Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat innostavat asukkaita ilmastotekoihin

Helsingin pormestari ja Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginjohtajat ovat mukana Ilmastotreeni-kampanjassa, joka innostaa pääkaupunkiseudun asukkaita tekemään ilmastoystävällisiä valintoja omassa arjessaan. Ilmastotreenin videoissa pormestari Jan Vapaavuori ja kaupunginjohtajat Jukka Mäkelä, Ritva Viljanen ja Christoffer Masar kannustavat ihmisiä mukaan ja kertovat miten itse aikovat osallistua Ilmastotreeniin. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n Ilmastoinfo on kehittänyt Ilmastotreeni.fi -palvelun, johon kuka tahansa voi osallistua maksutta.

Lähes 70 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä syntyy kotitalouksien kulutuksesta ja siksi myös asukkaat ovat tärkeässä roolissa jotta kaupungit saavuttavat ilmastotavoitteensa. *

- Ilmastonmuutos on nyt kaikkien huulilla, ja entistä useampi haluaa tehdä ilmastoystävällisiä valintoja. Usein ei kuitenkaan tiedetä mitä kannattaisi tehdä ja millaisilla arjen valinnoilla on oikeasti merkitystä. Siksi olemme koonneet Ilmastotreeniin ne teot, joilla vaikutusta ja joista monet ovat myös suhteellisen helppo tehdä. Ne sopivat niin aloittelijalle kuin pidemmälle ehtineellekin, HSY:n Ilmastoinfon projektipäällikkö Mira Soini-Nordström kertoo.

Ilmastotreenissä osallistujia ohjataan parempiin arjen valintoihin asumisen, liikkumisen, ruuan ja kulutustottumusten tiimoilta personal trainereiden innostamina. Se mikä on hyvä ilmastolle, on usein myös hyvä meille: hyötyliikunnan lisääminen autoilun sijaan, lihansyönnin vähentäminen, viileässä nukkuminen ja ekolaiskottelu lisäävät myös terveyttä ja hyvinvointia.

Jos et ole valmis muuttamaan pienempään asuntoon, käymään pikaisessa viileässä suihkussa ja ryhtymään vegaaniksi, löytyy treeneistä myös kevyempiä keinoja.

Ilmastotreeni-palvelu on tarkoitettu kaikille jotka ovat kiinnostuneita ilmastoystävällisemmästä elämästä. Treeniohjelmat kestävät neljä viikkoa, ja valmennukseen kuuluu viikkokirje, valmennusvideoita, viikkotehtäviä, suljettu FB-ryhmä sekä livechatteja. Palveluun voi rekisteröityä osoitteessa www.ilmastotreeni.fi.

Huom! videot joilla kaupunginjohtajat innostavat asukkaita mukaan Ilmastoreeniin, löytyvät Ilmastoinfon Youtube-kanavalta: https://bit.ly/2ClwgZs

*Lähde: Consumption choices to decrease personal carbon footprints of Finns, SYKE, 2017.

Mikä Ilmastotreeni?

- HSY:n Ilmastoinfon kehittämä palvelu, joka ohjaa ihmisiä tekemään ilmaston kannalta parempia valintoja omassa arjessaan.

- Palvelu on maksuton ja siihen voi osallistua kuka tahansa. Palvelun käyttämisen voi myös aloittaa milloin tahansa.

- Ilmastotreenissä osallistuja valitsee yhden treeniohjelman seuraavista teemoista: ruoka, kulutustottumukset, asuminen ja liikkuminen. Osallistua voi myös useamman teeman ohjelmaan samanaikaisesti.

- Yksi valmennusohjelma kestää neljä viikkoa. Valmennukseen kuuluu viikkokirje, videoita, viikkotehtäviä, suljettu Facebook-ryhmä ja livechat-mahdollisuus.

- Ilmastotreeni julkaistiin viime keväänä, ja tähän mennessä palvelua on käyttänyt vajaa tuhat ihmistä.

- Palvelussa ”valmentajina” toimivat päätoimittaja Riikka Suominen, ruokakirjailija Linda Kovanen, toiminnanjohtaja Leo Stranius sekä liikunta-alan ammattilainen, lisensioitu pt Joosua Visuri.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori mukana Ilmastotreenissä.
Siirry videokanavalle

Projektipäällikkö Mira Soini-Nordström,
p. 040 503 6220, mira.soini-nordstrom@hsy.fi

Viestintäasiantuntija Kirsi-Leena Helle,
p. 040 197 5768, kirsi-leena.helle@hsy.fi

HSY:n Ilmastoinfo innostaa ja kannustaa pääkaupunkiseudun asukkaita, taloyhtiöitä ja pk-yrityksiä tekemään energiansäästöön, uusiutuvaan energiaan, liikkumiseen, ruokaan ja kuluttamiseen liittyviä ilmastotekoja.
Se perustettiin vuonna 2010 jalkauttamaan pääkaupunkiseudun kaupunkien ilmastostrategioita. Ilmastoinfon toimintaa rahoittavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan18.4.2018 10:00:56 EESTTiedote

Laadukkaampi asuminen, pienemmät energiakulut, yhteistöllisempi taloyhtiö - Taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset käynnistyvät helmikuussa5.2.2018 08:15:00 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo aloittaa suositut taloyhtiön energiaeksperttikoulutukset pääkaupunkiseudulla. Energiaeksperttitoiminta edistää laadukasta asumista, parantaa kiinteistöhuollon ja isännöinnin asiakassuhdetta, luo uudenlaista keskustelukulttuuria sekä lisää taloyhtiön yhteisöllisyyttä. Lisäksi säästyy rahaa lämmityksen, kiinteistösähkön ja vedenkulutuksen laskiessa.

Pääkaupunkiseudun taloyhtiöt jakautuvat energiatehokkuudessa kahteen eri leiriin18.10.2017 10:06:12 EESTTiedote

HSY:n Ilmastoinfon tilaamasta taloyhtiökyselystä käy ilmi, että pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä lähes puolet pitää energiaa merkittävänä kulueränä. Taloyhtiöt jakautuvat kyselyn mukaan energiatehokkuuteen suhtautumisessa kahtia. Noin 60 prosentissa taloyhtiöstä on arvioitu mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuutta remonttien yhteydessä. Sen sijaan noin 40 prosenttia taloyhtiöistä ei ole ottanut huomioon remonteissaan energiatehokkuusasioita.