Pääkaupunkiseudulla työskenteli vuoden 2019 alussa enemmän ihmisiä seudun ulkopuolelta kuin koskaan aikaisemmin

HSY:n julkaisema katsaus osoittaa, että työmatkapendelöinnin määrä pääkaupunkiseudulle jatkaa nousuaan. Tuoreimman työssäkäyntitilaston mukaan seudulla työskenteli vuoden 2019 alussa seudun ulkopuolella asuvia jo lähes 124 000, mikä vastaa yli puolta Tampereen väkiluvusta.

Yhä useamman pääkaupunkiseudulla työskentelevän koti sijaitsee eri paikkakunnalla kuin työpaikka.

Uusia työpaikkoja on syntynyt enemmän kuin väestönmäärä kasvanut

Pääkaupunkiseudulle työmatkapendelöivien määrä oli 31.12.2018 suurin vuodesta 1987 säännöllisesti tuotetun työssäkäynnin tilastoinnin aikana. Edellisvuoteen verrattuna pendelöinti kasvoi 2,4 prosenttia eli noin 2 900 henkilön verran. Samana ajanjaksona työpaikkojen määrä on pääkaupunkiseudulla lisääntynyt 3,1 prosenttia eli seudulle syntyi noin 20 000 uutta työpaikkaa. Kasvua pääkaupunkiseudun väestössä on tarkasteluajanjaksona ollut 1,3 prosenttia eli noin 14 000 henkilön verran.

Työpaikkoja on siis syntynyt enemmän kuin pääkaupunkiseudun väestö on kasvanut muuttoliikkeen ja syntyvyyden perusteella. Uusilla työpaikoilla riittää kysyntää myös seudun ulkopuolella.

- Yleistäen voi sanoa, että sellaisena vuonna, kun pääkaupunkiseudulla syntyy uusia työpaikkoja runsaasti enemmän kuin seudun väestö kasvaa, lisääntyy lähtökohtaisesti myös seudulle pendelöivien määrä, toteaa projektitutkija Lassi Sarlos Helsingin seudun ympäristöpalveluista (HSY).

Kehyskuntalaiset pendelöivät eniten

HSY:n pendelöintikatsauksessa on hyödynnetty Tilastokeskuksen julkaisemaa työssäkäyntitilastoa, jonka mukaan pääkaupunkiseudulle pendelöivistä yli puolet eli 56 prosenttia asuu Helsingin seudun kehyskunnissa eli kymmenen KUUMA-kunnan alueella.

- Tilastot kertovat, kuinka monen ulkopaikkakuntalaisen työpaikka sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Luvut eivät kuitenkaan kerro sitä, kuinka usein työntekijä oikeasti matkustaa työpaikalleen, Sarlos muistuttaa.

Työvoimatutkimus: pendelöinnin kasvu tasaantumassa

Työmatkapendelöinnin kehityksen seuraamiseksi HSY käyttää työssäkäyntitilaston lisäksi toisena lähtöaineistona Tilastokeskuksen työvoimatutkimusta. Se perustuu kuukausittaisiin haastatteluihin. Haastattelut antavat kuvaa pendelöinnin kehityksestä koko Suomen tasolla, mutta tiedoista ei voi eritellä kuntakohtaisia pendelöintilukuja. Vuoden 2020 työvoimatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että työpaikkojen ja pendelöinnin kasvu pääkaupunkiseudulla on toistaiseksi tasaantumassa.

- Vuosi 2020 on ollut monella tavoin poikkeuksellinen ja tämä heijastuu myös työmatkapendelöintiin. Viimeaikainen kehitys viittaa siihen, että yhä useamman pendelöijän asuinkunta sijaitsee aina vaan kauempana pääkaupunkiseudun ulkopuolella. On kuitenkin liian varhaista sanoa, onko kyseessä pysyvä trendi vai ainoastaan poikkeuksellisen vuoden väliaikainen tilanne, Sarlos sanoo.

Asuinpaikan ja työpaikan välinen etäisyys määrittelee työntekoa yhä vähemmän niillä aloilla, joissa etätyö on mahdollista. Työvoimatutkimuksen haastattelujen yhteydessä kerätään työ- ja elinkeinoministeriön julkaiseman työolobarometrin tietoja. Työolobarometrin vuoden 2020 ennakkotietojen mukaan lähes puolet eli 48 prosenttia työllisistä työskenteli etänä vähintään satunnaisesti.

HSY haluaa kiinteistöjen omistajat mukaan vesihuollon aluesaneeraukseen26.4.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa toukokuun alussa vesihuoltoverkoston saneerauksen Pitäjänmäen, Marttilan ja Reimarlan alueilla. Hankkeessa testataan uutta aluesaneerauksen toimintamallia, jossa myös kiinteistönomistajille tarjotaan mahdollisuus kunnostaa omat tonttijohtonsa HSY:n urakan yhteydessä. Mukaan lähteville kiinteistönomistajille on tarjolla erityinen taloudellinen etu.

HSY:n hallituksen päätökset 23.4.202123.4.2021 10:45:23 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Blominmäen itäisen valuma-alueen viemäröinnin hankesuunnitelman ja Kivikon Sortti-aseman uudistamisen hankesuunnitelman. Hallitus hyväksyi myös Digitalisaatio-ohjelman ja CEB-pankin kanssa tehtävän rahoitussopimuksen. Hallitus päätti seuraavat hankinnat: - jätehuollon kuljetuspalveluiden IT-järjestelmän toimittajaksi valittiin CGI - Ämmässuon eteläisen hyötykäyttökentän esirakentamistöiden urakoitsijaksi valittiin Louhintahiekka Oy - vesijohtoverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat aluemittakaivot hankitaan Oy Lining Ab:ltä - Metsäpirtin kompostointikentällä tarvittavat työkonepalvelut tilataan Ekolannoite Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen maaliskuulta. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti, asia 11 muutetun esityksen mukaan. HSY tiedottaa erillisillä tiedotteilla Blominmäen itäisen valuma-alueen viemär