På Ålands Alko syns den varmaste årstiden: nästan en tredjedel av kunderna besöker Alko under sommarmånaderna

Kräftor och andra lokala sommardelikatesser kräver värdiga dryckesalternativ vid sin sida. På Åland är rosévin ofta mångas val som ett mångsidigt måltidsvin.

Eftersom många av sommarens smaker är fina, önskas sommardryckerna vara enkla och lätta.

Medan den landsomfattande literförsäljningen under sommarmånaderna stiger med 14 procent, är tillväxten på Ålands Alko 32 procent. Inom försäljningen framhävs särskilt rosévin (+361 %), longdrinkar (+135 %) och cider (+107 %). Även om rosévin i allt högre grad konsumeras året om, sker 61 % av Ålands rosévinsförsäljning under sommaren.

Konsumenternas intresse för välfärd och mängden kalorier i alkohol, har ökat försäljningen på alkoholfria drycker. På Åland ökar försäljningen av alkoholfria drycker under sommarmånaderna med 45 procent.

”Sommaren är en betydande säsong på Ålands Alko. Sommarmånaderna står för ca 30 % av den årliga kundmängden i både Mariehamn och Jomala. Inom Ålands landskap betjänar utöver de två affärerna även 11 stycken uthämtningsplatser, som speciellt under sommaren levererar beställningar åt t.ex. båtförare och stugägare”, berättar verksamhetschef Juha Laanti.

På Åland ökar kundmängden under sommarmånaderna med 23 procent, medan den landsomfattande tillväxten är 9 procent.

Service för varenda smak

Alkos personal svarar dagligen på knepiga frågor, t.ex. angående kombinering av mat och dryck eller lämpliga drycker för olika tillfällen. Sortimentsmästare Nika Lindholm brinner för den lokala matkulturen.

“Närheten till naturen, samt djur och havet gör Åland till en unik plats. Tack vare vårt unika läge så har vi många bra producenter och bönder i vårt örike. Fiske och jakt har en väldigt speciell plats i våra hjärtan och traditioner. Vi ser mer och mer att folk väljer #närproducerade produkter eller som vi kallar det #härproducerade produkter när det gäller mat. Intresset för ekologiska och veganiska viner bara växer år för år”, säger Lindholm

Och naturligtvis bör lokala livsmedel kombineras med ett lämpligt dryckespar.

“När det gäller maten hör åländska kräftor sommaren till. De avnjuts helst med en pigg Riesling eller Sauvignon Blanc. På hösten/vinter värmer vi oss gärna med en gryta gjord på älg eller rådjur. I glaset har vi gärna ett gott vin gjort på druvan Malbec eller Shiraz”, fortsätter Lindholm.

* Vid jämförelse av den genomsnittliga månadsförsäljningen har man använt uppgifter från år 2019. Som sommarmånader räknas juni, juli och augusti. För innevarande år är det frågan om prognoser. Sommarmånadernas uppgifter har jämförts med de övriga nio månaderna.

Verksamhetschef Juha Laanti, tel. 020 711 6301, juha.laanti@alko.fi
Alkos mediatelefon 020 711 5123 (vardagar kl 8–16), viestinta@alko.fi

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.

Följ Alko Oy

Senaste pressmeddelandena från Alko Oy