Pääkaupunkiseudulle matkataan töihin yhä kauempaa

Moni suomalainen sukkuloi eli työskentelee eri paikkakunnalla kuin asuu. Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue ulottuu jo parin sadan kilometrin säteelle seudun keskuksesta. HSY tekee vuosittain koosteen pääkaupunkiseudulle suuntautuvasta työssäkäynnistä tuoreimpien tilastotietojen pohjalta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa pääkaupunkiseudulla työskentelevien, mutta seudun ulkopuolella asuvien määrää kahden Tilastokeskuksen tuottaman tilaston avulla: otospohjaisen työvoimatutkimuksen ja työssäkäyntitilaston. Työssäkäyntitilaston uusimmat tiedot ovat vuodelta 2015 ja otospohjaisen työvoimatutkimuksen vuodelta 2017.

Yhä useampi sukkuloi Vantaalle

- Tuoreimpien työvoimatutkimusten mukaan pääkaupunkiseutu houkuttelee taantuman aiheuttaman notkahduksen jälkeen taas entistä enemmän työntekijöitä muista kunnista. Helsingin seudun KUUMA-kunnissa eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevissa 10 kunnassa asuvien osuus pääkaupunkiseudulle sukkuloivista on 57 prosenttia ja kauempana asuvien osuus 43 prosenttia, Tilastokeskuksen tuottamaa tietoa jalostava HSY:n seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen kuvailee.

- Suurin osa sukkuloijista työskentelee Helsingissä, mutta Vantaalle töihin suuntaavien osuus sukkuloijista on noussut viime vuosina, kun taas Espoossa ja Helsingissä on ollut lievää pudotusta, Tähtinen kertoo.

Pääkaupunkiseudulle kulkee töihin yli 100 000 sukkuloijaa – vastaa noin kahta Mikkeliä

Tilastokeskuksen otospohjaisen työvoimatutkimuksen mukaan jopa yli 130 000 pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa kävi töissä pääkaupunkiseudulla vuonna 2017. Määrä nousi lähes kolme prosenttia edeltävästä vuodesta. Työssäkäyntitilaston viimeisimmät luvut ovat vuoden 2015 lopusta, jolloin yhtä selvää kasvua ei ollut vielä näkyvissä. Työssäkäyntitilaston luvut ovat otospohjaista työvoimatutkimusta luotettavampia ja tarkempia. Tilastosta voidaan tarkastella ilmiötä tarkemmilla aluejaoilla kuin työvoimatutkimuksesta, jonka lukuja kannattaa tarkastella vain seudullisella tasolla.

Vuoden 2017 aikana väestön määrä on pääkaupunkiseudulla kasvanut noin 1,4 prosenttia ja työpaikkojen 1,6 prosenttia. Sukkuloijien määrän muutokset seuraavat melko tunnollisesti työpaikkamäärän kehitystä, mutta muutokset ovat yleensä nopeampia molempiin suuntiin. Kun työpaikkamäärä kasvaa, sukkuloijien määrä kasvaa työpaikkojen määrää nopeammin ja kun taas työpaikkojen määrä laskee, niin sukkuloijien määrä laskee vielä rajummin. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta töihin tulevat ovat siten eräänlainen työpaikkamäärän muutosten varaventtiili.

Pääkaupunkiseutu imee työntekijöitä yhä kauempaa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta ja yhtymäkokouksesta 16.11.201813.11.2018 15:51Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous ja yhtymäkokous pidetään perjantaina 16.11.2018. Kokouksien esityslistat ovat nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Kestävän kaupunkielämän ohjelman valmistelun käynnistämisen hyväksymisestä sekä Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden toteutussuunnittelun enimmäishinnan korotuksesta. Hallitus päättää myös biojätteiden ja kartonkipakkausten kuljetusurakoitsijoiden valinnasta Espooseen, Vantaalle ja Länsi-Helsinkiin vuosina 2019–2027. Yhtymäkokous päättää muun muassa seuraavien asioiden hyväksymisestä: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Yhtymäkokous päättää myös Pitkäkosken kapasiteetinnoston ja perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jä

Polttopuiden hankinta helpottuu ja päästöt vähenevät – Kuivaa asiaa -hanke paneutuu oikeaoppiseen ja tehokkaaseen polttopuun käyttöön25.10.2018 10:52Tiedote

TTS Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa- hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.