Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli vuonna 2018 huonompi kuin edellisenä vuonna

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli melko hyvä vuonna 2018. Ilmanlaatu oli kuitenkin edellisvuotta huonompi. Tämä johtui erityisesti sääolosuhteista, jolloin saasteet eivät päässeet sekoittumaan ilmassa.

HSY:n ilmanlaadun mittausasema pientaloalueella Itä-Hakkilassa, jossa mitattiin ilmanlaatua vuonna 2018.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen

Vuonna 2018 hengitettävien hiukkasten, pienhiukkasten ja otsonin pitoisuudet olivat kaikilla Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmanlaadun mittausasemilla edellisvuotta korkeammat. Myös typpidioksidin pitoisuudet olivat useimmilla mittausasemilla edellisvuotta korkeammat.

- Viime vuonna oli ilmansaasteiden sekoittumisen kannalta epäedullisia säätilanteita enemmän kuin edellisvuonna. Tämä tarkoittaa keväällä aurinkoisia ja kuivia päiviä tai talvella kylmiä ja tuulettomia aamuja. Pääkaupunkiseudulle kulkeutui myös jonkin verran ilmansaasteita Suomen rajojen ulkopuolelta. Tämän vuoksi ilmansaasteiden vuosipitoisuudet olivat vuonna 2018 korkeammat kuin edellisvuonna, kuvailee ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen HSY:stä.

Typpioksidin pitoisuudet koholla vilkkaasti liikennöidyillä alueilla Helsingissä

Vuonna 2018 merkittävimmät päästölähteet pääkaupunkiseudulla olivat katupöly, pakokaasut, puunpoltto sekä keskitetty energiantuotanto. Pölyisiä päiviä esiintyi vilkkaasti liikennöidyillä alueilla 10–22 päivänä, jolloin ylittyivät sekä WHO:n ohjearvo ja EU:n raja-arvotaso (50 µg/m3). Varsinainen EU:n raja-arvo kuitenkin ylittyisi vasta, jos pölyisiä päiviä kertyisi yli 35 vuodessa.

- Liikenteestä peräisin olevan typpidioksidin raja-arvon arvioidaan edelleen ylittyvän Helsingissä yhteensä noin 2,3 kilometrin matkalla vilkkaasti liikennöidyillä katualueilla. Tällaisia alueita ovat esimerkiksi osa Mäkelänkadusta, Sörnäisten rantatiestä ja Mannerheimintiestä, Myllynen kertoo.

Typpidioksidin vuosiraja-arvo ei ylittynyt vuonna 2018 millään mittausasemalla. Suuntaa-antavien passiivikeräinmittausten mukaan raja-arvo kuitenkin edelleen ylittyi vilkasliikenteisissä katukuiluissa Pohjoisesplanadilla ja Töölöntullissa.

Roskien ja kostean puun poltosta syntyy runsaasti terveydelle haitallisia päästöjä

- Huonosta puunpoltosta, kuten roskien ja kostean puun poltosta, syntyy muun muassa syöpäriskiä lisääviä polysyklisiä aromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä kuten bentso(a)pyreeniä, Myllynen sanoo.

Bentso(a)pyreenin vuosipitoisuudet pysyivät vuonna 2018 tavoitearvon alapuolella. Korkeimmat vuosikeskiarvot mitattiin Vantaan pientaloalueiden mittauksissa Hiekkaharjussa ja Itä-Hakkilassa, jossa pitoisuudet ovat kuitenkin laskeneet edellisistä vuoden 2008 mittauksista. Puunpolton päästöjä voi vähentää helposti polttamalla vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia tai kosteaa puuta.

Lisätietoa:
- Ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen, puh. 044 5643 748, maria.myllynen(at)hsy.fi
llmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2018 -raportti
- Ilmanlaatu juuri nyt: hsy.fi/ilmanlaatu
- Reaaliaikainen ilmanlaatukartta: ilmanlaatukartta.hsy.fi
- Tietopaketti puun oikeista polttotavoista: poltapuhtaasti.fi

Pakojätehuone, sähköpyöriä sekä hanavesiasema – HSY tukee Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteita tarjoamalla avajaistapahtumassa konkreettisia työkaluja ilmastonmuutoksen torjuntaan3.7.2019 09:54:26 EESTTiedote

Jätteiden lajittelu, pyöräily ja hanaveden juonti – kuka tahansa voi helposti vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja kestävään kehitykseen. Avajaisissa paikalla olevilta HSY:n ympäristöasiantuntijoilta voi kysyä lajitteluvinkkejä ja neuvoja ympäristöystävälliseen elämäntapaan.

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.201914.6.2019 11:24:54 EESTTiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös lähettää perussopimuksen muuttamisehdotuksen HSY:n jäsenkunnille hyväksyttäväksi. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Otaniemen vesitornin vesikaton kunnostuksen hankesuunnitelma hyväksyttiin - sako- ja umpikaivojen tyhjentämiseen ja lietteen kuljettamiseen Kirkkonummella valittiin urakoitsijaksi Eerola-Yhtiöt Oy - Sortti-asemien itsepalvelu- ja maksujärjestelmäratkaisu tilataan M-Technology Oy:ltä - Turuntien runkovesijohdon urakoitsijaksi välille Lähderannantie–Ratsukatu valittiin Terrawise Oy. Hallitus sai tiedoksi HSY:n johtamisjärjestelmäuudistuksen käsittelyvaiheet ja johtopäätökset sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen tämän kevään seurantatilanteen. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.c