Päällystys- ja tiemerkintätyöt Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tiestöllä 2022 (Pohjois-Pohjanmaa ja Kainuu)

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueen tiestöllä päällystys- ja tiemerkintätyöt ovat juuri käynnistyneet. Työt suoritetaan toukokuun ja lokakuun välisenä aikana.

Tänä kesänä alueella töitä tekevät PEAB Industri Oy ja Asfalttikallio Oy. Maanteitä päällystetään noin 190 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä noin 20 kilometriä. Tämän kesän pisin yhtäjaksoinen päällystyskohde on kt 86 Paavola–Liminka välin päällystäminen 25 km matkalta. Päällystettyjen teiden korjaus sisältää päällysteiden uusimista, tienrakenteen parantamista, kuivatuksen parantamista sekä erilaisia paikkauksia.

Päällystystyömailla nopeusrajoituksia alennetaan työn ajaksi. Noudattamalla nopeusrajoituksia parannat liikenneturvallisuutta ja teet työmaasta turvallisemman. Useilla kohteilla on käytössä liikennevalot ja saattoauto, joiden avulla liikenne ohjataan turvallisesti työmaan ohi. Päällystystöiden valmistuttua tehdään tiemerkinnät, jonka jälkeen alennetut nopeusrajoitukset voidaan palauttaa normaaliksi.

Päällystystyöt ovat tällä hetkellä käynnissä kt 86:lla Korhoskylä–Ylivieska välillä. Kesäkuun aikana päällystyksiä tehdään kohteilla st 827 Ala-Temmes–Tyrnävä ja kt 86 Paavola–Liminka. Kesäkuussa viikolla 23 aloitetaan päällystystyöt vt 4 Oulun moottoritiellä, jossa päällystystyöt tehdään hiljaisen liikenteen aikaan eli illalla ja yöllä.

Merkittävimmät päällystyskohteet

• Jalankulun ja pyöräilyn väyliä Sotkamossa 8,7 km

Tienpidon asiantuntija Ari Junkkari, puh. 0295 038 276
Projektipäällikkö Tero Kouva, puh. 0295 038 813

Finansiering som utlysts från Finlands program för hållbar tillväxt ges till tio utvecklingsprojekt. Projekten understöder tillväxt och internationalisering av vattenkompetens genom att stärka partnerskap och helhetsutbud som har nyhetsvärde och kommersiell potential också internationellt.

Kommun- och Organisation -Helmi specialunderstöd kan ansökas i september-oktober29.6.2022 11:35:25 EEST | Tiedote

Specialunderstödet för konkreta restaurerings-, iståndsättnings- och vårdåtgärder, som för-bättrar Helmi-livsmiljöers tillstånd, är avsett för kommuner och organisationer. Ansökningsti-den pågår under perioden 15.9-31.10.2022. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) beviljar det riksomfattande understödet. Enligt miljöministeriets omdöme kommer nya ansökningstillfällen att ordnas ända fram till år 2030.