Pääkaupunkiseudun erikoissairaanhoidon kustannukset muuta maata pienemmät

HUS on onnistunut pitämään pääkaupunkiseudun erikoissairaanhoidon kustannukset valtakunnallisesti erittäin matalalla tasolla.

Kuntaliitto on selvittänyt suurten kaupunkien terveydenhuollon sekä keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia vuodelta 2018. Helsingin, Espoon ja Vantaan terveydenhuollon kokonaiskustannuksista noin puolet on erikoissairaanhoitoa. Pääkaupunkiseudun kuntien erikoissairaanhoidon ikävakioidut erikoissairaanhoidon kustannukset olivat vertailukuntien pienimmät: Helsinki 1147 euroa/asukas, Espoo 1026 euroa/asukas ja Vantaa 1083 euroa/asukas.

Ikävakioinnilla eri kaupunkien kustannukset saatetaan vertailukelpoisiksi siten, että kunkin kaupungin kustannukset lasketaan olettaen eri ikäryhmissä olevien asukkaiden määrä yhtä suureksi kuin kaupungeissa keskimäärin.

Keskittämällä kustannustehokkuutta ja laatua

”Erikoissairaanhoidossa keskittäminen suurempiin yksiköihin kannattaa. HUSissa tämä suuruuden ekonomia näkyy pienempinä kustannuksina, mutta myös hoidon laatuna”, tiivistää toimitusjohtaja Juha Tuominen. ”HUSin erikoissairaanhoito on myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella valtakunnallisesti vertaillen kustannustehokasta. Kehitys on ollut samansuuntainen jo yli vuosikymmenen”, jatkaa Tuominen.

”Pääkaupunkiseudun positiivista erottautumista ei voi pois selittää sairastavuusindeksillä”, Tuominen sanoo viitaten Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreeseen tutkimukseen. ”Yliopistosairaalana HUS pystyy jatkuvasti ottamaan käyttöön entistä kehittyneempiä hoitoja”, Tuominen summaa.

Toinen iso kustannustehokkuuteen vaikuttava tekijä on perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välinen yhteistyö. ”Selkeästä työnjaosta ja tiiviistä yhteistyöstä hyötyvät niin potilaat kuin veronmaksajatkin. Vielä on paljon tehtävää, mutta haluan lämpimästi kiittää HUSin kuntia tähänastisesta työstä”, päättää Tuominen.

Lisätietoja: Juha Tuominen, toimitusjohtaja, puh. 050 427 2875

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Mielenterveystalo.fi-palvelulla jo yli 200 000 käyttäjää kuukausittain25.6.2019 09:40:05 EESTTiedote

Palvelun kuukausittaista kävijämäärää seurataan jatkuvasti ja 200 000:n kuukausittaisen kävijän raja on ylittynyt ensimmäisen kerran. Erityisesti omahoito-ohjelmat, joista saa apua ja työkaluja paitsi tavallisiin oireisiin ja eri elämäntilaisiin, ovat suosittuja. Myös luotettaviksi todetut ja itsearviointiinkin sopivat mittarit toimenpidesuosituksineen ovat käytetyimpien sisältöjen joukossa.

HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp19.6.2019 14:50:45 EESTTiedote

HUS samjourer i Helsingfors, Esbo och Vanda förbereder sig på växlingar i behovet av jourvård genom att ta servicesedlar i bruk, från och med den 20.6.2019. Patienter som söker sig till jourpolikliniker och där behöver allmänläkartjänster har i särskilda fall möjlighet att få en servicesedel. Med servicesedeln kan man söka vård på sådana privata läkarstationer som HUS har avtal med.