Pääkaupunkiseudulle matkataan töihin yhä kauempaa

Moni suomalainen sukkuloi eli työskentelee eri paikkakunnalla kuin asuu. Pääkaupunkiseudun työssäkäyntialue ulottuu jo parin sadan kilometrin säteelle seudun keskuksesta. HSY tekee vuosittain koosteen pääkaupunkiseudulle suuntautuvasta työssäkäynnistä tuoreimpien tilastotietojen pohjalta.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY seuraa pääkaupunkiseudulla työskentelevien, mutta seudun ulkopuolella asuvien määrää kahden Tilastokeskuksen tuottaman tilaston avulla: otospohjaisen työvoimatutkimuksen ja työssäkäyntitilaston. Työssäkäyntitilaston uusimmat tiedot ovat vuodelta 2015 ja otospohjaisen työvoimatutkimuksen vuodelta 2017.

Yhä useampi sukkuloi Vantaalle

- Tuoreimpien työvoimatutkimusten mukaan pääkaupunkiseutu houkuttelee taantuman aiheuttaman notkahduksen jälkeen taas entistä enemmän työntekijöitä muista kunnista. Helsingin seudun KUUMA-kunnissa eli pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitsevissa 10 kunnassa asuvien osuus pääkaupunkiseudulle sukkuloivista on 57 prosenttia ja kauempana asuvien osuus 43 prosenttia, Tilastokeskuksen tuottamaa tietoa jalostava HSY:n seututietoasiantuntija Vilja Tähtinen kuvailee.

- Suurin osa sukkuloijista työskentelee Helsingissä, mutta Vantaalle töihin suuntaavien osuus sukkuloijista on noussut viime vuosina, kun taas Espoossa ja Helsingissä on ollut lievää pudotusta, Tähtinen kertoo.

Pääkaupunkiseudulle kulkee töihin yli 100 000 sukkuloijaa – vastaa noin kahta Mikkeliä

Tilastokeskuksen otospohjaisen työvoimatutkimuksen mukaan jopa yli 130 000 pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa kävi töissä pääkaupunkiseudulla vuonna 2017. Määrä nousi lähes kolme prosenttia edeltävästä vuodesta. Työssäkäyntitilaston viimeisimmät luvut ovat vuoden 2015 lopusta, jolloin yhtä selvää kasvua ei ollut vielä näkyvissä. Työssäkäyntitilaston luvut ovat otospohjaista työvoimatutkimusta luotettavampia ja tarkempia. Tilastosta voidaan tarkastella ilmiötä tarkemmilla aluejaoilla kuin työvoimatutkimuksesta, jonka lukuja kannattaa tarkastella vain seudullisella tasolla.

Vuoden 2017 aikana väestön määrä on pääkaupunkiseudulla kasvanut noin 1,4 prosenttia ja työpaikkojen 1,6 prosenttia. Sukkuloijien määrän muutokset seuraavat melko tunnollisesti työpaikkamäärän kehitystä, mutta muutokset ovat yleensä nopeampia molempiin suuntiin. Kun työpaikkamäärä kasvaa, sukkuloijien määrä kasvaa työpaikkojen määrää nopeammin ja kun taas työpaikkojen määrä laskee, niin sukkuloijien määrä laskee vielä rajummin. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelta töihin tulevat ovat siten eräänlainen työpaikkamäärän muutosten varaventtiili.

Pääkaupunkiseutu imee työntekijöitä yhä kauempaa.

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset ja parantaa lajittelumahdollisuuksia14.9.2018 10:29Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY parantaa kotitalouksien lajittelumahdollisuuksia entisestään uudistamalla pääkaupunkiseutua ja Kirkkonummea koskevat jätehuoltomääräykset. Vuonna 2021 biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 14.9.201814.9.2018 10:28Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 14.9.2018 Hallitus päätti muun muassa lähettää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päätti valita sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingin urakka-alueelle Eerola-Yhtiöt Oy:n ja Vantaan urakka-alueille Lassila & Tikanoja Oyj:n. Hallitus päätti osaltaan hyväksyä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus sai tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella lausunnolle lähtevistä pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksistä. Kok

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.9.201811.9.2018 15:47Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.9.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen yleisiä jätehuoltomääräyksiä koskevan ehdotuksen lähettämisestä laajalle lausuntokierrokselle sekä kuultavaksi. Hallitus päättää myös urakoitsijan valinnasta sako- ja umpikaivojen tyhjennykseen ja lietteen kuljetukseen Helsingissä ja Vantaalla. Hallitus päättää osaltaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen prosessien perusparannuksen ja kapasiteetin noston hankesuunnitelman hyväksymisestä. Suunnitelman lopullisen hyväksynnän tekee HSY:n yhtymäkokous. Hallitus saa tiedoksi muun muassa yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n strategialuonnokseen vuodelle 2025, investointistrategioihin ja investointiohjelmiin 2019–2028 sekä alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2019–2021. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen lausunnoll