Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Pääsiäisen ruokajuhla kutsuu yhteiseen ruokapöytään

Aurinko ja valo taittavat talven selän pääsiäisenä. Pääsiäisen vapaat mahdollistavat hetken hengähdyksen, yhdessäolon perheen ja ystävien kanssa ja kiireettömän ruuanlaiton. Tänä keväänä pääsiäispöydässä yhdistellään vanhaa ja uutta. Huippulaadukkaat, turvalliset, vastuulliset ja maistuvat suomalaiset raaka-aineet sopivat moneen. Kokoa rento tai juhlava pöytä, pitäydy perinteisessä menussa tai yllätä jollakin uudella. Ilahduta kahvivieraita makealla herkulla tai kokeile paistin kypsennystä.
Kuva: Henri Uotila. Resepti Heidi Siivonen

Itse tehden raaka-aineista syntyy monipuolinen juhlapöytä kohtuullisin kustannuksin. Kutsu yhteiseen pöytään iso porukka tai muutama hyvä ystävä. Tai nautiskele hyvästä ruuasta oman perheen kesken. Kevät ansaitsee oman juhlansa!

Suomessa tuotetaan 1,2 miljoonaa kiloa laadukasta lampaanlihaa vuodessa, ja sitä on saatavilla ympäri vuoden, ei vain pääsiäisenä. Vikkeläjalkainen lammas on hyvä ympäristönhoitaja, joka pitää pusikot ja pajukot kurissa. Lampaasta saadaan lihan lisäksi myös villatuotteita, kuten käsityölankoja.

Lammasruuan valmistus ei ole vaikeaa tai monimutkaista. Juhlapöytään sopivat paistin lisäksi kotimaisilla yrteillä reilusti maustetut juhlapyörykät, joiden avulla nirsoinkin juhlavieras voi tutustua lampaan maukkaaseen makuun.

Perinteiden ystävä valmistaa pääsiäispöytään herkullisen naudan paahtopaistin, joka yllättää helppoudellaan. Pienten esivalmistelujen jälkeen uuni hoitaa kypsennyksen.

-        Naudan tai lampaan paisti kannattaa jättää rohkeasti puolikypsän pinkiksi. Kotimainen, laadukas liha on parhaimmillaan herkullisen roseena, vinkkaa ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Liharuokien kylkeen tai niiden sijasta pääsiäispöytään voi valmistaa näyttävää perunakakkua, mahtavan kauniita uunijuureksia, raikasta salaattia, hehkuvan vihreää ja monikäyttöistä hernedippiä ja erilaisia kastikkeita.

Pääsiäisen raikkaassa menussa tuoreilla yrteillä on monta käyttökohdetta. Kotimaiset yrtit ovat mahtavan makuisia ja huippulaadukkaita. Yrttejä voi napsia suoraan ruukusta tai käyttää makuna kypsennettävissä ruuissa.

-        Yrtit tuovat ruokaan täyteläistä, monivivahteista makua, jolloin suolan käyttöä voi vähentää, kertoo Siivonen.

Tuttujen persiljan ja tillin lisäksi Siivonen kehottaa kokeilemaan rohkeasti uusiakin makuja.

-         Kotimaisten yrttien valikoima on kattava. Minttu ja lehtipersilja sopivat erinomaisesti lampaanlihan makupariksi. Rosmariini ja timjami maustavat paistin. Lähes mistä tahansa tuoreyrtistä ja raikkaista hapanmaitotuotteista syntyy herkullinen kastike kasviksille tai vaikkapa lihapullille.

Uutta kasvukautta odotellessa hyvät maut löytyvät vielä varastoista, joissa kotimaisia juureksia ja perunoita riittää kesän satoon saakka. Oikein säilytetyt perunat ja juurekset ovat napakoita ja maistuvia aina uuteen satoon saakka.

Kannattaa muistaa myös pakastimen aarteet. Itsesäilötyt marjat tai pakastealtaasta löytyvät pirteät herneet. Myös pakastealtaalla kotimaisen ruuan tunnistaa tutusta Hyvää Suomesta -merkistä. Yrttiruukuissa, kasviksissa ja vihanneksissa kotimaisuuden takaa tuttu Sirkkalehti-merkki.

Pääsiäisen kauneimmat kukat ovat myös kotimaisia. Kauniisti kotimaiset narsissit, tulppaanit tai vaikkapa helmililjat kasvatetaan Suomessa. Kotimaiset kukat ovat tuoreita, laadukkaita ja kestäviä, eivätkä ne joudu kärsimään pitkistä kuljetusmatkoista. Suomessa kukkia viljellään yli 400 puutarhalla.

Katso pääsiäisen ruokareseptit sivuiltamme https://www.mtk.fi/paasiainen. Reseptit ovat vapaasti käytettävissä.

Lisätiedot: Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 0405688802, heidi.siivonen(at)mtk.fi

Kuva: Henri Uotila. Resepti Heidi Siivonen

Maatilamatkailu Ilomäki valittiin Maaseutumatkailun Vuoden Kellokkaaksi ja Karkausmäen Kammari Vuoden kehittyväksi maaseutumatkailuyritykseksi20.3.2024 21:00:00 EET | Tiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry on ylpeänä valinnut Maatilamatkailu Ilomäen Vuoden 2024 Kellokkaaksi. Tämä korkein tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2024 kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus puolestaan myönnettiin Karkausmäen Kammarille. Tämä arvostettu tunnustus myönnetään yrityksille ja henkilöille, jotka ovat osoittaneet rohkeaa otetta ja innovatiivisuutta maaseutumatkailun kehittämisessä.