Pääomasijoittajilta yli 20 miljoonan euron investointi Pigu Hobby Hall Groupin kasvuun

Pääomasijoittaja Mid Europa Partnersin johtaman PHH Groupin omistajat investoivat yli 20 miljoonaa euroa verkkokaupan ja Marketplacen kehitykseen. PHH Group operoi Hobbyhall.fi:n lisäksi Baltian johtavia verkkokauppoja: Pigu.lt, 200.lv, Kaup24.ee ja Hansapost.ee.

“Meillä ei ole epäilystäkään Suomen ja  Baltian verkkokauppamarkkinoiden kasvusta ja oman verkkokauppa-alustamme tuomista mahdollisuuksista näillä markkinoilla. Nämä nyt tehtävät merkittävät investoinnit mahdollistavat jo valmiiksi kehittyneen ja räätälöidyn järjestelmän jatkokehittämisen vastuullisesti, tuotevalikoiman ja palvelutarjooman määrän ja laadun parantamisen. Tavoitteenamme on  markkinajohtajuuden varmistaminen Baltiassa sekä merkittävä kasvu Suomen markkinoilla”, kertoo Daniel Ropers, PHH Groupin hallituksen puheenjohtaja.

“Covid-19 ja siihen liittyneet kauppojen ja yleisten tilojen sulkemiset sekä rajoitukset vaikuttivat merkittävästi asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutokseen kivijalasta verkkoon. Meidän piti kolminkertaistaa kapasiteettimme käytännössä yhden yön aikana”, Dainius Liulys, PHH Groupin ja Pigu.lt:n toimitusjohtaja täydentää. “Koska ihmiset ovat korona-aikana löytäneet verkko-ostamisen helppouden, alhaiset hinnat ja nopean ja luotettavan toimituksen erilaisine noutovaihtoehtoineen, tämä muutos on tullut jäädäkseen. Tulemme investoimaan merkittävästi Marketplace-verkkokauppoihimme, jotta voimme palvella jatkuvasti kasvavaa myyjäyritysten verkostoamme myös jatkossa. Meillä on sekä taloudelliset resurssit että modernit verkkokauppajärjestelmät, joiden avulla voimme ylläpitää ylivertaista valikoimaa sekä korkeaa myyntivolyymia”, lisää D.Liulys.

Marketplacen myyjäyrityksille tarjottavat palvelut tulevat laajenemaan varastoinnin ja logistiikan sekä  maksamisen ja asiakaspalvelun osalta. Tämä tuo Suomen ja Baltian jälleenmyyjille ja tavarantoimittajille erinomaisen mahdollisuuden hyötyä tehokkaasta ja laadukkaasta toimitusketjusta asiakkaillemme, joka on olennainen osa PHH Groupin kustannustehokasta toimintamallia.

Tänä vuonna Marketplacen myyjäyritysten määrä tulee kasvamaan 4000 yrityksestä 8000 yritykseen ja tuotemäärän arvioidaan kasvavan 1,4 miljoonasta 2,4 miljoonaan tuotteeseen. Suomalaisia yrityksiä on mukana jo toista sataa.

Tällä hetkellä ulkopuoliset myyjäyritykset vastaavat noin 20% osuudesta Marketplacen liikevaihdosta, tavoitteena on nostaa osuus lähelle 50 prosenttia seuraavien kahden vuoden aikana. On odotettavissa että muutaman vuoden kuluttua yli 10 000 myyjäyritystä ympäri Eurooppaa myy tuotteitaan PHH Groupin alustoilla Suomessa ja Baltiassa.

“Uusien myyjien ja Marketplacen laajentamisen lisäksi keskitymme alustan kehittämiseen ja asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen Suomen markkinoilla”, kertoo Janne Sorakivi, Hobby Hallin Suomen toimitusjohtaja.

Seuraavan päivän toimitusta, eli Fulfillment -palvelua tullaan nykyisestä laajentamaan merkittävästi. Myyjäyritykset, jotka varastoivat tuotteensa PHH Groupin varastossa pystyvät kasvattamaan myyntiään alustoilla jopa 40%. Uusien myyjien onboarding- ja tuotelistausprosesseja yksinkertaistetaan nykyisestä, maksamiseen liittyviä palveluita tullaan edelleen kehittämään sekä lisäämään erilaisia talouden palveluita myyjäyrityksille, myös myyjäyritysten koulutusohjelmaa tullaan kehittämään edelleen.

“Parantamalla myyjiemme käyttökokemusta alustallamme, toteutamme myös lupauksemme kuluttajille kaikilla markkinoillamme, tarjoten laajan valikoiman tuotteita edulliseen hintaan. Verkkokauppajärjestelmän laadun parantaminen ja toimitusnopeus ovat jatkossakin kehitysinvestointien kohteita. Vahvistuneen omistuspohjan, vahvan markkina-asemamme ja paikallisten asiakkaiden ja kumppaniemme ansiosta olemme vahvasti matkalla kohti tavoitettamme”, kertoo D.Liulys.

Janne Sorakivi jatkaa: “Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras paikka ostaa tuotteita verkosta Suomessa ja Baltiassa sekä samalla paras paikka suomalaisille yrityksille myydä tuotteitaan - jos olet suomalainen tavarantoimittaja, maahantuoja tai jälleenmyyjä ja kiinnostunut myymään tuotteitasi Baltian markkinoilla - ota yhteyttä Suomen Marketplace -myyntitiimiimme”

Tammiston kauppatie 11

Uudistunut Hobby Hall on monipuolinen verkkokauppa, jonka valikoimaan kuuluu yli miljoona tuotetta. Hobby Hallista löydät mitä ikinä tarvitsetkaan – kotiin ja mökille, vapaa-aikaan ja remontointiin, urheiluun ja lemmikeille.
Keväällä 2023 avattiin Hobby Hallin Marketplace, joka mahdollistaa muiden yritysten tuotteiden myynnin kuluttajille Hobby Hallin verkkokauppa-alustalla.