Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2018 huonompi kuin edellisenä vuonna

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli melko hyvä vuonna 2018. Ilmanlaatu oli kuitenkin edellisvuotta huonompi. Tämä johtui erityisesti sääolosuhteista, jolloin saasteet eivät päässeet sekoittumaan ilmassa.

HSY:n ilmanlaadun mittausasema pientaloalueella Itä-Hakkilassa, jossa mitattiin ilmanlaatua vuonna 2018.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen

Vuonna 2018 hengitettävien hiukkasten, pienhiukkasten ja otsonin pitoisuudet olivat kaikilla Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausasemilla edellisvuotta korkeammat. Myös typpidioksidin pitoisuudet olivat useimmilla mittausasemilla edellisvuotta korkeammat.

- Viime vuonna oli ilmansaasteiden sekoittumisen kannalta epäedullisia säätilanteita enemmän kuin edellisvuonna. Tämä tarkoittaa keväällä aurinkoisia ja kuivia päiviä tai talvella kylmiä ja tuulettomia aamuja. Pääkaupunkiseudulle kulkeutui myös jonkin verran ilmansaasteita Suomen rajojen ulkopuolelta. Tämän vuoksi ilmansaasteiden vuosipitoisuudet olivat vuonna 2018 korkeammat kuin edellisvuonna, kuvailee ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen HSY:stä.

Typpioksidin pitoisuudet koholla vilkkaasti liikennöidyillä alueilla Helsingissä

Vuonna 2018 merkittävimmät päästölähteet pääkaupunkiseudulla olivat katupöly, pakokaasut, puunpoltto sekä keskitetty energiantuotanto. Pölyisiä päiviä esiintyi vilkkaasti liikennöidyillä alueilla 10–22 päivänä, jolloin ylittyivät sekä WHO:n ohjearvo ja EU:n raja-arvotaso (50 µg/m3). Varsinainen EU:n raja-arvo kuitenkin ylittyisi vasta, jos pölyisiä päiviä kertyisi yli 35 vuodessa.

- Liikenteestä peräisin olevan typpidioksidin raja-arvon arvioidaan edelleen ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 2,3 kilometrin matkalla vilkkaasti liikennöidyillä katualueilla. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi osa Mäkelänkadusta, Sörnäisten rantatiestä ja Mannerheimintiestä, Myllynen kertoo.

Typpidioksidin vuosiraja-arvo ei ylittynyt vuonna 2018 millään mittausasemalla. Suuntaa-antavien passiivikeräinmittausten mukaan raja-arvo kuitenkin edelleen ylittyi vilkasliikenteisissä katukuiluissa Pohjoisesplanadilla ja Töölöntullissa.

Roskien ja kostean puun poltosta syntyy runsaasti terveydelle haitallisia päästöjä

- Huonosta puunpoltosta, kuten roskien ja kostean puun poltosta, syntyy muun muassa syöpäriskiä lisääviä polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä kuten bentso(a)pyreeniä, Myllynen sanoo.

Bentso(a)pyreenin vuosipitoisuudet pysyivät vuonna 2018 tavoitearvon alapuolella. Korkeimmat vuosikeskiarvot mitattiin Vantaan pientaloalueiden mittauksissa Hiekkaharjussa ja Itä-Hakkilassa, jossa pitoisuudet ovat kuitenkin laskeneet edellisistä vuoden 2008 mittauksista. Puunpolton päästöjä voi vähentää helposti polttamalla vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia tai kosteaa puuta.

Lisätietoa:
- Ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen, puh. 044 5643 748, maria.myllynen(at)hsy.fi
llmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2018 -raportti
- Ilmanlaatu juuri nyt: hsy.fi/ilmanlaatu
- Reaaliaikainen ilmanlaatukartta: ilmanlaatukartta.hsy.fi
- Tietopaketti puun oikeista polttotavoista: poltapuhtaasti.fi

HSY rakentaa paineviemärit Lauttasaaresta Taka-Töölöön20.9.2019 10:48:16 EESTTiedote

Helsingin Hernesaaren asuinalueen kehittäminen edellyttää viemäröinnin muutoksia alueella. Tämän vuoksi nykyinen meren pohjassa sijaitseva paineviemäri Lauttasaaresta Eiranrantaan korvataan uudella yhteydellä Lauttasaaresta Taka-Töölöön. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n hallitus valitsi paineviemäreiden rakentamisurakoitsijan kokouksessaan 20.9.2019. - Vedenjakelu ja viemäröinti on turvattava kaupungin väkimäärän kasvaessa uusilla asuinalueilla. Lisäksi varmennamme viemäröintikapasiteetin myös häiriötilanteissa kahdentamalla viemärilinjan Lauttasaaresta kantakaupunkiin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen. Työyhteenliittymä TYL Kolmoset rakentaa Seurasaaren selälle merenpohjaan 4,4 kilometrin matkalle kaksi halkaisijaltaan 56 cm:n paineviemäriä. Urakkahinta on noin 4,9 miljoonaa euroa (alv 0%). Työt käynnistyvät tänä syksynä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741 toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841

HSY:n hallituksen päätökset 20.9.201920.9.2019 10:47:40 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja hyväksyi jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman. Hallitus hyväksyi sopimuksen koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjaon Espoon kaupungin ja HSY:n välillä, se päätti myös esittää vesihuollon investointimäärärahan ylityksen yhtymäkokoukselle. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Lauttasaaren paineviemärin rakennusurakoitsijoiksi välille Lauttasaari–Taka-Töölö valittiin TYL Kolmoset, liittymään kuuluvat Iletekniikka Oy, Maanrakennus L ja J Vuola Ky sekä Styrud Boreal Oy - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiksi sekajätteen osalta valittiin Itä-Vantaalle kolmeen urakka-alueeseen All-Rounders Two Oy ja yhteen urakka-alueeseen Rabindo Oy, kartongin urakoitsijaksi koko Vantaalle valittiin Remeo Oy - pyrolyysin koetoimintalaitoksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.9.201917.9.2019 15:56:06 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.9.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista ja jätevesilietteen pyrolyysin koetoimintalaitoksen tarkistetun hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös sopimuksesta koskien Finnoon pilaantuneen alueen kunnostustyötä ja kunnostustöiden kustannustenjakoa Espoon kaupungin ja HSY:n välillä sekä vesihuollon investointimäärärahan ylityksen esittämisestä yhtymäkokoukselle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta rakentamaan Lauttasaaren paineviemäriä välille Lauttasaari–Taka-Töölö - jätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta sekajätteen osalta Itä-Vantaalle ja kartongin osalta koko Vantaalle - pyrolyysin koetoimintalaitoksen täydennyskoneiston urakoitsijoiden valint