Pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä muistutetaan turvaväleistä pehmeillä keinoilla - penkeillä istuvilla jättipehmoleluilla

Julkinen liikenne on tärkeä osa toimivaa yhteiskuntaa myös poikkeusaikana. HOK-Elannon Prismat haluavat yhdessä Savonlinjan kanssa ilahduttaa asiakkaitaan joulun alla hauskalla tempauksella pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Paikallisbussien penkeille on tuotu istumaan nalleja, jotka muistuttavat pitämään pientä väliä kanssamatkustajiin. Tempauksen jälkeen pehmot lahjoitetaan Uuden lastensairaalan potilaille yhteistyössä Lastenklinikoiden Kummien kanssa.

Koronavirusepidemian leviämistä Uudellamaalla pyritään nyt hidastamaan monenlaisilla rajoituksilla sekä suosituksilla. Aina on kuitenkin tilaa uusille, innovatiivisillekin tavoille pitää huolta esimerkiksi riittävistä turvaväleistä.

“Vaikka välimatkan pitäminen kuuluu suomalaiseen luonteenlaatuun jo muutenkin, voi korona-ajan suositeltuja etäisyyksiä silti olla välillä hankala hahmottaa. Kuten meidän myymälöissämme, myös julkisessa liikenteessä turvallisuudesta huolehtiminen on kaiken A ja O, ja näin joulun alla halusimmekin yhdistää voimamme hauskalla tempauksella turvavälien puolesta. Bussien penkeille istumaan tuoduilla nalleilla ja muilla jättipehmoleluilla haluamme paitsi havainnollistaa riittävää väliä kanssamatkustajiin, myös viedä ajatukset tulevaan jouluun ja tuoda iloa matkalaisten arkeen vuoden pimeimpänä aikana”, HOK-Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola avaa idean taustoja.

Yhä useampi suomalainen hoitaa niin työt kuin ostoksetkin kotoa käsin, mutta HOK-Elanto ja Savonlinja haluavat muistuttaa, että myös julkisilla kulkeminen on edelleen turvallista. Savonlinja seuraa aktiivisesti viranomaisten ohjeita liittyen koronaturvallisuuteen ja on ottanut käyttöön monia keinoja tartuntojen välttämiseksi.

“Busseilla matkustaa edelleen päivittäin paljon matkustajia, joiden turvallisen matkan takaaminen on meille prioriteetti numero yksi. Turvaväleistä sekä kasvomaskisuosituksesta muistutetaan aktiivisesti, mutta turvallisuusasioista ei ikinä voi viestiä liikaa. Siksi otimmekin HOK-Elannon idean “turvavälinalleista” ilolla vastaan. Haluamme tempauksella paitsi muistuttaa turvaväleistä, niin tuoda iloa busseillamme matkaaville ihmisille”, kertoo Niina Rimppi, palvelukoordinaattori Savonlinjalta.

Busseihin sijoitetut pehmolelut desinfioidaan säännöllisesti. Tempauksen jälkeen pehmolelut puhdistetaan uutta vastaavaan kuntoon ja lahjoitetaan uuden lastensairaalan lapsipotilaille yhteistyössä Lastenklinikoiden Kummien kanssa. Pehmoleluihin kiinnitetyt kyltit ohjaavat ihmiset myös lahjoittamaan Lastenklinikoiden Kummien toimintaan.

Lehdistömateriaalit ovat ladattavissa täältä.

Katri Karsi
Viestintäpäällikkö, HOK-Elanto
katri.karsi@sok.fi
P. 010-76 60591

Niina Rimppi
Savonlinja Oy
niina.rimppi@savonlinja.fi
P. 0406704648

HOK-Elanto, Stadin oma lafka, on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 630 000 asiakasomistajataloutta. Vuosittainen liikevaihtomme on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä. Toimintaa ohjaavia perusarvoja ovat asiakasomistajan etu, osaava henkilökunta, kyky muuttua, vastuullisuus ja tuloksellisuus.

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 300. www.hok-elanto.fi

Savonlinja Oy aloitti aikataulun mukaisen liikenteen Lappeenrannan ja Lauritsalan välillä uudella T-Fordilla vuonna 1924. Tänä päivänä Savonlinja on perheyritys, joka työllistää yli 500 linja-autoalan ammattilaista. Savonlinja liikennöi yli 400 linja-autolla etupäässä Itä- ja Kaakkois-Suomessa, pääkaupunkiseudulla ja Turun ympäristössä. Vuosittain yhtiö kuljettaa yli 17 miljoonaa matkustajaa ja bussit taittavat taivalta yli 20 miljoonaa kilometriä. Lisätietoja Savonlinjasta löytyy osoitteesta www.savonlinja.fi