Sinebrychoffin sydäntä”, kertoo Sinebrychoffin  toimitusjohtaja Anders Frydenlund. ”Haluamme jatkaa yrityksen perustajien perintöä tukemalla suomalaista kulttuuria, jotta se on myös tulevaisuudessa mahdollisimman saavutettava kaikille.”

”Lahjoitus Sinebrychoffilta on hieno ele niin yrityksen historiallisesta näkökulmasta kuin Kansallisgallerian toiminnan kannalta. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä panimon kanssa jo vuosien ajan Sinebrychoffin taidemuseon hyväksi. Tämä lahjoitus avaa mahdollisuuksia tuleviin projekteihin koko Kansallisgallerian tasolla”, kertoo Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen

Kansallisgallerian toiminnan perusrahoitus tulee rahapelitoiminnan voittovaroista. Säätiöpääomaan tehdyt lahjoitukset ja niistä valtion maksama vastinraha lisätään säätiön pääomaan, jonka korkotuotolla mahdollistetaan kansallisen ja kansainvälisen vaikuttavuuden rakentaminen. Kansallisgallerian hallitus päättää säätiöpääoman sijoitusten korkotuottojen käyttökohteet.

Kansallisgallerian varainkeruu jatkuu 31.12.2019 saakka.

pääjohtaja
Kansallisgalleria