Päättäjien puututtava varhaiskasvatuksen epäkohtiin

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten työolosuhteisiin on puututtava viipymättä, painottaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.

Varhaiskasvatuksen sosionomitaustaiset opettajat ja muut varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat esittäneet huolensa työssäjaksamisesta sekä lasten turvallisuudesta ylisuurissa ryhmissä. Vaikka varhaiskasvatuksen mitoitukseen on tullut tarkennuksia, monissa päiväkodeissa on edelleen liian vähän pätevää henkilökuntaa suhteessa lasten määrään.

Talentia kääntää katseensa päättäjiin: heidän on nyt puututtava epäkohtiin ja kannettava vastuu. Elokuussa tuli voimaan varhaiskasvatuksen ilmoitusvelvollisuus, jonka seurannan tulisi olla jatkossa laajemmin myös kuntapäättäjien vastuulla.

– Varhaiskasvatuksen epäkohdista ilmoittaminen ja toimenpiteiden seuranta tulee velvoittaa kunnanvaltuustoille, tarkastusvaliokunnille sekä kasvatus- ja opetuslautakunnille, painottaa Talentian erityisasiantuntija Marjo Katajisto.

Esimerkiksi Espoossa kasvatuksen ja oppimisen lautakunta saa epäkohtailmoitukset tiedoksi säännöllisin väliajoin ja selvityksen siitä, miten epäkohtia tai epäkohdan uhkia on korjattu. Myös Helsingissä malli on luvattu ottaa käyttöön. Talentia teki ehdotuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenelle ja kunnanvaltuutettu Petra Malinille.

Rahaa varattava palkkaukseen

Varhaiskasvatuksen palkat laahaavat pahasti jäljessä yleisestä palkkatasosta. Talentia korostaa, että kuntapäättäjille tulee saada tietoon, mikä oman kunnan varhaiskasvatuksen tilanne on. Ongelmista palkkaus ja mitoitus tarvitsevat rahaa. Jollei varhaiskasvatuksen ammattilaisten tilanteeseen herätä pian, pako alalta pahenee merkittävästi.

Korjaus tiedotteeseen: Kunnissa tikittää lastensuojelun aikapommi – Talentia vaatii välitöntä puuttumista epäkohtiin23.6.2022 12:22:30 EEST | Tiedote

Tänään 23.6.2022 julkaistussa tiedotteessamme oli virhe. Aiemman tiedotteen mukaan Essote ja Siun sote ovat saaneet uhkasakot. Todellisuudessa Essotea ja Siun sotea vasta uhattiin 200 000 euron uhkasakoilla. Essote on jo välttänyt uhkasakon korjattuaan lastensuojelun puutteita. Myös Siun sote pyrkii välttämään uhkasakon muun muassa sitouttamislisän käyttöönotolla. Alla korjattu tiedote.