Paatero: Kuntien erilaisuus on tunnistettava

SDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Sirpa Paatero peräänkuuluttaa kuntien erilaisuuden tunnistamista.

Paatero sanoo, että katsottaessa muuttovirtoja Suomen sisällä ja toisaalta kuntien taloudellista tilannetta, nähdään että kunnat erilaistuvat. Kaupungistuminen on yksi megatrendeistä maailmassa ja tämä näkyy myös Suomessa. Tätä suuntausta ei ole tarpeen vahvistaa tai toisaalta yrittää pysäyttää, vaan on etsittävä keinoja, joilla tilanteeseen voidaan vastata.

– Koko Suomen pitämiseksi asuttuna on alueilla oltava elinvoimaisuutta, työpaikkoja, koulutustausta, asuntoja, palveluja ja liikenneinfraa. Keinoina tähän ovat sekä valtion että alueiden omat toimet. On huolehdittava maan eri osien saavutettavuudesta niin yrityksille kuin työntekijöille.

Tilanteessa on tunnistettava että Suomessa on jo nyt ainakin neljän eri kategorian kuntia: yhtenä muiden pääkaupunkien kanssa kilpaileva metropolialue, vahvat kasvukaupungit, joiden vaikutus ulottuu myös ympäristökuntiin kuten hieman pienempien seutukaupunkienkin ja neljäntenä harvaan asutut kunnat. Näihin ei voi myöskään suhtautua kaikin osin yhdellä kaavalla, vaan on ymmärrettävä alueiden erilaisuus, esim joillakin alueilla kärsitään yhä pitkäaikaistyöttömyydestä ja toisilla työvoimapulasta.

Ruotsissa on kunnat jaettu alueellisiin ja paikallisiin kuntiin ja valtionosuudet on kolmessa eri kategoriassa kokoluokan mukaan, jolloin kaikilla ei ole myöskään samoja tehtäviä. Tulevaisuudessa voisi olla syytä tarkastella olisiko myös Suomessa hyvä tunnistaa että kaikki kunnat eivät ole vuosikymmeniin järjestäneet kaikkia palvelujaan itse, joka sote-palvelujen lisäksi tämä on realismia myös esim koulutuksen osalta. Samoin kuntien tasausjärjestelmä on Ruotsissa hoidettu valtion toimesta ei kuntien kesken.

– Tärkeintä on pitää huolta että eri puolilla asuvien ihmisten saavutettavissa ovat niin julkiset eli koulut tai terveyspalvelut kuin kaupalliset palvelut tai työpaikat.

Sirpa PaateroSDP:n puoluevaltuuston puheenjohtaja

Kutsu medialle: SAMAKin kokous Helsingissä 28.–29.1. – Ruotsin pääministeri Löfven ja ESP:n kärkiehdokas Timmermans Suomeen23.1.2019 10:50Kutsu

Hyvät median edustajat, Lämpimästi tervetuloa SAMAKin kongressiin, joka järjestetään 28.–29.1. Helsingin Paasitornissa. Kokoukseen osallistuu mm. Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ja Euroopan sos.dem. puolueen kärkiehdokas, komission varapuheenjohtaja Frans Timmermans. Kokous alkaa maanantaina 28.1. klo 12 ja päättyy lounaaseen tiistaina 29.1. klo 12. Tarkka aikataulu kokouksen kulusta lähetetään perjantaina. Median edustajilla on mahdollisuus haastatteluihin maanantaina 28.1. klo 18.00. Pyydämme ilmoittautumisia kokoukseen perjantaihin 25.1. mennessä osoitteeseen iida.vallin@sdp.fi. SAMAK on sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismainen yhteistyökomitea. Järjestyksessä ensimmäinen työväenpuolueiden ja ammattiliittojen pohjoismainen työläiskongressi pidettiin Ruotsin Göteborgissa jo vuonna 1886.

Toimituksille tiedoksi: SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin sijaistaa puheenjohtaja Rinnettä22.1.2019 10:45Tiedote

SDP:n puoluejohto keskusteli kalenterijärjestelyistä puheenjohtaja Rinteen sairausloman aikana. Puheenjohtajaa sijaistavat varapuheenjohtajat valintajärjetyksessä ensimmäisenä varapuheenjohtajana Sanna Marin. Kaikkiin tiedossa oleviin tilaisuuksiin järjestetään edustaja puoluejohdosta. Rinteen sairausloma kestää helmikuun loppuun saakka. Puheenjohtaja Rinteen sairauslomaan liittyviin kysymyksiin vastaa puoluesihteeri Antton Rönnholm.