Innodriver Oy

Päästötön asuminen ja liikkuminen tehdään mahdolliseksi Kirkkonummella

Päästötön asuminen ja liikkuminen on lähienergian tuotannon avulla mahdollista

Hajautettu lähienergian – siis sähkön ja lämmön - tuottaminen mahdollistaa päästöttömän asumisen ja liikkumisen. Tähän tavoitteeseen ei ole vielä missään päin Suomea eikä koko Euroopassa päästy. Masalan Ekoälykylän® alueella aiotaan tuottaa taloudellisesti järkevällä tavalla vuositasolla enemmän energiaa kuin sitä kulutetaan asumiseen ja liikkumiseen. Tämän mahdollistaa kattava aurinkosähkön tuotto ja varastointi, aurinkolämmön talteenotto ja kausivarastointi yhdistettynä tehokkaisiin lämpöpumppuihin.

Masalan Ekolälykylän® hankeyhtiö Innodriver Oy on solminut esisopimuksen Suomen johtavan aurinkosähköpuistoja tuottavan Solarigo Systems Oy:n, energiayhtiö Lumme Energia Oy:n, lämpöenergian kausivarastoimiseen erikoistuneen Heliostorage Oy:n sekä energiajärjestelmiä toteuttavan Holda Energy Solutions Oy:n kanssa.

Hajautettu lähienergian – siis sähkön ja lämmön - tuottaminen mahdollistaa päästöttömän asumisen ja liikkumisen. Tähän tavoitteeseen ei ole vielä missään päin Suomea eikä koko Euroopassa päästy. Ekoälykylän® alueella aiotaan tuottaa taloudellisesti järkevällä tavalla vuositasolla enemmän energiaa kuin sitä kulutetaan asumiseen ja liikkumiseen. Tämän mahdollistaa kattava aurinkosähkön tuotto ja varastointi, aurinkolämmön talteenotto ja kausivarastointi yhdistettynä tehokkaisiin lämpöpumppuihin.

Esisopimuksen kumppanit haluavat toteuttaa Kirkkonummen Masalassa sijaitsevan Mustikkarinteen Ekoälykylän® asemakaava-alueelle noin 6 hehtaarin ja 3 MW tehoisen aurinkopuiston, joka tuottaa sähköenergiaa vuositasolla noin 2.500 MWh. Lämpöenergiaa tuotetaan ja varastoidaan maahan Heliostoragen tekniikan avulla myös rakennusten katoilta noin 4.000 MWh. Kylään on hankkeen tavoitteen mukaan tulossa noin 300 asuntoa puurakenteisissa pientaloissa ja 1000 asukasta. Sähköä riittää myös myytäväksi noin puolen vuoden ajan ja talviaikana sähköä ostetaan markkinoilta. Sata sähköautoa tarvitsee 15.000 kilometrin ajamiseen yhteensä noin 230 MWh vuodessa, joka on alle 10% tuotetusta sähköstä. Päästöttömästi tuotettu sähkö riittää siis asumiseen ja kylän asukkaiden liikkumiseen.

Ekoälykylä® ja aurinkopuisto sijaitsevat yhdellä 40 hehtaarin kiinteistöllä. Kiinteistö mahdollistaa uusiutuvan hajautetun aurinkoenergian hyödyntämisen asuinrakennusten lämmityksessä ja sähkönhankinnassa teollisessa mittakaavassa taloudellisesti mielekkäällä tavalla. Ekoälykylä® tullaan rakentamaan energiayhteisöksi, jonka asukkaat voivat hyödyntää edullisesti uusiutuvaa aurinkoenergiaa ja saada tarvittavat palvelut energiankäytöstään yhteisön kautta. Ekoälykylästä® tulee lähes energiaomavarainen.

Masalan Ekoälykylä® sijaitsee parhaillaan asemakaavoitettavalla Mustikkarinteen alueella noin 2 kilometrin päässä voimakkaasti kehittyvän Masalan keskustan länsipuolella. Itäpuolella suunnilleen saman matkan päässä taas sijaitsee tunnettu Sundsbergin viihtyisä ja yhteisöllinen asuntoalue.

Kumppanien roolit energiajärjestelmän luomisessa ja linkki Ekoälykylän® esittelyyn:

Innodriver Oy

Ekoälykylähankkeen kehittäminen ja hallinnointi. Yhtiön omistaja Kari Savolainen omistaa myös kyseisen maa-alueen omistavan kiinteistöosakeyhtiön. Savolainen on luvannut lahjoittaa miljoona euroa kylän hyväksi. Tämä käytetään kylätaloon, sähkökäyttöisiin robotisoitaviin busseihin ja yhteiskäyttöisiin sähköautoihin.

Lisätiedot: Kari Savolainen, 0400 440255, kari.savolainen@innodriver.fi  www.ekoalykyla.fi

Solarigo Systems Oy

Solarigo Systems Oy on uusiutuvaa aurinkosähköä tarjoava suomalainen energiayhtiö. Solarigo suunnittelee, toteuttaa ja operoi Ekoälykylän aurinkosähköpuiston pitkäaikaisella palvelusopimuksella.

Lisätiedot: Antti Koskelainen, 040 7267673, antti.koskelainen@solarigo.fi  www.solarigo.fi

Lumme Energia Oy

Lumme Energia Oy on energia-alan uudistaja, joka toimittaa sähköenergiaan liittyviä kokonaisratkaisuja ja luo lisäarvoa asiakkailleen. Lumme Energia tuottaa ekoälykylän energiantoimituksiin ja raportointiin liittyvät palvelut.

Lisätiedot: Tapo Lehtoranta, 050 465 2860 tai tapo.lehtoranta@lumme-energia.fi   www.lumme-energia.fi

Heliostorage Oy

Heliostorage suunnittelee ja valmistaa ja toimittaa ekoälykylän lämpöenergian kausivarastointijärjestelmän, johon kuuluu aurinkokeräimenä toimiva vesikatto, lähes 4 GWh:n lämpövarasto ja sen ohjausjärjestelmä. Masalan ekoälykylää aikaisemmin Heliostorage on toimittanut vastaavan järjestelmän Guangzhou Power Supplylle Kiinaan, Kaustisen Evankeliselle Opistolle ja Finn Spring Oy:lle.

Lisätiedot: Timo Sivula, 045 624 5150, timo.sivula@heliostorage.com  www.heliostorage.com

Holda Energy Solutions Oy

Ekoälykylähankkeen energiajärjestelmien asennus, rakenteisiin integroidut ratkaisut ja järjestelmien suunnittelu ovat Espoolaisen uusiutuvaan energiaan erikoistuneen Holda Energy Solutionsin vastuulla.

Lisätiedot: Vesa Robertsson 040 7231191, vesa.robertsson@holda.fi  www.holda.fi

Ekoälykylä® on Innodriver Oy:n omistama rekisteröity tavaramerkki