Pääkaupunkiseudun syksyn 2019 liikkumistutkimus on päättynyt, HSL kiittää vastaajia

Elokuussa alkanut pääkaupunkiseudun syksyn 2019 liikkumistutkimus on päättynyt. HSL:n ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen tutkimus selvitti matkapäiväkirjojen avulla asukkaiden liikkumistapoja: mistä mihin he liikkuvat ja mitä liikennevälineitä he käyttävät.

Kutsun kyselyyn sai elo-marraskuussa yhteensä lähes 18 000 satunnaisesti valittua yli 7-vuotiasta Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten asukasta. Vastauksia HSL:lle tuli noin 2 100.

Liikkumistutkimuksella kerättiin tietoa kaikista kulkutavoista, niin henkilöautoilusta, joukkoliikenteestä, pyöräilystä kuin kävelystäkin.

”Kiitämme lämpimästi kaikkia, jotka käyttivät aikaansa vastaamiseen”, tutkija Elina Brandt HSL:stä sanoo. ”Liikkumistutkimus on tärkeimpiä tekemiämme tutkimuksia. Laaja otantatutkimus on ainoa keino, jolla voimme saada kokonaiskuvan seudun asukkaiden liikkumistottumuksista ja liikkumisen syistä.”

”Postin työnseisaus haittasi valitettavasti tiedonkeruun loppuvaihetta”, Brandt jatkaa. ”Kirjeitä saapui perille vasta tutkimuspäivän jälkeen ja tiedonkeruujakson viimeiset kirjeet jäivät kokonaan lähettämättä. Onneksi suurin osa tutkimusjaksosta sujui kuitenkin ongelmitta.”

HSL:n tutkijat ryhtyvät seuraavaksi analysoimaan aineistoa. Syksyn tutkimuksesta etsitään vastausta muun muassa siihen, kuinka kevään 2019 vyöhykeuudistus on vaikuttanut pääkaupunkiseudun asukkaiden liikkumiseen. Ensimmäisiä tuloksia on odotettavissa keväällä 2019.

Liikennetutkija Elina Brandt, HSL, puh. 040 504 2930, elina.brandt@hsl.fi
Erikoistutkija Pekka Räty, HSL, puh. 040 738 6559, pekka.raty@hsl.fi

HSL:n liikennöintisuunnitelma 2020-2021: tiheämpää raideliikennettä, uusi yhteys Tapiolasta Espoon keskukseen21.1.2020 12:47:21 EETTiedote

HSL:n juna- ja metroliikenne tihenee syksyllä 2020, ja Tapiolan ja Espoon keskuksen väliset yhteydet paranevat. Lisäksi HSL:n viides runkobussilinja aloittaa liikenteessä, kun linja 235 muuttuu linjaksi 200. Pienempiä muutoksia tapahtuu myös muualla HSL-alueella. Liikennöintisuunnitelma 2020-2021 on voimassa kesäliikenteen 2020 alusta vuoden 2021 kesäliikenteen alkuun.

HSL:n hallituksen päätöksiä 21.1.202021.1.2020 12:20:16 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2020–2021 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2020–2021. Suunnitelma käsittää kesäliikenteen alusta 2020 talviliikenteen loppuun 2021 Helsingin seudun joukkoliikenteessä tapahtuvat suuret muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y10 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti maksaa ympäristöbonusta tällä kilpailukierroksella päästöjä alentavista biodieselin, bioetanolin ja biokaasun käytöstä yhteensä 2 121 494 euroa (+alv) ajalle 1.2.2020–31.1.2021. Bonus jakautui liikennöitsijöittäin seuraavasti: Helsingin Bussiliikenne Oy 56 000 (+alv), Nobina Finland Oy 1 150 944 euroa (+alv), Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab 914 550 euroa (+alv). Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Sähköbussien latauspalvelujen tarjouskilpailun järjestäminen Hallitus päätti järjestää tarjouskilpailun sähköbussien latauspalvelujen järjestämiseksi Helsin

HSL tutkii joukkoliikenteen asiakastyytyväisyyttä ja kaluston laatua7.1.2020 12:31:12 EETTiedote

Asiakastyytyväisyystutkimus keväällä 2020 HSL tutkii matkustajien tyytyväisyyttä HSL-alueen joukkoliikennepalveluihin joukkoliikennevälineissä toteutettavalla kyselytutkimuksella. Vastaamalla autat meitä parantamaan palveluitamme. HSL käyttää tutkimuksen tuloksia joukkoliikenteen kehittämisessä, henkilökunnan koulutuksessa sekä kilpailutetun liikenteen laatukannusteiden laskennassa. Tutkimuskauden päättymisen jälkeen tulokset ovat saatavilla HSL:n avoimessa nettitietokannassa osoitteessa https://hsl.louhin.com/asty/. Asiakastyytyväisyystutkimusta tehdään busseissa, raitiovaunuissa, metrossa ja lähijunissa ajanjaksolla 13.1–15.5. Kyselyyn kerätään yli 29 000 matkustajan mielipide. Kaluston laatututkimus keväällä 2020 HSL tutkii joukkoliikennekaluston laatua havainnointitutkimuksella. Kaluston laadunvalvonnan tehtävänä on taata siistit, turvalliset ja viihtyisät kulkuvälineet joukkoliikenteen asiakkaille HSL-alueella. Keväällä 2020 kaluston laatua havainnoidaan bussi-, raitio-, metro- ja