”Päättäjien on paljastettava, mihin rahamme käytetään” – Ohjelmistoala vaatii ostolaskuja julkisiksi, keskustelu ICT-hankinnoista alkaa tänään

Vain yksi kuudesosa Suomen kunnista julkistaa tällä hetkellä ostolaskunsa. ”Tämä on kestämätön tilanne. Kansalaisten oikeustaju ja korruption torjuminen edellyttävät, että kaikki verovaroin maksetut ostolaskut saadaan julkisiksi”, vaatii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. ”Tänään alkavat Valtiovarainministeriön koordinoimassa Hankinta-Suomessa keskustelut julkisista ICT-hankinnoista. Käytämme arvokkaan tilaisuuden ja pyrimme edistämään sekä oikeudenmukaisuutta että Suomen hyvinvointia.”

Kuntien ostolaskut on saatava julkisiksi, vaatii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 7.10.2022 klo 7.00

Suomen julkisten hankintojen kokonaisuus kipuaa jopa 50 miljardiin euroon vuodessa. Kyse on merkittävästä osasta koko kansantaloutta, joten hankintojen onnistuminen on suuri kansallinen kysymys. Tilanne näyttää varsinkin avoimuuden kannalta tällä hetkellä erittäin ongelmalliselta.

”Meillä on yli 300 kuntaa, joista vain 52 on julkaissut ostolaskunsa. Sairaanhoitopiirejä on 21, ja niistä vain kaksi julkaisee ostolaskunsa. Puhumme valtavista rahavirroista ja giganttisesta määrästä ostotapahtumia ja kauppoja, jotka jäävät näkymättömiin niin medialta kuin kansalaisiltakin. Tähän on saatava muutos, ja mitä pikemmin sen parempi”, tykittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

Roihan mukaan ostolaskujen julkaisuun on Kuntaliitolta pätevä ohjeistus, mutta sitä noudatetaan vähän, huonosti tai ei lainkaan.

”Tämä on kestämätön tilanne. Kansalaisten oikeustaju ja korruption torjuminen edellyttävät, että kaikki verovaroin maksetut ostolaskut saadaan julkisiksi”, lataa Roiha.

Hankinta-Suomi herännyt

“Tänään alkavat Valtiovarainministeriön koordinoimassa Hankinta-Suomessa keskustelut julkisista ICT-hankinnoista. Käytämme arvokkaan tilaisuuden ja pyrimme edistämään sekä oikeudenmukaisuutta että Suomen hyvinvointia”, lupaa Roiha.

Roiha on tyytyväinen, että Hankinta-Suomi -organisaatio on herännyt ohjelmistoalan voimakkaaseen palautteeseen. Nopeasti digitalisoituvassa Suomessa ohjelmistohankintojen painoarvo julkisten hankintojen kokonaisuudessa on nopeasti kasvanut, joten alan omien osaajien saaminen mukaan keskusteluihin on olennaista.

Kuka ostaa, mitä ja keneltä?

Roihan mukaan ohjelmistoala tulee nostamaan hankinnoissa esiin useita ongelmakohtia.

”Tulemme luonnollisesti ottamaan kantaa myös siihen kuka ostaa, mitä ja keneltä. Ja millä hinnalla! Aivan ensimmäiseksi kuitenkin haluamme painottaa tätä peruslähtökohtaa: Kansalaisilla on oltava oikeus tietää. Ostolaskujen julkisuuden pitäisi olla selkeästi lakiin kirjattu lähtökohta, koska nykyiset suositukset ja julkisuuslaki selkeästi eivät riitä”, alleviivaa Roiha.

Ohjelmistoala on hyvässä yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n kanssa selvityttänyt hankintojen nykytilaa. Selvityksen toteuttajan Impaktin (Vaikuttavat Hankinnat Oy) mukaan pohdittavaa riittää.

”Selvityksessä olemme käyneet läpi kymmeniä valtion ja kuntien saatavilla olevia aineistolähteitä ja noin 22 miljoonaa ostolaskua viimeisen 5 vuoden ajalta. Aineistolähteet ovat hajallaan, osin rikki ja tietomallit epäyhteensopivia. Huolimatta hyvistä aikeista datan avoimuuden lisäämisessä, suomalaisten veronmaksajien varojen käytön arviointi hankintojen näkökulmasta törmää teknisiin haasteisiin. Tämä viittaa kansallisen koordinoinnin puutteisiin”, kertoo Impaktin toimitusjohtaja Mikko Järvilehto.

Roihan mukaan ohjelmistoala tulee pitämään aihepiiriä valokeilassa myös vaaleja ajatellen.

Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmisto ja e-business ry, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Mikko Järvilehto, toimitusjohtaja, Impakt, 040 508 6265, mikko.jarvilehto@impakt.fi

”Verovarojen käytön on oltava tiedossa” – Ohjelmistoala vaatii: Inhouse-yhtiöt pitää saada pikimmiten julkisuuslain piiriin18.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Julkisyhteisöjen omistamat ns. inhouse-yhtiöt on saatava pikimmiten julkisuuslain piiriin, vaatii Ohjelmisto- ja e-business ry. ”Suomessa on saatava voimaan vastaava lainsäädäntö kuin Ruotsissa, jotta verovarat käytetään tehokkaasti ja läpinäkyvyys ehkäisee väärinkäytöksiä”, peräänkuuluttaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ruotsissa julkisomisteiset inhouse-yhtiöt kuuluvat julkisuuslain piiriin silloin, kun ne saavat yli 50 % tuloistaan kunnan, valtion tai muun julkisyhteisön ”omistaja-asiakkaaltaan”.

”Kyllä tässä syntyy rakennusvalvonnan tulevaisuus” – Vuoden Digipalvelu 2022 on Pohjois-Amerikkaa valloittavan Cloudpermit Oy:n Lupapiste13.10.2022 18:00:00 EEST | Tiedote

Vuoden Digipalveluksi 2022 on valittu ainutlaatuinen suomalainen menestystarina, rakennetun ympäristön lupapalveluja radikaalisti helpottava Cloudpermit Oy:n Lupapiste. ”Ratkaisuja on kehitetty ruohonjuuritasolla erinomaisessa yhteistyössä suomalaisten kuntien ja muun julkisen sektorin kanssa, ja nyt korjaamme satoa jo maailmalla”, kiittää Cloudpermitin toimitusjohtaja Jan Pawli. ”Kun suomalaisen digipalvelun voi viedä Pohjois-Amerikkaan, niin kyseessä on uniikki onnistuminen”, kuvailee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha raadin valinnan perusteita.

”Kansainväliseksi luotu” - Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2022 on Janne Huttunen, Suomen jo valloittaneen Nordhealthin perustaja13.10.2022 17:30:26 EEST | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjäksi 2022 on valittu Janne Huttunen. Nordhealthin perustaja on jo johdattanut yrityksensä markkinajohtajan asemaan Suomessa. ”Nordhealth on uurastanut ihailtavan pitkäjänteisesti johtoaseman saavuttaakseen ja tähtää nyt päämäärätietoisesti markkinajohtajaksi jopa Yhdysvaltain kuumilla markkinoilla”, luonnehtii valintaraadin sihteerinä toiminut Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja, Rasmus Roiha. Janne Huttunen itse korostaa oikeanlaisen tiimin merkitystä.

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”