Pääsiäisenä kokataan kotimaisia herkkuja – kurkkaa reseptit ja kokeile jotain uutta

Pääsiäinen katkaisee talven selän ja tarjoaa hengähdystauon perheen kesken. Perinteisiä pääsiäisherkkuja ovat lammas, kananmunat ja erilaiset leivonnaiset. Kokeilisitko tänä pääsiäisenä uusia herkkuja, vaikkapa kalkkunaa, ruokaisaa salaattia proteiinirikkailla härkäpapusattumilla tai herkullista tyrnikakkua? Kotimaiset tuotteet ovat turvallisia, maistuvia ja vastuullisia valintoja. Herkullisia raaka-aineita kotimaiseen pääsiäispöytään voit ostaa myös monista tilamyymälöissä.

Kotimainen liha on juhlapöydän tähti. Lampaanliha on pääsiäisen herkku, mutta lampaan lisäksi maistuvaa juhlaruokaa syntyy esimerkiksi kotimaisesta broilerista, naudasta tai possusta. Näiden lisäksi Suomessa kasvatetaan myös laadukasta kalkkunanlihaa. Kalkkunat kasvatetaan halleissa, joissa niillä on tilaa liikkua ja lattialla on kuopsutettavaa materiaalia sekä sopivia virikkeitä uteliaille eläimille tutkittavaksi.

- Kalkkuna on proteiinirikasta ja vähärasvaista. Miedon makuista lihaa on helppo käsitellä ja kypsentää. Kalkkunaleikkeleet ovat monelle tuttuja, mutta pääsiäispöytään sopii juhlava, kokonainen kalkkunanfilee, joka on näyttävää ja muuntautuvaa tarjottavaa, sanoo ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Lammas on perinteinen pääsiäisruoka. Suomessa tuotetaan 1,4 miljoonaa kiloa laadukasta lampaanlihaa vuodessa, ja sitä on saatavilla ympäri vuoden, ei vain pääsiäisenä. Vikkeläjalkainen lammas on hyvä ympäristönhoitaja, josta saadaan lihan lisäksi myös villoja ja taljoja.

- Perinteisen lampaanpaistin tai makoisan kalkkunan kylkeen valmistuvat uunissa täyteläiset valkosipuliperunat juhlan kunniaksi kuohukermassa kypsyen sekä aurinkoiset uunijuurekset. Jos liha ei maistu, tai haluat kokeilla jotakin uutta, on kotimainen härkäpapu tutustumisen arvoinen tuote. Pääsiäisenäkään ruuanlaiton ei tarvitse olla vaikeaa tai monimutkaista. Pilkkomisen ja kuorimisen jälkeen uuni hoitaa loput.

Leivonta on mukavaa kotipuuhaa, jonka lopputulos palkitsee. Pääsiäisen perinteiset leivonnaiset rikastuvat rahkalla, tuorejuustolla, voilla, kermalla ja kananmunilla. Juustot ovat näyttävää tarjottavaa myös salaateissa tai juustotarjottimella. Kotimaisten maitotuotteiden valikoima on valtava, ja erikoisruokavaliotuotteilla valmistuu tarvittaessa kaikille sopivia herkkuja.

- Leipominen on myös kivaa ja edullista yhteistä tekemistä. Lapset osaavat mitata ainesosia, kokeilla kananmunan rikkomista, sekoittaa taikinaa tai asetella koristeita kakun päälle. Täyteläisiin maitotuotteisiin kannattaa yhdistää raikkaita makuja kotimaisista marjoista, Siivonen vinkkaa.

Suomalainen ruokapöytä ja -kulttuuri on rikas. Pääsiäispöytään vaikuttaa idän ruokakulttuuri. Paaston jälkeen on lupa herkutella, kevät ansaitsee oman ruokajuhlansa. Uutta kasvukautta odotellessa hyvät maut löytyvät vielä varastoista, joissa kotimaisia juureksia ja perunoita riittää uuteen satoon saakka.

Kotimaiset salaatit, vihannekset, yrtit, marjat ja maukkaat hillot raikastavat aterian. Laadukkaat, kotimaiset lihat ja maitotaloustuotteet ovat jäljitettäviä, antibiootittomia ja vastuullisesti tuotettuja. Kaupassa kotimaisen tuotteen tunnistat Hyvää Suomesta- merkistä tai Sirkkalehti-merkistä.

Pääsiäisen herkulliset reseptit:
Aurinkoiset kasvikset
Kalkkunapaisti
Lammaspaisti
Marinoidut härkäpavut
Pääsiäisen maalaissalaatti
Tyrnijuustokakku
Valkosipuliperunat

Reseptit nettisivuillamme https://www.mtk.fi/-/paasiaisena_kotimaista

Reseptit: Heidi Siivonen, MTK

Kuvat: Henri Uotila, MTK.
Kuvat ovat vapaasti käytettävissä
 Lisätietoja: ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen, 040 568 8802

What do you want to do ?
New mailCopy

What do you want to do ?
New mailCopy

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.

Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa1.4.2021 07:49:16 EEST | Tiedote

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista31.3.2021 08:18:46 EEST | Tiedote

Matkailuelinkeino tarvitsee tulevaisuuden uskoa palauttavia toimia. Maaseudun matkailuyritykset ovat kokeneet kohtuutonta haittaa korona-ajan rajoituksista. Vaikeasta tilanteesta poispääsyyn pitää löytyä muitakin vaikuttavia keinoja kuin rokotustahdin nopeuttaminen. Maaseutumatkailun perusteeton rajoittaminen on lopetettava, ja elpymisvaroja on kohdistettava maaseudun matkailuyritysten kehittämiseen. Väljällä maaseudulla matkailu on turvallista.