Pääkaupunkiseudun syksyn 2019 liikkumistutkimus on päättynyt, HSL kiittää vastaajia

Elokuussa alkanut pääkaupunkiseudun syksyn 2019 liikkumistutkimus on päättynyt. HSL:n ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen tutkimus selvitti matkapäiväkirjojen avulla asukkaiden liikkumistapoja: mistä mihin he liikkuvat ja mitä liikennevälineitä he käyttävät.

Kutsun kyselyyn sai elo-marraskuussa yhteensä lähes 18 000 satunnaisesti valittua yli 7-vuotiasta Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten asukasta. Vastauksia HSL:lle tuli noin 2 100.

Liikkumistutkimuksella kerättiin tietoa kaikista kulkutavoista, niin henkilöautoilusta, joukkoliikenteestä, pyöräilystä kuin kävelystäkin.

”Kiitämme lämpimästi kaikkia, jotka käyttivät aikaansa vastaamiseen”, tutkija Elina Brandt HSL:stä sanoo. ”Liikkumistutkimus on tärkeimpiä tekemiämme tutkimuksia. Laaja otantatutkimus on ainoa keino, jolla voimme saada kokonaiskuvan seudun asukkaiden liikkumistottumuksista ja liikkumisen syistä.”

”Postin työnseisaus haittasi valitettavasti tiedonkeruun loppuvaihetta”, Brandt jatkaa. ”Kirjeitä saapui perille vasta tutkimuspäivän jälkeen ja tiedonkeruujakson viimeiset kirjeet jäivät kokonaan lähettämättä. Onneksi suurin osa tutkimusjaksosta sujui kuitenkin ongelmitta.”

HSL:n tutkijat ryhtyvät seuraavaksi analysoimaan aineistoa. Syksyn tutkimuksesta etsitään vastausta muun muassa siihen, kuinka kevään 2019 vyöhykeuudistus on vaikuttanut pääkaupunkiseudun asukkaiden liikkumiseen. Ensimmäisiä tuloksia on odotettavissa keväällä 2019.

Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930, elina.brandt@hsl.fi
Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559, pekka.raty@hsl.fi

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.