Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan ja Alepa lisää 24h-myymälöiden määrää

Korona-aika on saanut asiakkaat hyödyntämään entistä enemmän kauppojen hiljaisempia aamu- ja ilta-aikoja ostosten tekemiseen. Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan tunnilla aamusta ja illasta. Myös yhä useampi Alepa-ketjun myymälä palvelee ympäri vuorokauden. Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto haluaa tarjota joustavampia vaihtoehtoja asioinnille.
Kuva: Leena Koskela

Triplan, Kaaren, Itäkeskuksen, Olarin ja Keravat Prismat palvelevat jatkossakin ympäri vuorokauden. Korona-aikana asiakasmäärät ovat kasvaneet ympäri vuorokauden palvelevissa Prismoissa. Muut pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan 4.5. alkaen. Prismat avaavat ovensa tuntia aikaisemmin kello 6 ja palvelevat iltaisin tunnin pidempään kello 24 asti. Aamun ensimmäiset tunnit on rauhoitettu riskiryhmiin kuuluvien asiointiin, ja tällä muutoksella laajennetaan myös riskiryhmien aamun asiointiaikaa kello 6-8.

”Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on kevään aikana muuttunut. Asiakkaamme hyödyntävät yhä enemmän aamun varhaisia ja illan myöhäisiä tunteja. On hyvä, että asiointia ajoitetaan vilkkaimpien aikojen ulkopuolelle. Haluamme omalta osaltamme helpottaa asiointia ja tarjota joustavammat mahdollisuudet ostosten tekemiseen. Se lisää sekä henkilöstön että asiakkaiden turvallisuutta”, kertoo Prisma-ketjun johtaja Anu Tuomaala HOK-Elannolta.

Pääkaupunkiseudun Prismojen laajemmat aukioloajat ovat voimassa toistaiseksi. HOK-Elannossa seurataan, miten asiakkaat ottavat uudet aukiolotunnit vastaan. Myymälöiden laajoja aukioloaikoja kannattaa hyödyntää ruuhkien välttämiseksi. Hiljaisinta myymälöissä on myöhäisestä illasta aamukahdeksaan saakka. Vilkkainta on iltapäivällä kello neljän jälkeen. Tavaraa täydennetään hyllyihin päivittäin.

24 Alepaa palvelee 24 h pääkaupunkiseudulla

Vuorokauden hiljaisempien hetkien suosio on nousussa myös pienemmissä myymälöissä, joissa asiointi on lisääntynyt myöhäisen illan, yön ja aikaisen aamun tunteina. Alepalla on laaja verkosto 24h palvelevia myymälöitä. Ympäri vuorokauden voi asioida Espoossa, Helsingissä, Vantaalla, Tuusulassa, Nurmijärven Klaukkalassa sekä Hyvinkäällä.

Myös Alepa-ketjussa laajennetaan myymälöiden aukioloaikoja. Nyt myös Ullanlinnan, Katajanokan ja Perämiehenkadun ja Roihuvuoren Alepa-myymälät palvelevat ympäri vuorokauden 27.4.–30.6. välisenä aikana.

Kokonaan uusi Alepa-myymälä avautuu keskiviikkona 29.4. Etelä-Haagaan ja se palvelee 24/7.

”Laajentamalla aukioloaikoja mahdollistetaan asiointi rauhallisempina hetkinä. Lisäksi ruuhkaisissa myymälöissä pyritään viestimään sisäänkäyntien yhteydessä kellotaulujen avulla, mitkä ovat kunkin myymälän hiljaisimmat asiointiajat. Tarkastelemme jatkuvasti myymälöiden aukioloaikoja asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaan”, kertoo ketjujohtaja Merja Mustonen HOK-Elannolta.

Ohjeita turvalliseen asiointiin korona-aikana:

• Kauppaan ei pidä tulla edes pikkunuhassa
  • Pidä huolta käsihygieniasta
  • Yski hihaan tai nenäliinaan
  • Pidä vähintään metrin väli muihin ihmisiin, myös kassajonossa ja ostoksia pakatessa
  • Suosi kortti- ja lähimaksua, vältä käteisellä maksamista
  • Kaikkiin yksiköihin on asennettu kassoille suojapleksit ja lattioihin teipit turvallisen etäisyyden säilyttämiseksi.
  • Kassakapuloiden käytöstä on luovuttu toistaiseksi
  • Olemme tehostaneet myymälöiden siivousta ja lisänneet mm. kassapäätteiden ja korien desinfiointia.
  • Irtotuotteiden myynti on lopetettu toistaiseksi
  • Suunnittele ostoksilla käynti hyvin. Ostoksilla on parempi käydä yksin kuin koko perheen voimin.

Lisätietoja ja ohjeita asiointiin: https://www.s-kanava.fi/web/hok-elanto/korona

Yhteystiedot:
Anu Tuomaala, Prisma-ketjun johtaja, HOK-Elanto, anu.tuomaala(at)sok.fi

Merja Mustonen, Alepa-ketjun johtaja, HOK-Elanto, merja.mustonen(at)sok.fi

Kuva: Leena Koskela

S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 660 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2022 oli 2,4 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee yli 6 700 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.

Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy:n Alepa-ketjun muutosneuvottelut ovat päättyneet27.3.2024 15:00:00 EET | Tiedote

HOK-Elanto Liiketoiminta Oy on saanut päätökseen tammikuussa alkaneet muutosneuvottelut. Muutosneuvottelut koskivat Alepa-ketjun myymäläpäälliköitä. Muutosneuvottelut käytiin toimintojen uudelleenorganisoimistarpeesta johtuvista syistä. Myymäläpäällikkötehtävien alkuperäinen vähennystarve muutosneuvotteluesityksessä oli 65. Neuvottelujen aikana suunnitelma tarkentui henkilöstöltä tulleiden hyvien ratkaisuehdotusten mukaisesti siten, että lopullinen vähennystarve myymäläpäällikkötehtävistä on 52. Kaikille päättyvistä tehtävistä irtisanotuille on tarjottu muita työtehtäviä HOK-Elannon palveluksesta. Muutoksella ei ole vaikutusta Alepa-myymälöiden lukumäärään. Lähikaupan rooli asiakkaiden arjessa on murroksessa. HOK-Elannon tavoitteena on uudistaa Alepa-ketjua strategiansa mukaisesti vastaamaan yhä vahvemmin muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen, ja varmistaa edellytykset tulevaisuuden menestykselliseen liiketoimintaan. Muutosneuvotteluilla haettiin Alepalle yhtenäisempää ja tehokkaampaa jo